• 1
  • 2
2010-11-22, 17:29
Bannlyst
Citat:
Det var i augusti förra året som en polispatrull blev beordrade till härberget Eken på Viksäng.
Anledningen var att de satt en hel del berusade personer utanför som stökade. En av dem, 56-åringen, ställde sig framför polisbilen bilen och vägrade släppa fram den.

Patrullen bestämde sig då för att omhänderta honom. I bilen började 56-åringen kränga med kroppen, och han blev mer och mer argsint. När polisen bad honom lugna ner sig, svarade han med att spotta på henne. Den första loskan träffade i nacken, de andra på kinden, näsan och i mungipan.

56-åringen minns inte vad som hänt. Under rättegången berättade han att han varken hade hiv eller att han misstrodde polisen. Men att polisen blir som fienden när han dricker.

Samma dag 56-åringen greps erkände han däremot att han spottat på polisen. Hans erkännande och de båda polisernas vittnesmål räcker för att fälla honom, anser domstolen. Mannen döms nu för hot mot tjänstman och våldsamt motstånd. Straffet blir fängelse i två månader. 56-åringen döms även att betala ett skadestånd på 5 000 kronor till polisen.
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.101...-till-fangelse
Fyllot skulle inte ha dömts till fängelse om han hade spottat på en vanlig person. Men nu är det polis och då blir det fängelse. Straffet är rätt tycker jag, men det är inte rättvist att en polis skall ha högre värde än en vanlig person. Vad tycker ni, hur skulle ni göra för att det blir lika lag för alla oavsett om du är tjänsteman eller vanlig?
Citera
2010-11-22, 17:31
Medlem
soers avatar
Jag tycker du har helt fel. Det ÄR allvarligare att bruka våld mot en polis än mot en privatperson. Polisen är nämligen en viktig funktion i samhället som gör att resten kan fungera. Om du brukar våld mot en polis brukar du alltså våld på samhället, inte bara på den enskilda polismannen.
Citera
2010-11-22, 17:37
Medlem
Headons avatar
Han skulle ha slängt en gatsten på han istället, då hade han kunnat komma undan med det.
Citera
2010-11-22, 17:40
Bannlyst
Pack ska in bakom lås och bom. Varför dalta med slödder?
Citera
2010-11-22, 17:52
Medlem
Jag tycker att det borde vara förmildrande om det är en polis. Antagligen bilr polisen attackerad just på grund av att han är polis, och det har han ju valt själv att bli. En vanlig svensson är ju helt "oskyldig". Det är värre enligt min mening.

Fick jag bestämma skulle det nog vara exakt samma straff ändå.
Citera
2010-11-22, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gerasim
Fyllot skulle inte ha dömts till fängelse om han hade spottat på en vanlig person.
Klart han hade, skillnaden är att det isf aldrig ens gått till domstol ty...
Scenario 1. Snäll person, tycker synd om fyllot samt anmäler inte.
Scenario 2. Icke snäll person, tycker inte synd om fyllot och puttar fyllot rakt ner i backen, hårt eller mindre hårt.

Citat:
Men nu är det polis och då blir det fängelse. Straffet är rätt tycker jag, men det är inte rättvist att en polis skall ha högre värde än en vanlig person.
Jo det är faktiskt extremt viktigt att polis har högre straffvärde än normalperson ty, Polisen har en systemviktig samhällsfunktion och då blir det helt annat brott!
Har gemene man noll respekt för polisen leder detta alltid (i värdhistorien) förr eller senare till kaos och/eller inbördeskrig och motsvarande!
Så det är således extremt betydelsefullt att våld mot/mord utav polisman/kvinna alltid prioriteras före allting annat. Ty annars faller samhället ihop som ett korthus!

Senast redigerad av Lars365 2010-11-22 kl. 18:27.
Citera
2010-11-22, 17:56
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Det skall vara en viss skillnad på om man ger sig på en tjänsteman eller privatperson. Ger man sig på en tjänsteman så ger man sig på det system denn* verkar inom. Det är skillnad på om du spottar på den tjänsteman som handlägger ditt byggärende jämfört med random "grabben på fyllan på stan".
Citera
2010-11-22, 17:58
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P1ller
Jag tycker att det borde vara förmildrande om det är en polis. Antagligen bilr polisen attackerad just på grund av att han är polis, och det har han ju valt själv att bli. En vanlig svensson är ju helt "oskyldig". Det är värre enligt min mening.

Fick jag bestämma skulle det nog vara exakt samma straff ändå.

Fick nog påbackning av den orsaken
:sad

44:

Sedan hade han nog inga problem med magen

Landskrona incidenten var ju en B A G A TE L L i sammanhanget

Någon mer som tappart respekten för Svenskt rättsväsende
Citera
2010-11-22, 18:02
Medlem
micro113s avatar
Citat:
http://vlt.se/nyheter/vasteras/1.101...-till-fangelse
Fyllot skulle inte ha dömts till fängelse om han hade spottat på en vanlig person. Men nu är det polis och då blir det fängelse. Straffet är rätt tycker jag, men det är inte rättvist att en polis skall ha högre värde än en vanlig person. Vad tycker ni, hur skulle ni göra för att det blir lika lag för alla oavsett om du är tjänsteman eller vanlig?
Det är självklart att det skall vara högre straff när man ger sig på en polis i tjänst än på en vanlig Svensson.

Det alltså inte önskvärt att uppnå någon "likhet inför lagen" i det avseendet.
Citera
2010-11-22, 23:12
Medlem
bakjs avatar
Så att spotta på polisen ger värre straff än att bajsa på polisen? Hur tänkte de då? Att attack-bajsa på någon är ju mycket äckligare..

http://norran.se/nyheter/norrochvast...icle212110.ece
Citera
2010-11-22, 23:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakj
Så att spotta på polisen ger värre straff än att bajsa på polisen? Hur tänkte de då? Att attack-bajsa på någon är ju mycket äckligare..

http://norran.se/nyheter/norrochvast...icle212110.ece
Fast ärligt talat --- hur tusan lyckades han bajsa PÅ polisen? Man anar ju lite samtycke för att det skall ha fungerat

Ärligt talat så spelar nog hans ålder och skillnad i tidigare historik in i de skilda bedömningarna.
Citera
2010-11-23, 17:00
Medlem
Kricas avatar
Asså hur fan kunde han få 2 månader??? Tycker man juh själv att man borde sitta inne hela toden typ. Inte för att jag loskar på polisen men....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in