Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-27, 14:51
  #1705
Avstängd
Drkadzijas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobbie3
Vad har det med saken att göra? Bara saken om de faktiskt skulle dra igång en övning, säger väl indirekt att det närmar sig ett krig. Sen har jag inte sagt att det kommer ett och när. Spelar ingen roll om övningen är borta i USA eller i Sydkorea. Faktumet kvarstår att det ska öva tillsammans.

Tror du övningen är någon jävla söndagsutflykt eller?


De övar så här ganska ofta vet du.
Citera
2010-11-27, 15:04
  #1706
Medlem
bobbie3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drkadzija
De övar så här ganska ofta vet du.

Ofta eller ej men om så skulle vara fallet. Är det så särskilt smart att öva bara dagar efter ett drag från NK?
Citera
2010-11-27, 15:33
  #1707
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobbie3
Ofta eller ej men om så skulle vara fallet. Är det så särskilt smart att öva bara dagar efter ett drag från NK?

Best Korea kommer förmodligen inte göra något, och om de gör det så blir det kaos.

Men varför göra det? Om man gjorde det skulle det ju visa att man var "rädd" för Best Korea, som förmodligen kommer leda till att Best Korea fortsätter att ha sig och jiddra för att försöka få som de vill.

Blir spännande att se vad som händer imorgon Som att vänta på nästa avsnitt av sin favoritserie
Citera
2010-11-27, 16:06
  #1708
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobbie3
Vad har det med saken att göra? Bara saken om de faktiskt skulle dra igång en övning, säger väl indirekt att det närmar sig ett krig. Sen har jag inte sagt att det kommer ett och när. Spelar ingen roll om övningen är borta i USA eller i Sydkorea. Faktumet kvarstår att det ska öva tillsammans.
Sverige skickade Gripenplan på en övning till USA i fjol. Menar du att vi kommer stå på USA's sida när de invaderar Kanada?

Citat:
Ursprungligen postat av bobbie3
Tror du övningen är någon jävla söndagsutflykt eller?
Jag har varit på militärövning ganska nära den Norska gränsen. Och om jag inte har förträngt något så återerövrade vi INTE utbrytarrepubliken Norge efteråt.
Så ja, det är mer eller mindre en söndagsutflykt. Det är en rutinövning av ett slag som sker ofta. Kina har ingen rätt att bli förbannade heller, de hade ju en ännu större flottaövning strax utanför EU för ett tag sedan, då norska oljeledningar "råkade" explodera.
Citera
2010-11-27, 16:30
  #1709
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobbie3
Ofta eller ej men om så skulle vara fallet. Är det så särskilt smart att öva bara dagar efter ett drag från NK?

Och varför skulle Sydkorea avstå ifrån en övning med sin närmaste allierade, speciellt som övningen inte kommer att hållas i de omtvistade vattnen? Skulle övningen ställas in så skulle verkligen den galna hunden Kim Jung Il få ännu större storhetsvansinne, (om det nu är möjligt). Då skulle han verkligen bli uppmuntrad till att mörda sydkoreanska civila i masse!
Citera
2010-11-27, 16:34
  #1710
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkjak
Sverige skickade Gripenplan på en övning till USA i fjol. Menar du att vi kommer stå på USA's sida när de invaderar Kanada?


Jag har varit på militärövning ganska nära den Norska gränsen. Och om jag inte har förträngt något så återerövrade vi INTE utbrytarrepubliken Norge efteråt.
Så ja, det är mer eller mindre en söndagsutflykt. Det är en rutinövning av ett slag som sker ofta. Kina har ingen rätt att bli förbannade heller, de hade ju en ännu större flottaövning strax utanför EU för ett tag sedan, då norska oljeledningar "råkade" explodera.

Intressant det där med Kina och militärövningen utanför EU med de exploderande norska oljeledningarna. Inträffade detta efter att den norska Nobelkommiten gett en kinesisk dissident Nobels fredspris?

Under alla omständigheter så är det intressant att Kina om så fall verkar vilja skapa en "Blue sea" flotta med kapacitet att dyka upp var som helst.
Citera
2010-11-27, 16:35
  #1711
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobbie3
Ofta eller ej men om så skulle vara fallet. Är det så särskilt smart att öva bara dagar efter ett drag från NK?
Det är det som är meningen. Det är just en motattack man vill ha från Nordkorea, man vill gäcka och retas, när så responsen skett kan USA/Sydkorea bygga ett case av det och man kommer således få sin vilja igenom.
__________________
Senast redigerad av Ankan23 2010-11-27 kl. 16:48.
Citera
2010-11-27, 16:48
  #1712
Medlem
flashyourightbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
Det är just en respons/motattack man vill ha från Nordkorea, man vill gäcka och retas, när så responsen skett kan USA/Sydkorea bygga ett case av det och man kommer således få sin vilja igenom.

Har ni sett en blind Anka någon gång? Vi har en i denna flashback tråden just nu?

@Ankan23: har du sett bilderna på artilleri beskjutningen som Nordkorea gjorde på den Sydkoreanska ön? Du tycker man skall vända andra kinden till och låtsas som det regnar?
Citera
2010-11-27, 17:10
  #1713
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashyourightback
Har ni sett en blind Anka någon gång? Vi har en i denna flashback tråden just nu?

@Ankan23: har du sett bilderna på artilleri beskjutningen som Nordkorea gjorde på den Sydkoreanska ön? Du tycker man skall vända andra kinden till och låtsas som det regnar?

Jag tolkar det som att Ankan gärna vill ha ytterliggare en till attack så att Worst Korea och Capitalist Scum kan gå till attack mot Best Korea med en -någorlunda- ordentlig Casus Belli
Citera
2010-11-27, 17:14
  #1714
Medlem
flashyourightbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan23
Att ha krigsövningar i detta kontroversiella område har ju som syfte att provocera. Och provokationerna ökar när det nu ska bli fler övningar. Våld föder våld, väldigt simpel logik.

Du måste väl ändå hålla med om att det är bättre att ha övningar än att skuta skarpt?


Du kanske tycker vi i Sverige varit löjliga genom alla tider som övat oss på att försvara oss ifall ryssen kom hit och invaderade?
Citera
2010-11-27, 17:36
  #1715
Medlem
Det ankan blunda så mycket för är helt enkelt följande:
Den som skjuter först bär ansvaret.

Om NK låter sig provoceras så visar det bara hur barnsligt styre de har. De har dessutom gjort mycket värre provokationer än en vanlig övning.
Citera
2010-11-27, 20:06
  #1716
Medlem
fernebos avatar
Jag tycker det är helt rätt att hålla övningen. Det är också helt rätt av SK att hota med rejäl vedergällning om NK dummar sig igen. NK är som ett hopplöst barn som provocerar och tänjer gränserna mer och mer. Och tacka fan för det. Man måste sätta gränser och visa att deras handlande får direkta konsekvenser.

Nordkorea är ett fullständigt patetiskt land och de utgör inte ett så stort hot som vissa tror. Deras krigsmakt är hopplåst föråldrad och även om de i bästa fall kan orsaka hyfsat stor förödelse i Seoul innan deras artilleri slås ut så skulle SK och USA kunna förstöra det mesta av deras offensiva kapacitet på några få timmar. Jag tror inte för en sekund att de ens kan leverera en kärnladdning mot SK. Möjligen kemiska stridsmedel, men i samma ögonblick de gör det så kommer de själva att förintas fullständigt. Jag skulle tom gissa att USA kommer att slå ut Nordkoreas artilleriställningar nära Seoul med taktiska kärnvapen bara timmar efter att de börjat beskjuta staden.
__________________
Senast redigerad av fernebo 2010-11-27 kl. 20:09.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback