• 1
  • 2
2010-11-24, 06:41
Medlem
Så här ligger det till.
Jag säljer mycket på Tradera, framförallt de senaste månaderna och hittils har jag använd ett och samma konto på Nordea. nu tänkte jag skapa ett nytt konto fast denna gång på Swedbank, är det lönt att göra så eller har bankerna en gemensam system och samarbetar?
Citera
2010-11-24, 07:27
Medlem
Samarbetar med vad?
Lönt varför?

Hur fan skall vi veta?

Du kan ha två konton, vad du skall ha det till eller vad problemet är med att du säljer mycket på Tradera vet väl inte vi.

Snackar du typ skatt på vinster eller något så är det väl inte bankernas problem, vare sig du har ett eller två konton.
Citera
2010-11-24, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Samarbetar med vad?
Lönt varför?

Hur fan skall vi veta?

Du kan ha två konton, vad du skall ha det till eller vad problemet är med att du säljer mycket på Tradera vet väl inte vi.

Snackar du typ skatt på vinster eller något så är det väl inte bankernas problem, vare sig du har ett eller två konton.

Bankerna är skyldiga att anmäla sådant som ser suspekt ut till skattemyndigheterna.
Citera
2010-11-24, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pentium8
Bankerna är skyldiga att anmäla sådant som ser suspekt ut till skattemyndigheterna.
Ok, stulna grejer då alltså eller vad skulle problemet vara? Jag antar att de inte samarbetar men flyttar han ihop pengarna senare så ser det ju kanske knas ut. Antar att det beror på summorna. Nåja, jag vet inte. Men banken lär ju bara ha sitt eget. Om båda anmäler det till myndigheterna ser det kanske knas ut =p
Citera
2010-11-25, 08:32
Medlem
herrkompiss avatar
sätts det in mycket pengar kan man få brev av banken att man ska försäkra om att pengarna inte kommer från illegal verksamhet och att detta är regler från riksdagen. ska vara något kraft tag mot org.brottslighet. men ligger du runt 20 000 per insättning så är det lugnt. öppna konton i alla banker i Sverige/Danmark/Norge/Finland. töm konton och sätt in på olika konton fram och tillbaka för förr lr senare du få skattmasen i hälarna.
Citera
2010-11-27, 15:58
Medlem
Hej

summor som kommer in är inte större än MAX 2500Kr och då är det sällan, de brukar röra sig runt 800-1000Kr per insättning och MAX 40 insättningar per månad, annars snittas väll 20-25 insättningar per månad.

Är det okej med dessa summor för att komma undan bankens brev med frågor och skatte problem?
Jag har ett jobb sidan om som jag får betald bra och skattar väll, detta är bara tradera försäljning sidan om. Det är inte så att jag går på sus och får in massor med inbetalningar på kontot.
Citera
2010-11-27, 18:55
Medlem
ugge_das_boots avatar
Läs och lär.. masen är efter dig http://www.skatteverket.se/privat/sk...fa8000834.html

Senast redigerad av ugge_das_boot 2010-11-27 kl. 18:58.
Citera
2010-11-27, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugge_das_boot
Om du inte bedriver näringsverksamhet, men säljer för minst 30 000 kr per år, kan din verksamhet ändå betraktas som yrkesmässig. Detta gäller t.ex. om du säljer varor i din hobbyverksamhet. Det kallas att du bedriver verksamhet under näringsliknande former.
Är det just försäljningsvinster som gör det eller får man driva en hobbyverksamhet som ger mindre än 30.000 utan att registrera den?

Det senare vore ju grymt men så har inte jag uppfattat det tyvärr :/

Tyvärr tror jag ju att för mycket extrajobb lätt leder till att folk inte fullföljer sina idéer överhuvudtaget.
Citera
2010-12-12, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Är det just försäljningsvinster som gör det eller får man driva en hobbyverksamhet som ger mindre än 30.000 utan att registrera den?

Det senare vore ju grymt men så har inte jag uppfattat det tyvärr :/

Tyvärr tror jag ju att för mycket extrajobb lätt leder till att folk inte fullföljer sina idéer överhuvudtaget.

Det gäller försäljningsvinster och inte t.ex. inkomster från snöskottning eller andra tjänster, för de inkomsterna så är det skatt från första kronan.
Citera
2012-05-21, 11:36
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighTek
Fråga 2: Om man tar ut mellan 60K - 90K ut från banken kontant och banken inte frågar om varför osv. Kan man sätta samma summa tillbaka utan att behöva förklara eller redovisa var pengarna kommer ifrån? Skulle det hjälpa om man sparar kvittot och visar det vid insättningen för att visa att man haft dessa pengar och att man lånade ut det?
Jag har mycket svårt att tänka mig att det skulle fungera då det i så fall vore världens enklaste sätt att tvätta pengar, bara att ta ut rena, skattade pengar från kontot som man handlar för och sedan sätta in svarta pengar. Det är möjligt att du kanske skulle kunna få igenom det en (1) gång om du t.ex. påstår att pengarna var avsedda för ett bilköp som inte blev av eller liknande, men det finns nog inga garantier och det hela ser nog väldigt suspekt ut.
Citera
2012-05-21, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Jag har mycket svårt att tänka mig att det skulle fungera då det i så fall vore världens enklaste sätt att tvätta pengar, bara att ta ut rena, skattade pengar från kontot som man handlar för och sedan sätta in svarta pengar. Det är möjligt att du kanske skulle kunna få igenom det en (1) gång om du t.ex. påstår att pengarna var avsedda för ett bilköp som inte blev av eller liknande, men det finns nog inga garantier och det hela ser nog väldigt suspekt ut.

60K är inte så stora pengar. Är det omöjligt att förstå utan bli misstänksam att man kan låna ut 60K. Nu vill man sätta in det igen för man vill inte ha 60K hemma liggandes pga säkerhetsskäl?

Om dom skulle tycka det hela låter konstigt vad kan följden bli? Går det få in dom i små insättningar utan nå koll från Skatteverket eller banken?

Det låter ju faktiskt lite konstigt att man inte skulle få det. Klart det finns ärliga människor utan nå avsikter att tvätta pengar och lånat ut och fått tillbaka och sen sätta tillbaka det igen.
Citera
2012-05-21, 15:26
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Om dom skulle tycka det hela låter konstigt vad kan följden bli? Går det få in dom i små insättningar utan nå koll från Skatteverket eller banken?
Följden blir väl helt enkelt att du inte får sätta in pengarna.
Citat:
Det låter ju faktiskt lite konstigt att man inte skulle få det. Klart det finns ärliga människor utan nå avsikter att tvätta pengar och lånat ut och fått tillbaka och sen sätta tillbaka det igen.
Som sagt, det går säkert att få sätta in pengarna igen om du kan visa upp kvitto på uttaget m.m. men det väcker nog misstankar, något jag antar att du vill undvika med tanke på din frågeställning...Dessutom får man väl "märkta" sedlar när man plockar ut dem hos banken, alltså är det förmodligen inte särskilt svårt för dem att avgöra om det är samma sedlar som senare sätts in eller ej.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in