Citat:
Ursprungligen postat av Creger
Spirituellt bristande människor kompenserar sin brist på fungerande känsloliv med materialism, är man inte spirituellt bristande till att börja med får man inte den hungern efter framgång.
Jag håller inte alls med.
Många rika människor behöver egentligen inte mer pengar längre, men de fortsätter ändå jobba långt bortom pensionsåldern eftersom de älskar att skapa. De älskar att t.ex. se sitt företag växa, att förbättra produkter etc. Av samma anledning gillar jag att hjälpa andra människor, jag gillar att se världen utvecklas mot det bättre och jag gillar att försöka bidra till det.
Men ja, osjälvisk godhet verkar nästan ha blivit tabu i dagens samhälle. Jag skänker pengar nästan i smyg och jag vet inte varför jag skäms för att göra det, kanske för att folk alltid gör en så stor grej av det. Jag vet också att jag inte är den enda personen som känner så. Det ironiska är att det i dagens cyniska värld ofta blir lättare att känna igen sann godhet.
Jag är också glad för att ingen pressade på mig moral genom tvång och skuldkänslor, därför har jag aldrig behövt fly från moral, etik och ansvar. Nu söker jag det istället, eftersom det gör mig lyckligare och ger mitt liv mer mening.