2004-07-11, 20:51
Medlem
Vad skulle ni rekommendera för litteratur (helst nååt som finns på internet).

Vad skulle nu rekommendera för sprängämne som är relativt enkelt & billigt att göra, typ lika enkelt som ATCP men inte lika instabilt som ATCP?
Citera
2004-07-11, 20:59
Medlem
Jomazis avatar
Litteratur? Finns en hel del dumma textfiler, i övrigt inte mycket detaljerat. Vill du lära dig om sprängämnen så bör du registrera dig som medlem i ex. roguesci.org. Där kan man läsa om saker folk faktiskt har testat och dokumenterat, inte bara saker som fantiserats ihop av finniga h4ck3rz.

INGET är så enkelt som ATCP, men få saker är lika farliga. Läs tråden om primärsprängämnen nedan.
Citera
2004-07-11, 21:15
Medlem
ok. Tack för svaret.
Citera
2004-07-12, 01:04
Medlem
Har man inte gjort något förut är det inte särskilt klokt att börja med så farliga saker som primärsprängämnen och särskilt inte ATCP!

Vill man börja med något kan man börja med Svartkrut, klassas iofs inte som ett sprängämne - även om det har gjorts det - men för det betyder det inte att man inte kan få till schyssta smällar med det. Kina/Tigrar innehöll <1 gram dåligt krut - vad kan man då inte göra med en större mängd som är bättre..

Surfa runt på de forum som finns och läs allt som du kommer över så får du snart ett hum om saker och ting och får förståelse för vad du läser, kan sortera bort de värsta texterna på egen hand osv. På Roguescis forum var det ngn nisse som postade en vad det såg ut som en egen-knåpad textfil som såg ut att vara rätt så omfattande.
Citera
2004-07-14, 19:02
Medlem
miklons avatar
För bra litteratur, varför inte gå till närmaste högskola/universitet som har utbildning i kemi och kolla vad de har för böcker? Då får du en bra grund iaf.

Själv kan jag ingenting om sprängämnen, men jag skulle tro att det inte skadar att ha en bra grund att stå på.
Citera
2004-07-14, 19:15
Jag har denna bok, där hittar jag nästan all fakta jag behöver om sprängämnen:

The Chemistry of Powder & Explosives

Finns väl endast på engelska men är mycket lärorik, med professionella men enkla tillverkningsmetoder. Samt naturligtvis det rent vetenskapliga, hur de funkar, tester, jämförelser m.m.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in