• 1
  • 2
2010-11-23, 15:00
Medlem
Hejsan damer och herrar!

Jag är relativt ung och behöver er hjälp. Såhär ser det ut:

Min pappa gick bort och han bodde ensam i sitt hus. Nu är det så att jag och hans särbo ska dela på huset, dvs 50/50. Min pappa hade ett lån på huset som var 550 000kr. Nu ska särbon flytta in i huset och lösa ut mig. Priset hon ska köpa huset för är 1.700.000.

Enligt mina beräkningar så ska hon lösa ut mig för ca 450 000kr. Stämmer detta?

Skulle varit väldigt snällt om någon kunde ställa upp varje uträkning och beskriva hur det ligger till.

Det jag främst vill ha reda på är hur mycket hon ska lösa ut mig för?
Citera
2010-11-23, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1year2days
Hejsan damer och herrar!

Jag är relativt ung och behöver er hjälp. Såhär ser det ut:

Min pappa gick bort och han bodde ensam i sitt hus. Nu är det så att jag och hans särbo ska dela på huset, dvs 50/50. Min pappa hade ett lån på huset som var 550 000kr. Nu ska särbon flytta in i huset och lösa ut mig. Priset hon ska köpa huset för är 1.700.000.

Enligt mina beräkningar så ska hon lösa ut mig för ca 450 000kr. Stämmer detta?

Skulle varit väldigt snällt om någon kunde ställa upp varje uträkning och beskriva hur det ligger till.

Det jag främst vill ha reda på är hur mycket hon ska lösa ut mig för?

Orkar inte räkna ut det då du är lite återhållsam med siffrorna men som det ser ut så har du räknat fel..
Citera
2010-11-23, 15:12
Medlem
är huset värderat till detta pris? eller du tycker bara priset är OK??
Citera
2010-11-23, 15:40
Medlem
Hade han testamente som visade att hans särbo ska ärva hälften? Om inte, så ärver du allt. I vilket fall som helst så ska dödsboet formellt delas enligt testamentet och då görs en värdering av alla tillgångar och skulder inkl huset. Därefter kan hans särbo ta över huset om ni kommer överens om det och då ska du få din andel av det när skulderna är betalda. Tänk också på att dödsboet måste betala reavinstskatten för husförsäljningen, så du inte sitter kvar med den själv sedan! Allt detta ska boupptecknaren hjälpa till med så vänd dig till honom/henne.
Citera
2010-11-23, 15:45
Medlem
hakanh: testamente fanns och det är redan överenskommet och klart. De lånet på 550 000 var den ända skulden så det har jag räknat in.

Cykelpumpen: Fick ett brev igår från boupptäckningen där vi ska skriva på att båda parter är överens om det som står. Där står bla att marknadsvärdet värderas till 1,6 miljoner men marknadsvärde är väl inte priset? Jag och särbon har kommit överens om 1,7 miljoner. Kan även nämna att en värderingsman har värderat det till 1,7.

reinan: Vilka mer siffror behöver du?
Citera
2010-11-23, 16:55
Medlem
Om du och din pappas föredetta särbo kommit överens om att huset är värt 1,7miljoner är det väl ändå hälften av den summan du blir utköpt för minus hälften av eventuella bolån. Dvs att du rimligtvis ska få 575.000kr för huset. På den summan ska du sedan betala skatt.
Citera
2010-11-23, 19:48
Medlem
Magban: Märkte nu att jag skrivit otydligt, 575 000kr blir det hon ska lösa ut mig med, och efter skatt på dem hamnar vi ju på ca 450 000 (reavinstskatt 22%). Så jag menade att jag får UT 450 000. Ursäktar för det.

Men då har ändå räknat rätt med andra ord?
Citera
2010-11-24, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Om du och din pappas föredetta särbo kommit överens om att huset är värt 1,7miljoner är det väl ändå hälften av den summan du blir utköpt för minus hälften av eventuella bolån. Dvs att du rimligtvis ska få 575.000kr för huset. På den summan ska du sedan betala skatt.
Arvsskatten finns inte längre, eller är det reavinstskatten du menar? Angående reavinstskatten så räknas den på försäljningsvärde minus inköpsvärde och omkostnader, inte på hela försäljningsvärdet.
Citera
2010-11-24, 16:10
Medlem
Enydrions avatar
har man renoverat huset kraftigt sedan inköpet så ska väl en del av det läggas till inköpspriset oxå, man ska ju inte skatta två gånger på förbättringar man en gång betalt med skattade pengar...
Citera
2010-11-24, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakanh
Arvsskatten finns inte längre, eller är det reavinstskatten du menar? Angående reavinstskatten så räknas den på försäljningsvärde minus inköpsvärde och omkostnader, inte på hela försäljningsvärdet.

Japp, det är reavinstskatten jag menar och vad den hamnar på har jag såklart inte en aning om. Jag vet bara att det inte är möjligt att begära uppskov på reavinstskatten om man inte ägt fastigheten i mer än ett år.

Har man renoverat delar av huset gäller det att man gjort det under de senaste fem åren för att göra avdrag och är jag inte helt ute och cyklar lär det bara gälla den eller de som "beställt" renoveringen. Nånting säger mig att ts pappa inte kommer utnyttja den avdragsmöjligheten framöver.
Citera
2010-11-24, 19:29
Medlem
Huset är inte renoverat alls mycket de senaste 10 åren. Bara när vi flyttade in år 96. Nu är det mer ett renoveringsprojekt. Båda toaletter behöver kaklas om och köket kan behöva lite renovering. Sen måla om båda hallar. Det är allt. Normalt går husen i samma område på 1,8-2.2 miljoner.
Citera
2010-11-24, 21:53
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1year2days
Huset är inte renoverat alls mycket de senaste 10 åren. Bara när vi flyttade in år 96. Nu är det mer ett renoveringsprojekt. Båda toaletter behöver kaklas om och köket kan behöva lite renovering. Sen måla om båda hallar. Det är allt. Normalt går husen i samma område på 1,8-2.2 miljoner.

ok, hade det renoverats för stora pengar så hade det ju kunnat bli en massa skatt i onödan, så säkrast att fråga dig...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in