2010-11-22, 19:00
Medlem
(Kanske, eventuellt borde vara på kemidelen, men...)

Varför ger man extra flour till patienter med flouros?

Bakgrund till frågan:

Tankar om det:

Någon som kan svara på detta? när jag söker om det kommer bara saker som handlar om hur man ska bojkotta flour och äta lchf (nej kanske inte allt, men typ) och jag har inte sett någon ställa en fråga här utan att någon inte kunnat svara på den, så :3

//Aa
Citera
2010-11-22, 19:36
Medlem
ursäkta för spoilertaggarna btw, jag tänkte att de som inte vill läsa om mina underliga tandläkarbesök inte skulle behöva göra det...

men... ja, en till fråga:

Varför ger man flour till patienter i överhuvudtaget om alla tandläkare verkar så oense om effekterna?
Citera
2010-11-22, 21:06
Moderator
Allaballawallas avatar
Jag tror att det till väldigt stor del handlar om okunskap bland tandläkarna...

De ska vara experter på området och förväntas därför vara insatta i vad det är som gäller inom deras specialområde, men precis som alla andra så utsätts de för yttre påverkan och motstridiga uppgifter (Det handlar om allt från reklam till tidningsartiklar.). Om de inte ibland kollar upp hur det ligger till och ser över sin kunskap (Balanserar den mot ny och gammal forskning.) finns risken att de ser sig själva som ofelbara och fullständiga, vilket gör att de tror att de vet vad som gäller och förväxlar det med kunskap.

Just fluor är en sådan sak som det hela tiden kommer väldigt mycket information om både fördelar och nackdelar kring. Tandläkare är väl precis som alla andra och de går nog också på det som de ser som troligt och förmedlar den synen vidare till sina patienter.

Om du ser på hur lagar och regler som berör fluor behandlas i vårt samhälle så kan du se att det inte bara är tandläkare som är osäkra på hur de ska bete sig...

Enligt EU:s direktiv får vatten som innehåller mer än 1,5 milligram fluor per liter vatten klassas som tjänligt för människor, men till exempel Ramlösa med sina 2,7 milligram fluor per liter vatten är tillåtet att säljas utan varningstext... Med tanke på att alla som ansökt om dispens har fått avslag blir det ännu intressantare att ingen reagerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in