Hejsan,
Jag gjorde misstaget att tro att konsumentombudsmannen kunde hjälpa mig med detta, men tydligen så tar arn inte upp fall där det handlar om advokattjänster.
Så här skrev jag till KO:
Hejsan,
Jag kontaktade Juristjouren (
http://www.juristjouren.se/) då jag behövde några snabba svar på juridiska frågor.
Det står klart och tydligt på deras hemsida att det är gratis rådgivning via telefon dygnet runt.
Jag fick då tala med Anna-karin och hon svarade på mina frågor.
Mina frågor gällde en ett möte jag skulle till med min arbetsgivare samma dag, mötet gällde ett eventuellt avslut av min anställning, dock på helt felaktiga grunder, därför ville jag ha lite korta råd.
När jag förklarat situationen så sa Anna-karin att jag skulle bli uppringd av hennes kollega som troligtvis var i närheten utav där jag skulle ha mötet.
Ok tänkte jag, det är väl smidigt.
Hennes kollega ringde upp mig och gav mig en del goda råd och förklarade vad jag skulle tänka på.
Vi träffades aldrig personligen.
En vecka efter mitt möte med min före detta arbetsplats (jag valde att säga upp mig) så mailar jag juristen jag fick tala med (Tomas Lesniewski) och ber han titta på det avtal jag skrev på, han bad mig nämligen kontakta honom så han kunde ta del utav avtalet.
Två dagar efter detta (igår onsdag) så ringde han upp mig och ville ha mitt personnummer för att kunna lägga in mig som kund och kunna fakturera mig det möte vi hade bokat in.
Jag blev väldigt förvirrad, eftersom jag inte bokat något möte. Han påstod dock att eftersom hans kollega hade bett honom ringa upp mig så hade ett möte bokats in.
Här är de punkter som jag anser är felaktiga
-Anna-karin är tydligen inte en jurist utan en rådgivare, dock så förklarade hon aldrig att den person jag skulle bli uppringd utav hade en annan befattning, utan hon sa bara en kollega som är närmare dig rent geografiskt.
-Går man in på deras hemsida så står det gratis rådgivning via telefon dygnet runt, det finns ingen stjärnmarkering eller dyl som förklarar att det tydligen inte gäller alla samtal, det finns heller ingen prisinformation i närheten
-För att få prisinformation så måste man klicka på länken "om jurisjouren" och sedan kommer man till en annan sida, där finns en undermeny, "Våra arvoden" vilket jag tycker är vilseledande då det står gratis rådgivning via telefon, och inga andra uppgifter finns tillgängliga.
-Anna-karin förklarade aldrig för mig att ett möte skulle bokas in när hennes kollega ringde upp utan bara sa att han ringer upp dig för han är närmare. Det fanns alltså aldrig någon chans för mig att förstå att det skulle börja kosta pengar då inget möte nämndes och ingen jurist nämndes.
Tomas förklarade själv för mig att Anna-karin jobbar med en provisionsdel som lön, där fler möten inbokade innebär större provision för Anna-karin
-Ingen utav dem förklarade någon gång att detta kostar pengar, och ingen av dem gav någon gång en chans att tacka nej till det påstådda mötet, utan pratade bara på för at hålla konversationen igång
Hoppas ni kan hjälpa mig och påpeka för juristjouren att detta inte är ok.
De vill nu att jag skall betala 1418kr för 30min telefonsamtal som de anser var ett inbokat möte, men som jag aldrig fick någon information om.
MVH"
Någon som har bra tips på vad jag skall göra?
tack