2004-07-10, 17:41
Awaiting Email Confirmation
Hidekis avatar
Jag sitter på en VDSL-anslutning via Bredbandsbolaget och jag har hört talas om dessa modemkapare, som lägger sig på hddn och ringer nåt betalnummer i polen.

först och främst är jag som vdsl-abonent i riskzonen, för att drabbas av modemkapare, eller drabbar de bara folk som surfar via vanligt modem/adslmodem?

Sen har jag sett på "Länktips"-forumet att det varnas för modemkapare ibland, är det så att dessa program laddar ner sig själva eller måste man själv ladda ner dem?

(är det någon som har testat Bluffstopparen, hittade den på konsumentverkets hemsida. Den ska tydligen stoppa dessa angrep.. någon som har några erfarenheter av detta program?)
2004-07-10, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hideki
Jag sitter på en VDSL-anslutning via Bredbandsbolaget och jag har hört talas om dessa modemkapare, som lägger sig på hddn och ringer nåt betalnummer i polen.

först och främst är jag som vdsl-abonent i riskzonen, för att drabbas av modemkapare, eller drabbar de bara folk som surfar via vanligt modem/adslmodem?

Sen har jag sett på "Länktips"-forumet att det varnas för modemkapare ibland, är det så att dessa program laddar ner sig själva eller måste man själv ladda ner dem?

(är det någon som har testat Bluffstopparen, hittade den på konsumentverkets hemsida. Den ska tydligen stoppa dessa angrep.. någon som har några erfarenheter av detta program?)

"Modemkapning" drabbar endast modem-användare. Alltså 56,6 kbit och neråt. Möjligen även ISDN, men inte ADSL och VDSL.
Så det behöver du inte oroa dig för. Däremot ska du alltid använda brandvägg och antivirusprogram samt hålla operativsystemet uppdaterat!
2004-07-10, 21:21
Medlem
Raazs avatar
S-Ö-k!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in