2010-11-24, 19:27
Medlem
Danro80s avatar
Nu skulle jag behöva lite tips, skaffade mig i dag ett lånelöfte pga eventuellt bostadsrättsköp.
Nu funderar jag lite på upplägg av det hela. I dagsläget kan jag tänka mig att vara fullbelånad eftersom räntan är så låg. i ett scenario där räntan drar iväg upp mot 10% så vore det optimalt att lösa hela lånet, dock kommer jag inte ha möjlighet att lösa ut hela lånet som kommer ligga någonstans runt 1mkr-1.2mkr. Jag har dock möjlighet att lösa halva lånet om räntan drar iväg så jag hade tänkt att lägga upp det enligt följande.

Exempel beräknat på 1mkr

Kontant: 200.000:-
Lån1: 400.000:- (Bundet på 4år till ~4% ränta)
Lån2: 400.000:- (Rörlig ränta ~2,8%)

Jag antar att detta måste vara bästa lösningen!?
Har ni andra tips och saker jag bör tänka på rent ekonomiskt vid bostadsköp? detta är första gången jag köper en bostadsrätt, ja första gången jag lånar pengar oxå.

Kan jag förhandla räntan med banken? hur gör jag detta på bästa sätt?

/Mvh Danro
Citera
2010-11-24, 19:31
Medlem
Förhandla går alltid men de kan vara lite svåra på den fronten. Men om du har fler saker i samma bank SKA det gå, som tex pensionsspar, lönekonto och om de nu har nåt annat att "inkludera".
Citera
2010-11-24, 19:34
Medlem
sphinxen_111s avatar
Förhandla om räntan kan du alltid göra. Tänk på att det ganska så förmånligt för banken att låna ut pengar då de tjänar grova på pengar på låntagarna.

När det handlar om förhandling kan du alltid slå ut olika banker mot varandra.

Du kan om du varit kund i banken länge trycka på denna faktor.

Du kan påpeka att du har mkt kapital placerat i en annan bank och ev, flyttar över till nya banken och då få en lägre ränta.

osv. osv....
Citera
2010-11-25, 03:16
Medlem
Att lägga upp 2 lån då du har 1 rörligt och 1 bundet kan ALDRIG vara det bästa.
Citera
2010-11-25, 06:34
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stranger106
Att lägga upp 2 lån då du har 1 rörligt och 1 bundet kan ALDRIG vara det bästa.

Skulle du vilja utveckla detta lite? Varför är inte detta en bra lösning?
Citera
2010-11-25, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danro80
Skulle du vilja utveckla detta lite? Varför är inte detta en bra lösning?

Det kan säkert vara en bra lösning, men den bästa lösningen kan det aldrig vara. Hur du än vrider och vänder på det blir det alltid en kompromiss då ett av de 2 lånen alltid kommer ha högre ränta än nödvändigt. Är du med på vad jag menar?
Citera
2010-11-25, 10:46
Medlem
Danro80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stranger106
Det kan säkert vara en bra lösning, men den bästa lösningen kan det aldrig vara. Hur du än vrider och vänder på det blir det alltid en kompromiss då ett av de 2 lånen alltid kommer ha högre ränta än nödvändigt. Är du med på vad jag menar?

Jo absolut jag är med, jag har förstått att det i längden lönar sig att ha rörligt, och med tanke på att jag kommer kunna lösa halva lånet om räntan går upp så kanske det är bättre att köra rörligt på hela lånet. Ja menar det blir ju inga större summor kvar att betala ränta på ändå.
Det kanske mest är när man lånar flera miljoner man binder lånet för att det ska kännas lite tryggare om räntan sticker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in