2010-11-24, 14:54
Medlem
Flikkas avatar
Kan börja med att säga att jag motsätter mig starkt kvinnojourer. Det är en diskriminerande verksamhet som åtnjuter åtskilliga miljoner i statligt (ditt) stöd. Det är få andra ställen där det är lika accepterat att säga: "Du är inte välkommen för att du har fel kön".

Böglobbyn har till och med fått igenom att kyrkan nu, mer eller mindre, är tvingade att viga samkönade par. Vilket strider mot DERAS regelbok, Bibeln.

Det borde heta människojourer och vara till för alla alternativt borde man tillåta diskriminering. Jag tycker det senare. Självklart utan statligt stöd.

Nu till min fundering:

På frågan varför män inte är välkomna hör man ofta representanter för kvinnojourerna svara något i stil med:
"Många här är rädda för män, har blivit illa behandlade av män och kan därför inte umgås med män"

Men det säger vi inte om något annat vi har fördomar (för det är det) mot.
"Jag har blivit misshandlad av en arab så nu fick jag en lägenhet i en stad där invandrare inte är välkomna. Alla som bor här är rädda för invandrare."

Från skola och media hör man ofta tvärtom att "främlingsfientlighet motverkas genom integration.". Kvinnan borde alltså umgås med bra män istället för att isoleras med dåliga kvinnor.

Jag anser att man ska få diskriminera. Vill människor göra det så ska det också vara tillåtet. Min fundering handlar nog mer om: Hur tänker kvinnojourer? Om de, seriöst, är ute efter att rehabilitera och skydda kvinnor så är ju detta en jätte dålig strategi. Min misstanke är dock att detta är mycket mer politiskt än humanitärt.

Vad anser ni?
Kan det vara så eller verkar det som att foliehatten hamnat på mitt huvud?
Citera
2010-11-24, 15:12
Bannlyst
Du har definitivt ingen foliehatt. Kvinnojourerna är en styggelse. En front för grov kriminell verksamhet. Fusk med bidrag, pengar som inte behöver redovisas. Barn som kidnappas och göms från föräldrar och vårdnadshavare. Ibland i flera år.

Detta görs under fasaden om att man vill hjälpa kvinnor. Det gör man säkert också i en del fall, men det ursäktar inte dom brott som begås. Alla skor sig på myterna och propagandan om mäns våld och fäders övergrepp. Det ger miljoner rätt ner i människors och politikers fickor.

Den dagen denna ballong spricker så kommer skiten att stänka på många. Framförallt för barnens skull hoppas jag det sker snart.
Citera
2010-11-24, 15:14
Medlem
MumlansRänders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flikka
Kan börja med att säga att jag motsätter mig starkt kvinnojourer. Det är en diskriminerande verksamhet som åtnjuter åtskilliga miljoner i statligt (ditt) stöd. Det är få andra ställen där det är lika accepterat att säga: "Du är inte välkommen för att du har fel kön".

Böglobbyn har till och med fått igenom att kyrkan nu, mer eller mindre, är tvingade att viga samkönade par. Vilket strider mot DERAS regelbok, Bibeln.

Det borde heta människojourer och vara till för alla alternativt borde man tillåta diskriminering. Jag tycker det senare. Självklart utan statligt stöd.

Nu till min fundering:

På frågan varför män inte är välkomna hör man ofta representanter för kvinnojourerna svara något i stil med:
"Många här är rädda för män, har blivit illa behandlade av män och kan därför inte umgås med män"

Men det säger vi inte om något annat vi har fördomar (för det är det) mot.
"Jag har blivit misshandlad av en arab så nu fick jag en lägenhet i en stad där invandrare inte är välkomna. Alla som bor här är rädda för invandrare."

Från skola och media hör man ofta tvärtom att "främlingsfientlighet motverkas genom integration.". Kvinnan borde alltså umgås med bra män istället för att isoleras med dåliga kvinnor.

Jag anser att man ska få diskriminera. Vill människor göra det så ska det också vara tillåtet. Min fundering handlar nog mer om: Hur tänker kvinnojourer? Om de, seriöst, är ute efter att rehabilitera och skydda kvinnor så är ju detta en jätte dålig strategi. Min misstanke är dock att detta är mycket mer politiskt än humanitärt.

Vad anser ni?
Kan det vara så eller verkar det som att foliehatten hamnat på mitt huvud?

Mansjourerna fick ju lägga ner för att män inte ville arbeta där.
Citera
2010-11-24, 15:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MumlansRänder
Mansjourerna fick ju lägga ner för att män inte ville arbeta där.

Nej mansjorerna fick lägga ner för att man drog in deras statliga bidrag. Man satte nämligen villkor på bidragen. Mansjourerna skulle även dom arbeta mot mäns våld. När dom till slut vägrade med argumentet att dom var till för för män som drabbats av våld i hemmet och inte tvärtom så drogs deras bidrag in.
Citera
2010-11-24, 15:20
Medlem
Flikkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanSlemming
Du har definitivt ingen foliehatt. Kvinnojourerna är en styggelse. En front för grov kriminell verksamhet. Fusk med bidrag, pengar som inte behöver redovisas. Barn som kidnappas och göms från föräldrar och vårdnadshavare. Ibland i flera år.

Detta görs under fasaden om att man vill hjälpa kvinnor. Det gör man säkert också i en del fall, men det ursäktar inte dom brott som begås. Alla skor sig på myterna och propagandan om mäns våld och fäders övergrepp. Det ger miljoner rätt ner i människors och politikers fickor.

Den dagen denna ballong spricker så kommer skiten att stänka på många. Framförallt för barnens skull hoppas jag det sker snart.

Så båda delarna: En politisk/ekonomisk succé (än så länge) och en humanitär katastrof?
Citera
2010-11-24, 15:21
Medlem
Flikkas avatar
Citat:
Nej mansjorerna fick lägga ner för att man drog in deras statliga bidrag. Man satte nämligen villkor på bidragen. Mansjourerna skulle även dom arbeta mot mäns våld. När dom till slut vägrade med argumentet att dom var till för för män som drabbats av våld i hemmet och inte tvärtom så drogs deras bidrag in.

Mördarargument! Källa, tack!
Citera
2010-11-24, 15:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flikka
Mördarargument! Källa, tack!

Du kan ju kolla med dom själva, eller den lilla spillra som finns kvar. Det framgår även på hemsidan.
http://www.mansjouren.nu/
Citera
2010-11-24, 15:37
Medlem
MumlansRänders avatar
Citat:

Jo, för att män vill inte arbeta ideellt på sin fritid..Man måste ha frivilligt folk också, och det har varit svårt i alla kommuner.
Citera
2010-11-24, 15:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MumlansRänder
Jo, för att män vill inte arbeta ideellt på sin fritid..Man måste ha frivilligt folk också, och det har varit svårt i alla kommuner.

Är det bara män som arbetar på och för mansjourer tror du? Allvarligt talat. Tror du det spelar någon roll för en människa, oavsett man eller kvinna som verkligen är i akut behov av hjälp om det är en man eller kvinna som svarar i telefonen eller öppnar dörren till ett skyddat boende?

Att det är fler kvinnor som jobbar ideellt inom jourverksamheten kanske beror på att man stänger männen ute. Eller vad tror du?
Citera
2010-11-24, 15:54
Bannlyst
Citat:
Är det bara män som arbetar på och för mansjourer tror du? Allvarligt talat. Tror du det spelar någon roll för en människa, oavsett man eller kvinna som verkligen är i akut behov av hjälp om det är en man eller kvinna som svarar i telefonen eller öppnar dörren till ett skyddat boende?

Att det är fler kvinnor som jobbar ideellt inom jourverksamheten kanske beror på att man stänger männen ute. Eller vad tror du?

Du menar att män inte klarar av det som krävs för att sköta en jour lika bra som kvinnor och att kvinnor därför borde jobba ideellt för att hjälpa män med för männen kan inte sånt? Jaa så kan man ju se det.

Men varför kan inte män jobba ideellt? Vad är problemet?
Citera
2010-11-24, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mamub
Du menar att män inte klarar av det som krävs för att sköta en jour lika bra som kvinnor och att kvinnor därför borde jobba ideellt för att hjälpa män med för männen kan inte sånt? Jaa så kan man ju se det.

Men varför kan inte män jobba ideellt? Vad är problemet?

Problemet är att män inte får jobba ideellt på kvinnojourer, och mansjouren får inga pengar från socialstyrelsen, kommunerna och länsstyrelserna. För du tror väl inte att kvinnojourerna drivs helt ideellt? I så fall är du naiv. Dom kostar skattebetalarna massor av miljoner varje år. Bara ROKS får ca 12 miljoner i bidrag varje år. SKR lika mycket. Kolla in deras kontor, hur många anställda dom har, och lobbyarbetet dom bedriver.

Dessutom kostar varje övernattning på en kvinnojour kommunerna mer än ett dubbelrum på sheraton. Dessa pengar redovisas inte.
Citera
2010-11-24, 16:03
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej, man drog inte deras bidrag

Citat:
SMR har beslutat att from -08 att inte ansöka om ekonomiskt bidrag från Socialstyrelsen
Detta handlar inte om det statsbidrag som ALLA ideella organisationer kan få genom att söka statsbidrag.

Detta handlar om en protest mot det riktade pengar som infördes för att verka mot relationsvåldet - som i störst utsträckning innebär mäns våld mot kvinnor.
Det foliehattarna inte förstod var att de miljarderna inte gick till ROK:s utan har satsats i projekt för att utbilda bland annat åklagare, polis, sjukvård osv osv, samt delats ut till andra projekt som sökt pengarna.
Det är en bred satsning.

Hur som helst - SMR har inte nekats, utan avstått bidrag.

Mansjourer däremot - söker fortfarande statsbidrag. De som inte går i SMR:s ledband och inte är lika fanatiska i sin tolkning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in