2010-11-24, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JanSlemming
Problemet är att män inte får jobba ideellt på kvinnojourer, och mansjouren får inga pengar från socialstyrelsen, kommunerna och länsstyrelserna. För du tror väl inte att kvinnojourerna drivs helt ideellt? I så fall är du naiv. Dom kostar skattebetalarna massor av miljoner varje år. Bara ROKS får ca 12 miljoner i bidrag varje år. SKR lika mycket. Kolla in deras kontor, hur många anställda dom har, och lobbyarbetet dom bedriver.

Dessutom kostar varje övernattning på en kvinnojour kommunerna mer än ett dubbelrum på sheraton. Dessa pengar redovisas inte.

Varför kan inte män söka de här bidragen då? Vad är problemet där?
Citera
2010-11-24, 16:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Problemet är att män inte får jobba ideellt på kvinnojourer, och mansjouren får inga pengar från socialstyrelsen, kommunerna och länsstyrelserna. För du tror väl inte att kvinnojourerna drivs helt ideellt? I så fall är du naiv. Dom kostar skattebetalarna massor av miljoner varje år. Bara ROKS får ca 12 miljoner i bidrag varje år. SKR lika mycket. Kolla in deras kontor, hur många anställda dom har, och lobbyarbetet dom bedriver.

Dessutom kostar varje övernattning på en kvinnojour kommunerna mer än ett dubbelrum på sheraton. Dessa pengar redovisas inte.
Varför är det ett problem att män inte får jobba ideellt på Kvinnojourer?

Dessutom är du dåligt påläst - SKR:s jourer har män i vissa funktioner.

Dock om nu män är så sugna på att jobba ideellt varför gör de då inte det i mansjourer - varför vill de in i Kvinnojourerna?
Citera
2010-11-24, 16:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mamub
Varför kan inte män söka de här bidragen då? Vad är problemet där?
De kan söka bidragen, och mansjourer söker Statsbidrag varje år.

Det finns två former av bidrag som jourer kan få -- den ena formen är för dem som är slutna till Riksorganisation.

Då söker Riksorganisationen statsbidraget och fördelar mellan jourerna.

Det andra är för fristående jourer - som då söker söker statsbidrag som ideellförening direkt från staten.

Foliehattsföreningen vill dock ha tillträde till Kvinnojourens "rum", de vill inte arbeta ideellt utan avlönas, och de vill att staten och kvinnorna organiserar och fixar till verksamheten så att de själva bara behöver segla i ansöka om tjänsterna och bestämma över verksamheten.

Diskussionen är ett stort *gäsp*

Ville de göra något så skulle vi se det i form av startade mansjourer och ideellt arbete som verkade för det de ville uppnå -- precis som Kvinnojourerna startade en gång, verkat och verkar.

Det fåniga är ju dessutom att Kvinnojourerna asfalterat motorvägen åt dem - det är bara sätta sig bakom ratten och köra samma väg.

Med det sagt - så heder åt de Mansjourer där ute som faktiskt driver sina jourer i männens intresse, och inte som motkraft mot Kvinnojourer. De som fattat att det handlar om våldet och människan.
Citera
2010-11-24, 16:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flikka
Kan börja med att säga att jag motsätter mig starkt kvinnojourer. Det är en diskriminerande verksamhet som åtnjuter åtskilliga miljoner i statligt (ditt) stöd. Det är få andra ställen där det är lika accepterat att säga: "Du är inte välkommen för att du har fel kön".

Böglobbyn har till och med fått igenom att kyrkan nu, mer eller mindre, är tvingade att viga samkönade par. Vilket strider mot DERAS regelbok, Bibeln.

Det borde heta människojourer och vara till för alla alternativt borde man tillåta diskriminering. Jag tycker det senare. Självklart utan statligt stöd.

Nu till min fundering:

På frågan varför män inte är välkomna hör man ofta representanter för kvinnojourerna svara något i stil med:
"Många här är rädda för män, har blivit illa behandlade av män och kan därför inte umgås med män"

Men det säger vi inte om något annat vi har fördomar (för det är det) mot.
"Jag har blivit misshandlad av en arab så nu fick jag en lägenhet i en stad där invandrare inte är välkomna. Alla som bor här är rädda för invandrare."

Från skola och media hör man ofta tvärtom att "främlingsfientlighet motverkas genom integration.". Kvinnan borde alltså umgås med bra män istället för att isoleras med dåliga kvinnor.

Jag anser att man ska få diskriminera. Vill människor göra det så ska det också vara tillåtet. Min fundering handlar nog mer om: Hur tänker kvinnojourer? Om de, seriöst, är ute efter att rehabilitera och skydda kvinnor så är ju detta en jätte dålig strategi. Min misstanke är dock att detta är mycket mer politiskt än humanitärt.

Vad anser ni?
Kan det vara så eller verkar det som att foliehatten hamnat på mitt huvud?
Ja, jag anser att du har foliehatten på dig.

Det finns många goda skäl till varför män inte skall släppas in bland de utsätta kvinnorna, vare sig som utsatta eller som i ideellt stöttande personer i direkt kontakt med utsatta.

Om du slår dig ner och funderar på saken en stund så är jag övertygad på att du själv kan komma på ett par goda skäl.
Citera
2010-11-24, 16:18
Medlem
nanglars avatar

Med det sagt - så heder åt de Mansjourer där ute som faktiskt driver sina jourer i männens intresse, och inte som motkraft mot Kvinnojourer. De som fattat att det handlar om våldet och människan.

Tillskillnad mot de flesta kvinnojourer där det inte ses till människan utan till kvinnor.
Citera
2010-11-24, 16:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nanglar

Tillskillnad mot de flesta kvinnojourer där det inte ses till människan utan till kvinnor.
Det är härligt att du erkänner att du inte ser kvinnor som människor - att du dessutom står för det så frankt får väl hedra dig, även om det inte hedrar din människosyn.
Citera
2010-11-24, 16:24
Medlem
nanglars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är härligt att du erkänner att du inte ser kvinnor som människor - att du dessutom står för det så frankt får väl hedra dig, även om det inte hedrar din människosyn.
Du förstod inte eller ville du inte förstå. De flesta kvinnojourer ser inte till människan utan kvinnan och diskvalificerar mannen.

Vad exakt menade du själv med det du skrev? Med det sagt - så heder åt de Mansjourer där ute som faktiskt driver sina jourer i männens intresse, och inte som motkraft mot Kvinnojourer. De som fattat att det handlar om våldet och människan.
Menar du att kvinnojourer inte har fattat att det handlar om alla människor?
Citera
2010-11-24, 16:32
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nanglar
Du förstod inte eller ville du inte förstå. De flesta kvinnojourer ser inte till människan utan kvinnan och diskvalificerar mannen.

Vad exakt menade du själv med det du skrev? Med det sagt - så heder åt de Mansjourer där ute som faktiskt driver sina jourer i männens intresse, och inte som motkraft mot Kvinnojourer. De som fattat att det handlar om våldet och människan.
Menar du att kvinnojourer inte har fattat att det handlar om alla människor?
Det är väl snarare du som valde att missförstå - en del mansjourer drivs av intresset att möta utsatta män, dvs män som själva slagits eller män som söker hjälp därför att de slår.

En del mansjourer har snarare förenats som en motkraft till Kvinnojourer, och där tycks intresset för männen vara underordnat driften att kriga mot kvinnojourer.

En del mansjourer är ett komplement/samarbetsorgan till Kvinnojourer -- andra intar en helt annan inställning.
Citera
2010-11-24, 16:32
Bannlyst
Micro 113 är en av dom feminister som verkar vara avlönad för att genast rycka in och försvara feminismen och dess kvinnojourer i varenda tråd på Flashback där den kritiseras. Hon jobbar säkert iofs en del ideellt också, för jag har svårt att tro att hon har lön för 24 timmar om dygnet.
Citera
2010-11-24, 16:34
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Micro 113 är en av dom feminister som verkar vara avlönad för att genast rycka in och försvara feminismen och dess kvinnojourer i varenda tråd på Flashback där den kritiseras. Hon jobbar säkert iofs en del ideellt också, för jag har svårt att tro att hon har lön för 24 timmar om dygnet.
Konstruktivt som vanligt.

SMR tackar nej till bidrag - de söker det inte. Det är skilt från att de nekas bidrag, kan vi enas om det.

Din desinformation är just desinformation med andra ord.
Citera
2010-11-24, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Konstruktivt som vanligt.

SMR tackar nej till bidrag - de söker det inte. Det är skilt från att de nekas bidrag, kan vi enas om det.

Din desinformation är just desinformation med andra ord.

Dom tackar inte nej till bidrag. Dom tackar nej till villkorade bidrag. En viss skillnad. Dom anser inte att män som kommer blåslagna och blodiga skall behöva mötas av broshyrer om kvinnofrid på mansjouren.
Konstigt va?
Citera
2010-11-24, 16:39
Medlem
nanglars avatar
Citat:
Vid en snabb sökning på micros nick förstod jag det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in