• 1
  • 2
2010-11-25, 02:38
Medlem
Jag har frut tyckt att det knts djupt otillfredsstllande att man hvdat att vrlden antingen r deterministisk eller slumpmssig. Varfr skulle det inte kunna finnas ngra fler alternativ? "Jag kan inte komma p ngra" kndes inte tillrckligt. Men efter ett tag accepterade jag det nd.
Nu har jag dock frsttt att DET FINNS ALTERNATIV!

Ett ex r oberkneliga naturlagar. Detta bryter dock kanske inte mot allas uppfattning om determinism, men tminstone delar av min. Det innebr att lagarna r tillrckliga fr att det ska finnas en entydig framtid, men s matematiskt ohanterliga att det r OMJLIGT att berkna den. D menar jag inte "svrt" utan omjligt.

EDIT: Finns det andra alternativ?
Senast redigerad av im3w1l 2010-11-25 kl. 02:56.
Citera
2010-11-25, 04:01
Medlem
user_21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
Jag har frut tyckt att det knts djupt otillfredsstllande att man hvdat att vrlden antingen r deterministisk eller slumpmssig. Varfr skulle det inte kunna finnas ngra fler alternativ? "Jag kan inte komma p ngra" kndes inte tillrckligt. Men efter ett tag accepterade jag det nd.
Nu har jag dock frsttt att DET FINNS ALTERNATIV!

Ett ex r oberkneliga naturlagar. Detta bryter dock kanske inte mot allas uppfattning om determinism, men tminstone delar av min. Det innebr att lagarna r tillrckliga fr att det ska finnas en entydig framtid, men s matematiskt ohanterliga att det r OMJLIGT att berkna den. D menar jag inte "svrt" utan omjligt.

EDIT: Finns det andra alternativ?

Ok. Ambitist utmaning det hr men coolt.
P vilket stt bryter oberkneliga naturlagar mot delar av din uppfattning om determinism? Bara fr att vi inte kan rkna ut eller ens ha knnedom om alla principer/lagar/variabler osv, betyder det inte att vrlden inte r determinerad...som du sjlv ppekade. Eftersom en lag, s vit jag vet, implicerar kausalitet s r ven de oupptckta och ohanterliga lagarna per def. deterministiska. Fr att g bortom determinismen skulle jag tro att man behver ha hndelser utan orsak. Kanske till och med ofrklarliga i sin natur.
hsh, s knns det nd lite ovsentligt om vrlden r deterministisk eftersom vi har kontroll ver vra val, frn ett phenomenologiskt/existentiellt perspektiv iaf.
Senast redigerad av user_21 2010-11-25 kl. 04:05.
Citera
2010-11-25, 13:06
Medlem
-Unstable-s avatar
Ett tnkbart scenario r ett multiversum dr allt som kan ske, ocks sker, med pfljden att framtiden fragmenteras i ondlighet likt en kedjereaktion. I ett sdant multiversum finns ingen slump, eftersom alla mjligheter realiseras, om n i olika universum. Det r inte heller deterministiskt eftersom varje hndelse enbart i retro-perspektiv verkar ha skett som en oundviklig fljd p tidigare skeenden.
Citera
2010-11-25, 16:45
Medlem
Ngonting som determinister vanligtvis inte rknar med r att allting kanske inte behver en orsak. Visst knns det naturligt att tnka p vrlden som en dominokedja? Men att allting krver en orsak har vi faktiskt inget underlag fr och att bevisa det skulle bli extremt svrt. Egentligen tycker jag det knns logiskt att anta att helt slumpmssiga saker kan hnda fr om allting krver en orsak s betyder det att universum har funnits i all ondlighet och tiden strcker sig ondligt lngt bakt... Nja, ok, egentligen r vl bda teorierna lika troliga men den ena ger mig mindre huvudvrk n den andra.
Citera
2010-11-25, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av user_21
Ok. Ambitist utmaning det hr men coolt.
P vilket stt bryter oberkneliga naturlagar mot delar av din uppfattning om determinism? Bara fr att vi inte kan rkna ut eller ens ha knnedom om alla principer/lagar/variabler osv, betyder det inte att vrlden inte r determinerad...som du sjlv ppekade. Eftersom en lag, s vit jag vet, implicerar kausalitet s r ven de oupptckta och ohanterliga lagarna per def. deterministiska. Fr att g bortom determinismen skulle jag tro att man behver ha hndelser utan orsak. Kanske till och med ofrklarliga i sin natur.
hsh, s knns det nd lite ovsentligt om vrlden r deterministisk eftersom vi har kontroll ver vra val, frn ett phenomenologiskt/existentiellt perspektiv iaf.

Determinism definieras ibland som att man kan frutsga framtiden om man knner en viss uppsttning lagar, och nuets tillstnd. Detta gller allts inte med oberkneliga naturlagar
Citera
2010-11-25, 21:33
Medlem
adequates avatar
Oberkneliga naturlagar, eh? Menar du ngot i stil med Heisenbergs obestmbarhetsrelationer?
Citera
2010-11-26, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Oberkneliga naturlagar, eh? Menar du ngot i stil med Heisenbergs obestmbarhetsrelationer?

Jag menar motsatsen till http://en.wikipedia.org/wiki/Computable_function
Ett exempel skulle kunna vara en Busy Beaver funktion fr en turingmaskin
Citera
2010-11-26, 13:18
Medlem
Coffe_K4n0ns avatar
Citat:
Jag har frut tyckt att det knts djupt otillfredsstllande att man hvdat att vrlden antingen r deterministisk eller slumpmssig.

Fast det r ju inget val egentligen. Vrlden r deterministisk, men p.g.a att det finns p tok fr mnga variabler att hlla reda p s blir det omjligt att berkna hur, drfr kallar man denna omjliga berkning fr "slumpmssighet". Slump existerar egentligen inte. Det r bara ett namn vi anvnder p processer vars variabler r fr astronomiska fr oss att kunna rkna ut...
Citera
2010-11-26, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Fast det r ju inget val egentligen. Vrlden r deterministisk, men p.g.a att det finns p tok fr mnga variabler att hlla reda p s blir det omjligt att berkna hur, drfr kallar man denna omjliga berkning fr "slumpmssighet". Slump existerar egentligen inte. Det r bara ett namn vi anvnder p processer vars variabler r fr astronomiska fr oss att kunna rkna ut...
Det r en mjlighet
Citera
2010-11-26, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Det du sger stmmer fr klassisk fysik, men den moderna fysiken hller inte med dig. Ls p om Bells olikheter (publicerade 1964). Det r ett teoretiskt resultat som frutsger en mtbar skillnad mellan just "egentligen determistiskt men omjligt att berkna" och "kta slump". Nr man sedan gr mtningen (vilken har gjorts mnga, mnga gnger), visar resultaten p existensen av en kta slump.

Vill man vara teknisk, frbjuder detta bara "lokal determinism", dvs man tillter inga interaktioner eller informationsverfrsel som verkar snabbare ljushastigheten, men eftersom vrlden i vrigt verkar vara lokal i denna mening, knns det som ett rimligt antagande. Dessutom har man vl satt experimentella grnser som visar att interaktionen mste frdas snabbare n 10 gnger ljusets hastighet eller ngot i den stilen.

TS, kul mne. Oberknerliga naturlagar lter vldigt skumt. Det knns inte fr mig som om vrlden skulle vara riktigt s konstig, n s lnge funkar ju "berkningsbara" lagar vldigt bra nr man beskriver vrlden.
Citera
2010-11-26, 20:38
Medlem
Kvantmekaniken kan ju mycket vl vara felaktig
Citera
2010-11-27, 02:24
Medlem
TebbTubbys avatar
Citat:

Determinismen sger inte att man ska kunna rkna ut framtiden, precis som du sger r det omjligt.

Nr du rknar ut framtiden mste du ta med i din ekvation att du ocks vet vad framtiden kommer att vara, sedan mste du ta med att du vet att du vet... osv, det tar vl ut varandra antagligen. Determinismen sger mera att bara en sak kan hnda efter ngot annat har hnt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in