• 1
  • 2
2010-07-08, 22:53
Medlem
Nalle-Brums avatar
Jag har själv upplevt det som man i folkmun kallar för "brustet hjärta". I flera månader vägrade jag att inse att tjejen jag var kär i inte skulle bli min. Jag mådde dåligt av detta men höll det under "kontroll". När jag sedan konfronterades med det ledde det till en form av urladdning där jag först fick en extrem ångest, då jag upplevde hur mitt hjärta gjorde ont fysiskt. Jag blev kraftigt utslagen av detta ett par dagar och kände det som att både min hjärna och mitt hjärta hade laddats ur. De allra flesta av de såkallade "broken heart syndrome" passade in på mig.
Jag såg på en dokumentär som handlade om att hjärtat och hjärnan är mer sammanlänkade än vad man tidigare har gjort och att hjärtat har ett stort antal nervceller. Hjärtats stora mängd nervceller och tajta koppling till hjärnan gör hjärtat i princip till en form av minihjärna. Hjärtat är inte slav under hjärnan utan är snarare en form av minihjärna som lever i symbios med hjärnan.
Citera
2010-07-09, 00:11
Medlem
Miss-Lyckads avatar
Takotsubo-kardiomyopati är ett ganska intressant fenomen, skumt att det kan påverka så mycket.
Citera
2010-11-24, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Jag tycker den smärtan går rakt igenom kroppen och ut på andra sidan, dvs man får ont mellan skulderbladen med. Som om man blivit spetsad på ett spjut

Jag har varit med om exakt samma känsla vid ett flertal tillfällen under livets lopp. Det kommer som en blixt och hugger som ett spjut rakt framifrån bröstet och ut i skuldran. Och under dom sekundrarna gör det så fruktansvärt ont att jag knappt kan röra mig eller prata
Citera
2010-11-24, 09:36
Medlem
therebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twizt93
Hej!
känslor styrs från hjärnan, men har en undran varför det känns vid hjärtat(gör ont vid bröst korgen/hjärtat) när man får sitt "hjärta krossat"
nån som har svar?

När hjärnan väl har förstått att det är en känsla, då skickar hjärnan signaler till hjärtat. och på så vis pumpar hjärtat fortare (klaffarna öppnar sig)... därmed kan man känna en "spänning" i hjärtat.
Citera
2010-11-24, 11:30
Medlem
Hade detta problemet i våras. Innan dess trodde jag "ont i hjärta" bara var bildspråk. Känslan slog till lite då och då, i en tid då jag i övrigt mådde bra, och när den gjorde det fick jag en smärtkänsla i bröstet, all energi lämnade kroppen. När smärtan slog till la jag mig bara ner och väntade ut den eftersom positiva tankar inte hade någon effekt på den. Det värsta var att jag inte kunde komma på någon orsak till varför jag mådde så.

Lyckligtvis försvann den helt efter några månader.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in