2010-11-24, 23:57
Medlem
General.Maximus.s avatar
Steve Harris bättre
Citera
2010-11-24, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Media
Dom sa väl det i the great rocknroll swindle?

eller vad snackar jag om, menar en dokumentär iaf. länge sen jag slutade vara nån slags punkare hehe.

Jag har inte en susning om vart det är ifrån, minns bara att jag fått det berättat/ljugit för mig. Minns inte ens vem det var som sa det :P
Citera
2010-11-25, 00:43
Medlem
Evilyns avatar
Det är väl lite fel att kalla honom för basist när han egentligen hade ungefär samma uppgift som en affisch.
Har aldrig känt mig speciellt dragen till Sex Pistols - ett gäng korkade snubbar, ihopplockade och stylade av ett skivbolag för att krama pengar ur punken.
Citera
2010-11-25, 01:12
Medlem
Angeliques avatar
Trots sina uppenbara musikaliska brister är han den absolut snyggaste/sötaste basisten genom tiderna och en sann stilikon.

Att han knivade sin bindgalna brud är mindre hedervärt..
Citera
2010-11-25, 11:52
Medlem
SourTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokemontrainer
Jo det är faktiskt sant. Men han gjorde ändå sitt på scenen

Nja, var det inte så att de bara helt enkelt stängde av hans förstärkare under spelningarna? Vet faktiskt inte om de gjorde sig mödan att hitta en annan basist.

Finns ett klassiskt klipp när Sex Pistols lirar, det är naturligtvis dåligt ljud och man har lite svårt att uppfatta basen, men inbillar sig ändå att den finns där bakom. En bit in i låten ser man hur Sid släpper basen, ordnar till sin t-shirt drar händerna genom håret och tänder en cigg, utan att ljudbilden förändras någonting Så ja, om man ska kalla honom basist vet jag inte, men lite av en legend.
Citera
2010-11-25, 12:31
Medlem
DK333s avatar
Sid är ju en av de mest tragiska/patetiska människor i modern musikhistoria. Hopplös knarkare, värdelös basist och allmänt förvirrad person. Enda anledningen till att han har uppnått legendstatus är ju att han symboliserade hela punkens "skiter i allt-attityd" (som i sig är rätt patetisk när man drar det till de extremer Sid gjorde) och dog ung. Att kalla honom basist är en skymf mot alla som ens har hållit i en elbas. Han spelar inte en enda låt på Never mind the bollocks... och blev, som många redan nämnt, nersänkt live. Sex Pistols förlorade ofantligt mycket när Glen Matlock lämnade/fick sparken, men de knullade sig själva på riktigt när de valde att ersätta honom med Sid Vicious.
Citera
2010-11-25, 14:51
Medlem
erections avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angelique
Att han knivade sin bindgalna brud är mindre hedervärt..

Vette fan alltså. Var hon så dryg som hon är i filmen "Sid & Nancy" så anser jag att de han gjorde var hedervärt.
Citera
2010-11-25, 18:21
Medlem
Ilistes avatar
Sid var ett musikaliskt missfoster och pinsam knarkare. Hela attityden kring Sex Pistols är dessutom bara en produkt, en image skapad av Malcolm McLaren. En jävel till affärsman. Grejen med Sid Vicious är att han inte har gjort ett skit, han stod vid sidan om när allting hände runt omkring honom. Att han överhuvudtaget är känd är tack vare Malcolm och den brittiska skvallerpressen.

Nancy Spungen var dessutom schizofren, som man får veta i hennes mammas bok Inte som andra döttrar. Om det var Sid som mördade henne var det pga av någon sjuk pakt eller kärlekshandling.
Citera
2010-11-27, 18:17
Medlem
pokemontrainers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erection
Vette fan alltså. Var hon så dryg som hon är i filmen "Sid & Nancy" så anser jag att de han gjorde var hedervärt.

Den har jag faktiskt inte sett. Är den bra eller och vad handlar den om?
Citera
2013-10-28, 02:31
Medlem
mytologis avatar
Ja som många säger var han ingen vidare basist, men jag kan inte annat än att älska hans stil. Han verkligen sket i allt och gjorde vad fan han gjorde. Men visst stämmer det att Sex Pistols egentligen bara är en produkt för att tjäna pengar, och är en skymf mot punken.
Citera
2013-10-28, 10:30
Medlem
Golonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mytologi
Ja som många säger var han ingen vidare basist, men jag kan inte annat än att älska hans stil. Han verkligen sket i allt och gjorde vad fan han gjorde. Men visst stämmer det att Sex Pistols egentligen bara är en produkt för att tjäna pengar, och är en skymf mot punken.

Sex Pistols var punkens flaggskepp i Europa. Där Ramones var den förstfödda sönerna till New York Dolls, MC5 och The Stooges, var Pistols den dysfunktionella lillebrorsan med beteendestörning.

Det är en kär myt, skapad av McLaren själv, att Sex Pistols var en produkt. Punken hade aldrig blivit det den blev utan Pistols och McLaren. Det finns gott om material på Tuben, intervjuer med McLaren själv, Rotten, Jones, Cook och Matlock, att ta in för den intresserade.
Citera
2013-10-28, 20:40
Medlem
Isets avatar
Kan inget om punk, dess historia eller dyl. Tycker inte nämnvärt om stilen eller musiken. Har aldrig gjort. Men under hela min tonårstid hade jag en stor plansch föreställandes herr Vicious hängandes på väggen. För där och då var han det snyggaste jag visste. Min morsa skrattade så hon grät åt det och det gjorde som jag fick höra hennes kollegor också. Så kan det vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in