2010-11-23, 19:03
Medlem
hej, nu har jag en fråga som står mig ända upp i halsen, som jag bara måste få ett svar på.
vad har egentligen hjärtan med kärlek att göra? man brukar ju säga att man älskar någon med sin hjärta, men vad har egentligen hjärtan med kärlek att göra, och varför säger man så? det är väll ingenting som händer där i en, det är ju snarare i hjärnan det börjar hända saker i en.
Citera
2010-11-23, 19:07
Bannlyst
Har väl att göra med det där tramset att hjärtat börjar slå fortare när man äntligen träffar och ser personen man älskar dyka upp över krönet osv. som tjejer och fjollorna säger.
Fast jag vet att det där med kärlek egentligen bara handlar om massa tjejbaciller.
Citera
2010-11-23, 19:08
Medlem
Rawwbs avatar
Hjärtat känner av känslor
Citera
2010-11-23, 19:12
Medlem
SinistraMano27s avatar
Som ngn förut skrev att hjärtat reagerar på känslor, dunkar snabbare med mera. Men om man säger själva hjärtformen så har jag någonstans hört att det kommer från kvinnans rumpform.
Citera
2010-11-23, 19:21
Medlem
willefjongs avatar
Detta har jag också undrat länge men som föregående talare skriver är det väl så det är. Något jag dock inte fattar är varför hjärtat ser ut så här i mångas ögon:

http://boatpastor.files.wordpress.co...rosa_stor1.gif
Citera
2010-11-23, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av willefjong
Detta har jag också undrat länge men som föregående talare skriver är det väl så det är. Något jag dock inte fattar är varför hjärtat ser ut så här i mångas ögon:

http://boatpastor.files.wordpress.co...rosa_stor1.gif

det är någonting som jag också under en längre tid har funderat på.
ett hjärta är ju en muskel, som är fylld med vener, och artärer, inte en råsa plupp med
en vass kant, och två bulor, som liknar en skärtlapp.
Citera
2010-11-23, 19:44
Medlem
Nalle-Brums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killerdream
hej, nu har jag en fråga som står mig ända upp i halsen, som jag bara måste få ett svar på.
vad har egentligen hjärtan med kärlek att göra? man brukar ju säga att man älskar någon med sin hjärta, men vad har egentligen hjärtan med kärlek att göra, och varför säger man så? det är väll ingenting som händer där i en, det är ju snarare i hjärnan det börjar hända saker i en.

Finns tråd om som förklarar en del. det https://www.flashback.org/t1091664

Hjärtat är inte bara en muskel utan har ett stort antal nervceller som har ständig kontakt med hjärnan. När man är kär är det inte alls omöjligt att hjärtat.

Citerar mig själv från en annan tråd i ämnet: https://www.flashback.org/t751945p2

"Jag har själv upplevt det som man i folkmun kallar för "brustet hjärta". I flera månader vägrade jag att inse att tjejen jag var kär i inte skulle bli min. Jag mådde dåligt av detta men höll det under "kontroll". När jag sedan konfronterades med det ledde det till en form av urladdning där jag först fick en extrem ångest, då jag upplevde hur mitt hjärta gjorde ont fysiskt. Jag blev kraftigt utslagen av detta ett par dagar och kände det som att både min hjärna och mitt hjärta hade laddats ur. De allra flesta av de såkallade "broken heart syndrome" passade in på mig.
Jag såg på en dokumentär som handlade om att hjärtat och hjärnan är mer sammanlänkade än vad man tidigare har gjort och att hjärtat har ett stort antal nervceller. Hjärtats stora mängd nervceller och tajta koppling till hjärnan gör hjärtat i princip till en form av minihjärna. Hjärtat är inte slav under hjärnan utan är snarare en form av minihjärna som lever i symbios med hjärnan."
Citera
2010-11-23, 21:24
Medlem
kvertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rawwb
Hjärtat känner av känslor

nej det gör det inte
Citera
2010-11-24, 00:02
Medlem
therebells avatar
hjärtat känner av känslor, och är därefter ett "levande" organ. Man kan säga att hjärtat är vår andra själ; för hur skulle då annars ens hjärna kunna hantera alla dessa känslor, på en och samma gång? måste väl finnas en mellanväg, där känslorna får "leva" i frihet, inte en enda stor "bas", som måste hantera alla känslor...
Citera
2010-11-24, 14:16
Medlem
Cregers avatar
Det kallas "noradrenalin" och är ett hormon som ökar pulsen och utsöndras när man förälskad i någon, för att man ska få den där kicken som gör att man dras till den personen och är motiverad att avla sig själv.
Citera
2010-11-24, 19:01
Medlem
inget
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här