• 1
  • 2
2010-11-20, 22:00
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Du behöver mer än hantlar. Ska du köra utfall behöver du en stång med viktskivor. Att köra utfall med hantlar är mer rehab skulle jag vilja säga.
?? Är ju bara att öka på vikterna, tjejen lär kunna komma upp till 30kg på var hantel, det räcker gott och väl.

Har själv kört med stång förut, gick över till hantlar och gillar det mycket mer kan jag säga
Citera
2010-11-20, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
?? Är ju bara att öka på vikterna, tjejen lär kunna komma upp till 30kg på var hantel, det räcker gott och väl.

Har själv kört med stång förut, gick över till hantlar och gillar det mycket mer kan jag säga

Var greppet jag tänkte på. Mina händer hade aldrig klarat knappt hälften av de vikterna jag kör med på stången. Varje set i utfall tar ju rätt lång tid om man går ner t.ex. 12 gånger med varje ben.
Senast redigerad av MRZnr1 2010-11-20 kl. 23:03.
Citera
2010-11-20, 23:00
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Var greppet jag tänkte på. Mina händer hade aldrig klarat knappt hälften av de vikterna jag kör med på stången. Varje set i utfall tar ju rätt lång tid om man går ner t.ex. 12 gånger med varje ben.
Tror det blir något tyngre med hantlar faktiskt, alltså man får ta lägre vikt än på stången, jag var tvungen iaf. Sen finns dragremmar, lågreps eller så kan det ju gå bra också
Citera
2010-11-20, 23:56
Medlem
Citat:
Tror det blir något tyngre med hantlar faktiskt, alltså man får ta lägre vikt än på stången, jag var tvungen iaf. Sen finns dragremmar, lågreps eller så kan det ju gå bra också
2 x 10kg i hantlar är exakt lika tungt som 20kg på stång. Tyngden är densamma oavsett hur den ser ut liksom...

Att man får köra på lägre vikt med hantlar vid utfall osv, än man kör med stång, beror som redan påpekats på att händerna/underarmarna inte orkar hålla lika mycket vikt som du lägger på axlarna med en stång.
Citera
2010-11-21, 00:05
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
2 x 10kg i hantlar är exakt lika tungt som 20kg på stång. Tyngden är densamma oavsett hur den ser ut liksom...

Att man får köra på lägre vikt med hantlar vid utfall osv, än man kör med stång, beror som redan påpekats på att händerna/underarmarna inte orkar hålla lika mycket vikt som du lägger på axlarna med en stång.
Vad fan dillar du om? Vikten är detsamma? Ja, för att vikten är detsamma är ju det enda som spelar roll... Belastningen blir något olika med hantlar än med skivstång.

Inte mina händer/underarmar som sviker, DET ÄR TYNGRE med hantlar än vad det är med skivstång för mig. Jag har gjort 4reps på 80kg i utfall med stång tror jag. 40kg per hantel i utfall *4 är inget jag klarar av.

20kg väger 20kg, ja det har ingen sagt emot.
Citera
2010-11-21, 00:15
Medlem
Citat:
Vad fan dillar du om? Vikten är detsamma? Ja, för att vikten är detsamma är ju det enda som spelar roll... Belastningen blir något olika med hantlar än med skivstång.
Det är ju det jag säger?!
Citat:
Inte mina händer/underarmar som sviker, DET ÄR TYNGRE med hantlar än vad det är med skivstång för mig. Jag har gjort 4reps på 80kg i utfall med stång tror jag. 40kg per hantel i utfall *4 är inget jag klarar av.
Låt mig gissa vilt här nu: när du kör med stång så har du den över axlarna, och när du kör med hantlar så håller du dem i händerna som hänger ner längs sidorna? Kan det kanske tänkas att du använder en hel del energi åt att hålla 40kg i varje hand då? Fundera lite över vad som händer med benmusklernas kapacitet om en del av kroppens energi går åt till att krama om hantelhandtagen och kom sedan och säg att dina händer/underarmar inte har med saken att göra...
Citat:
20kg väger 20kg, ja det har ingen sagt emot.
Jo, du har sagt emot det. När du säger att det är tyngre med hantlar än med skivstång så säger du ju precis att samma vikt väger olika mycket, när det faktiskt är så att din kropp inte orkar med att BÅDE hålla vikten i händerna och göra utfall med samma vikt som du annars lägger på axlarna (vilket inte kräver någon större energi i jämförelse).

Eller menar du att om du tar en 20kg-hantel i varje hand och går upp på vågen så visar vågen mer än vad den skulle göra om du la en skivstång med totalt 40kg på (stång plus skivor) på axlarna?
Citera
2010-11-21, 00:19
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Det är ju det jag säger?!

Eller menar du att om du tar en 20kg-hantel i varje hand och går upp på vågen så visar vågen mer än vad den skulle göra om du la en skivstång med totalt 40kg på (stång plus skivor) på axlarna?
Nej, det är inte det du säger. Belastningen på kroppen blir olika med stång vs hantlar för min del. Jag har använt remmar utan att bli något starkare. Snälla, sluta sitt och anta massa saker som du inte har någon aning om, speciellt när det är jag som själv märkt det, att säga att jag har fel då är bara idiotiskt. "Jag orkar mindre total vikt med hantlar än med stång" "Du har fel".... EEeeeeee.

Du förstår inte att med olika belastning aktiveras olika muskler och då är man olika stark?

Säger det igen, mina underarmars styrka har inte med saken att göra, nöjd? Hur mycket energi tror du det rör sig om för att krama ett par 40kg hantlar?

Seriöst vilken jävla menlös diskussion.

För att du ska fatta. Utfall med hantlar och utfall med skivstång är två olika övningar. Frontböj och vanlig böj är det första exemplet jag kommer på, där är man oftast inte lika stark. MEN HUR GÅR DET TILL DÅ!? Det är ju samma vikt och man använder samma muskler, men vänta nu....
Citera
2010-11-21, 00:33
Medlem
Citat:
Hur det går till? Det är inte konstigare än att andra muskler aktiveras i kroppen vilket kräver energi. När du lägger stången på axlarna så ligger den där, du behöver inte direkt jobba med kroppen för att hålla kvar den. Tyngdkraften drar stången ner mot golvet, din kropp som befinner sig rakt under stången förhindrar att den ramlar ner. När du håller hantlarna i händerna så aktiveras andra muskler för att förhindra att vikterna brakar ner i golvet. Du är tvungen att hålla i hantlarna med händerna, det är väl inte så svårt att förstå att armarnas muskulatur jobbar när du håller tunga hantlar i händerna?

Testa själv hur länge du orkar stå med 80kg på en stång som vilar på axlarna, jämfört med hur länge du orkar stå med en hantel på 40kg i vardera hand innan du måste ge upp. När du har konstaterat att tiden är väldigt olika i de båda situationerna så kanske det inte är så långsökt att tänka sig att den energi det faktiskt kräver att hålla tunga hantlar i händerna måste tas någonstans ifrån. När du kör utfall är det benens muskler som ska jobba, när kroppen då samtidigt måste ödsla energi på att hålla i hantlarna så är det väl inte så jäkla konstigt att du inte orkar lika mycket som när vikterna ligger mer eller mindre still av sig själva på dina axlar?

Och för att återknyta till trådens ämne så drar vi alltså slutsatsen att hur tunga hantlar TS ska ha till sina utfall beror på hur starka ben OCH hur starkt grepp hon har.
Citera
2010-11-21, 00:36
Medlem
Dreass avatar
GJJ, du verkar trög, extremt trög. Jag säger att det har inte med underarmarna att göra utan för min del handlar det om att det blir en annan belastning. HALLÅ ANNAN BELASTNING????????????????????????

Ifall ditt resonemang stämde skulle vi alla vara lika starka i frontböj och vanlig böj. Säger det än en gång, det är inte underarmarna som håller mig tillbaka då jag använder hantlar, fjärde(femte) gången nu.

Energin som används vid styrketräning tas till stor del ifrån de muskler som aktiveras.
Senast redigerad av Dreas 2010-11-21 kl. 00:41.
Citera
2010-11-21, 00:47
Medlem
Citat:
Energin som används vid styrketräning tas till stor del ifrån de muskler som aktiveras.
Och vilka muskler aktiverar du då när du håller hantlar i händerna? Samma som när stången ligger på axlarna?

Vad tror du själv att det beror på att du kan ta mindre vikt vid utfall med hantlar jämfört med stång?
Citera
2010-11-21, 00:50
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Och vilka muskler aktiverar du då när du håller hantlar i händerna? Samma som när stången ligger på axlarna?

Vad tror du själv att det beror på att du kan ta mindre vikt vid utfall med hantlar jämfört med stång?
Du kan ju svara på frågan jag ställt två gånger. Så enligt dig så ska man ta samma vikt i frontböj och vanlig böj då man aktiverar samma muskler?

Jag har sagt det flera ggr, satan vad trög. OLIKA BELASTNING. Läget på hantlarna i förhållande till kroppen samt kroppens positionering blir inte samma vid de två olika övningarna.
Citera
2010-11-21, 00:52
Medlem
Tvivlar starkt på att det har med underarmarna att göra. Mycket handlar ju om balans och om att vikten när man använder stång fördelas, det är inte 40kg på en hand och 40 på en annan.

Se det som att lägga en stor sten på en tjock bräda. Två man klarar av att bära den då, men skulle de hjälpas åt utan bräda skulle de misslyckas.

Hursomhelst, jag är inte heller säker på hela situationen men det där skulle jag gissa på.

Angående TS fråga kan vi ju inte svara på det. TS får knalla ner till en shop nära hushållet eller var TS nu än tillbringar sina dagar och prova på. Vad passar TS? Det kan vi inte veta. Att du betonar att du är tjej är ingenting positivt. Se dig som en människa och att även du klarar av att få muskler och leva bättre p.g.a. träning!

Hursomhelst, vad är TS mål med träningen? Helt enkelt att komma igång med något eller planeras det att få större muskler?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in