• 1
  • 2
2010-11-24, 21:22
Bannlyst
Tänkte planera inför framtiden genom att spara ca 8 000-10 000 per månad när jag börjar jobba vid 19 års ålder och kommer då förhoppningsvis tjäna 13 000 +/- i månaden samtidigt som jag bor hos mina föräldrar.

Har fått för mig att jag kan klara av detta ''sparande'' i tre år, dvs 360 000 kronor. Vad tycker ni om detta? Är jag helt dum i huvudet eller kan det fungera även om det finns en viss extremism i det hela?
Citera
2010-11-24, 21:25
Medlem
Klart det är bra att spara. Vad sparar du till om man får fråga? Om det är väldigt långsiktigt så är väl det en god idé att investera i aktier odyl.
Citera
2010-11-24, 21:25
Medlem
Kristofer.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimoBoll
Tänkte planera inför framtiden genom att spara ca 8 000-10 000 per månad när jag börjar jobba vid 19 års ålder och kommer då förhoppningsvis tjäna 13 000 +/- i månaden samtidigt som jag bor hos mina föräldrar.

Har fått för mig att jag kan klara av detta ''sparande'' i tre år, dvs 360 000 kronor. Vad tycker ni om detta? Är jag helt dum i huvudet eller kan det fungera även om det finns en viss extremism i det hela?

Det kan funka, jag la undan 10lök i månaden under 4-5månader med en lön på 5, sen fick jag kicken
Citera
2010-11-24, 21:29
Medlem
matssons avatar
Tror du skulle gilla den här bloggen, av en kille som kan det här med att spara: http://miljonar.blogspot.com/

PS. Glöm inte att försöka få dina sparade pengar att jobba för dig också, t.ex genom en investering!
Citera
2010-11-24, 21:32
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimoBoll

Vet du hur enormt ditt liv kommer förändras under dom kommande tre åren? Du kommer förändras som person och säkerligen träffa en och annan dam. Att planera sådär långt fram i tiden som 18-åring känns väldigt väldigt optimistiskt.

Men visst går det. Dock tror jag inte du fixar det
Citera
2010-11-24, 21:41
Medlem
Blocket.ses avatar
Detta låter klokt.. Som andra säger så skulle jag ha investerat i aktier, fonder och i ett sparkonto..
Gå då inte till din bank och rådfråga dom, Du blir bara pålurad dåliga sparkonton och fonder med höga avgifter

Men tänk också på att du måste leva också..
Körkort, bil, damer mm
Citera
2010-11-24, 21:41
Medlem
Enydrions avatar
Det sämsta man kan göra är nog att bo kvar hemma inte betala för mat eller hyra hemma och bränna alla pengar man tjänar på nöjen, när man då väl flyttar hemifrån så har man vant sig att spendera stort och får svårt att få pengara att räcka till hyra och mat, och man blir som klippt och skuren för lyxfällan....

så jag tror du är på rätt väg...
Citera
2010-11-24, 22:05
Medlem
Pink-Snipers avatar
Låter som en bra ide har mer eller mindre funderat på något liknade själv.
vad ska du göra med pengarna? bostad?
Citera
2010-11-24, 22:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pink-Sniper
Låter som en bra ide har mer eller mindre funderat på något liknade själv.
vad ska du göra med pengarna? bostad?

Fan vad tråkigt det lät...bostad. Nej, vill spara pengar just precis bara för att ha dem. Hur dem ska spenderas vet jag inte!
Citera
2010-11-25, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Vet du hur enormt ditt liv kommer förändras under dom kommande tre åren? Du kommer förändras som person och säkerligen träffa en och annan dam. Att planera sådär långt fram i tiden som 18-åring känns väldigt väldigt optimistiskt.

Men visst går det. Dock tror jag inte du fixar det
Tre år är långt?

360.000 för honom som 22 åring ger ju rejäla fördelar.

Han kan ju exempelvis köpa hus som folk som är 10 år äldre har svårt att få loss till kontantinsats för. Enklare bostadsrätt i mindre stad kontant, osv.

Edit: Han slipper ta SMS-lån med ;D
Citera
2010-11-25, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kristofer.
Det kan funka, jag la undan 10lök i månaden under 4-5månader med en lön på 5, sen fick jag kicken

Lägga undan 10 med en lön på 5? Det tricket vill nog många höra!
Citera
2010-11-25, 08:55
Medlem
FeeeesarNs avatar
Du behöver inte betala något när du bor hemma och jobbar? Bortskämda unge
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto