2010-11-24, 20:37
Medlem
ytterdörrs avatar
Hejsan,

Jag har ett problem. Jag tror att jag sabbat typsnittssystemet på mac:en. Skulle installera nya typsnitt och efter det är inget som det en gång var.

Jag använder word:mac - 08 och där visas t.ex. typsnittet Garamond som Andole Mono (?) istället för Garamond osv. Allt har helt enkelt ballat ur. Inget stämmer överens. Kaos.

Till min fråga: Återställer en 'Arkivera och Installera' typsnitten i systemmappen, användarmappen osv och därmed i Word? (Efter att jag ominstallerat word d.v.s).

Har försökt fixa problemet med olika fontmanagers men det gör inget åt word-problemet. Word listar också typsnitt som jag har avaktiverat i både system-, användar- (och de andra) mapparna via typsnittsprog. Jag misstänker att filerna under de olika font-familjerna har ballat ur och att de ligger huller om buller. Fråga mig inte hur...

Målet är att återskapa inställningarna som dom var innan jag joxade till det. Alltså, grundtypsnitten i osx + de som hör till word 08. Alla förslag på lösningar välkomnas!

MVH
Citera
2010-11-24, 21:01
Medlem
systems avatar
Är typsnitten märkliga även i andra program – exempelvis Textredigeraren?
Hur ser det ut om du startar Typsnittsbok?

Prova att rensa din fontcache i Terminal.
Kod:
sudo atsutil databases -removeUser
(har jag för mig, googla först)
Gör sedan omstart.

Alternativt använd program för detta – exempelvis Onyx, Font Finagler eller en typsnittshanterare som FontExplorer X Pro.

Om det inte vill sig ändå, prova först att skapa ett nytt användarkonto och se om problemet uppstår där.
Senast redigerad av system 2010-11-24 kl. 21:10.
Citera
2010-11-24, 21:40
Medlem
ytterdörrs avatar
Hej,

I Textredigeraren ser det ut som vanligt. I Typsnittsboken är det fullt med typsnitt och familjer och en massa svarta prickar i kanten (dubletter?).

Det är fr.a. word som har ballat ur s.a.s.

Tack för tipsen iaf! Jag ska testa att skapa en ny användare och se vad som händer.
Citera
2010-11-24, 22:01
Medlem
systems avatar
Om det funkar som det ska i andra program än Word så kan vi nog dra slutsatsen att det är Word (Office) som ballat ur. Att meka in ett nytt system torde därför vara en onödig åtgärd. Prova att installera om Office istället, och se till att alla spår av Office verkligen försvinner innan nyinstallationen.
Citera
2010-11-24, 23:52
Medlem
ytterdörrs avatar
Jag skapade nytt användarkonto, och där fanns inte ett spår av problemet. Det hela löste sig när jag avaktiverade användarfliken i Typsnittsboken. Efter detta – plus att jag flyttade ett par typsnitt från en mapp till en annan – löste sig allt.

[Tråden kan stängas för min del]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in