2010-11-22, 21:20
Bannlyst
Har funderat på det.
"koka i lättsaltat vatten" står det väl i många sammanhang.
Jag öser på salt, och jag känner då ingen skillnad.
Vad är grejen med att fjolla på med ett par nypor salt i vattnet när du kokar potatis eller andra rotgrejor?
Citera
2010-11-22, 21:22
Medlem
rabieskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K-B.Hickorysnorre
Har funderat på det.
"koka i lättsaltat vatten" står det väl i många sammanhang.
Jag öser på salt, och jag känner då ingen skillnad.
Vad är grejen med att fjolla på med ett par nypor salt i vattnet när du kokar potatis eller andra rotgrejor?
ingen aning, men temperaturen ökar ju mer salt du har i eftersom att kokpunkten ökar. Kanske för att det går snabbare alltså? Eller helt enkelt för smakens skull..
Citera
2010-11-22, 21:30
Medlem
Opppes avatar
de många gör fel när man lagar(kokar) mat ät att man saltar vattnet för lite så det inte ger någon effekt som du beskriver, kollar man på italienarna när dom lagar pasta har dom otroligt mycket salt i vattnet och mindre i maten. Så saltet ska sitta i pastan och inte i såsen. Så salta flödigt.

har som regel att salta så mycket så att när jag stoppa ned fingret och smakar på vattnet ska det vara en halvstark smak av salt när jag smakar på fingret!

Hoppas det hjälpte något!
Citera
2010-11-22, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rabieskatt
ingen aning, men temperaturen ökar ju mer salt du har i eftersom att kokpunkten ökar. Kanske för att det går snabbare alltså? Eller helt enkelt för smakens skull..

Jo. Men varför just "lättsaltat"?
Står ju ofta så i potatiskokningssammanhang. Jag har svårt att känna att potatisen tar åt sig någon speciell sälta trots att jag bara för att testa brukar vräka i salt i vattnet.
Citera
2010-11-22, 21:33
Medlem
sommarlovs avatar
Skalet/ytan påverkas!
Citera
2010-11-22, 21:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Skalet/ytan påverkas!

Aha, utveckla!

Så att man säger LÄTTsaltat är för att spara på salt eller undvika sälta?
Citera
2010-11-22, 22:23
Bannlyst
Vad jag har hört är det en myt att man exempelvis "ska" salta potatis/pastavattnet. Främst när det gäller det förstnämnda, då varken salt, eller väta tränger igenom skalet.
Senast redigerad av krigsmat 2010-11-22 kl. 22:27.
Citera
2010-11-24, 14:49
Medlem
R.Mutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsmat
Vad jag har hört är det en myt att man exempelvis "ska" salta potatis/pastavattnet. Främst när det gäller det förstnämnda, då varken salt, eller väta tränger igenom skalet.

På iaf. pasta måste du ju märkt att det inte är en myt om du glömt salta någon gång.

Och det borde väl gå långsammare om något att koka upp vattnet med salt i?
Plus att man inte bör ha i salt i vattnet innan det kokar om man inte vill ha fläckar i kokkärlet (beroende på vad det är för material..).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in