• 1
  • 2
2010-11-22, 15:32
Medlem
Hej!
Tycker att det är på tiden att någon redogör för herpes i underlivet och hur
man kan vårda infektionen lindrigt vid svåra besvär.
Dessvärre bär 70 % av befolkningen på herpes-virus,
varav den sexuella sjukdomen kan delas upp i två nämnvärda kategorier;
*Herpes typ 1 (munsår)
*Herpes typ 2(Gential/Underlivet)

Den sistnämnda punkten är i omfattning nästan samma sak som Typ 1,
fast det sitter på könsdelarna. Eftersom det länge varit ansett som ett
"tabu" ämne väljer jag härmed att bryta tystnaden och hjälpa dem som eventuellt
bär på herpes/har besvär, varav 20 % av dem bärande är medvetna om detta.
(Du kan vara en bärare utan att själv ha symtom)

Vård

Produkter du bör inhandla för kommande besvär
* Babyolja (Weleda baby rekommenderas, framställd av naturliga ämnen)
Vanlig babyolja funkar givetvis också.

*Calendula Zink cream
Påminner om Idomin som funkar utmärkt det med.

*Tampong (gäller kvinnor )

*Ett par stora luftiga trosor, kalsonger fungerar bättre.

*Xylocain (receptfritt apoteket) Bedövar smärtan, tar bårt klåda
*Embla salva funkar ännu bättre vid hög smärta

* Ett par "ej" åtsittande byxor

* Alvedon/Ipren

* Vatten med citron

* Vitaminer / Proviva dryck för immunförsvaret

När du duschar
Använda babyolja innan, avsluta med fet kräm efteråt för att undvika uttorkning.
Ökade flytningar vid herpes infektion är väl förekommande,
doppa tampong i babyolja för att underlätta införandet.

- Lägg på Xylocain /eventuellt embla kräm på tampongen, för upp i slidan
för att lindra besvär som uppkommit inne i underlivet.

-När du har besvär skall du undvika åt sittande trosor som skaver, använd kalsonger
som sitter löst, ju äldre desto bättre, då tyget blir mjukare.

- Lösa byxor är ett måste

- Ta en/två alvedon dagligen/vid besvär, bäst effekt när du kombinerar med
Xylocain eller Embla kräm

- Drick rikligt med vatten, citron droppar skall finnas i, eftersom detta dödar eventuella bakterier.

- Drick proviva, ät vitaminer för att styrka immunförsvaret.

- När du kissar, ha ett glas med ljummet vatten, häll samtidigt som du urinerar för att förhindra att urin går in i såren.

- Skölj underlivet sparsamt med vatten en gång om dagen

- Tvätta händerna konstant, speciellt om du vid rört området som är infekterat.

- Meditera, lär dig att kontrollera stress

- Om du har återkommande depressioner, tala med en terapeut eller psykolog,
då många får återkommande besvär pga. nedstämdhet.

- Om det svider alltför mycket när du kissar, ta ett glas, en burk, sätt exakt mot urin hålet för att undvika att kisset rinner ner i övriga sår.

- Vila mycket

- Ät hälsosamt

- Om du har återkommande besvär, gå till gynekolog och få receptbelagd medicin utskriven.
Finns även att köpa receptfritt på nätapoteket, kostar runt 300 kr.

Cerazette, P-stav, andra preventiv medel som gör att du inte får mens.
Eftersom kvinnor kan få utbrott vid mens, rekommenderar jag att pröva ett preventivmedel som eventuellt kan förhindra mens.

Undvik följande
* kaffe, hämmar vitamin upptaget
* Åt sittande kläder
* Stress
* Binda - Skaver något otroligt när du har sår, blåsor
* Försök att inte klia, ta på Xylocain i stället/Embla
* Undvik massor av vatten, leder till uttorkning och klådan blir värre
(dock måste underlivet tvättas dagligen)
* Sex vid svåra besvär, sprickor i underlivet som uppkommit via uttorkning kan fördjupas vid sex.
* Onanera inte, låt underlivet vila
* Undvik att tänka i negativa banor, se framåt
* Undvik att torka dig vanligt, dutta istället.
Senast redigerad av Uponfive 2010-11-22 kl. 15:44.
Citera
2010-11-23, 00:14
Medlem
Skulle vilja tillägga att man ska använda Xylocain i gelform. Tyvärr är den receptbelagd, men den salvan som säljs på apoteket svider ganska ordentligt på öppna sår och bedövar inte alls lika effektivt som gelen.
Citera
2010-11-23, 08:54
Medlem
najass avatar
Frågeställningen är minst sagt oklar/obefintlig, men jag skickar den till rätt forum i alla fall så får vi se om det blir några diskussioner.

E&S---Medicin & Hälsa

/mod
Citera
2010-11-24, 19:44
Medlem
Kalasbra tråd säger jag! Rena infotrådar istället för femtielva frågetrådar som alla frågar efter samma sak - suveränt.

Vad gäller den manliga delen av befolkningen så är det extremt löst sittande boxers i rymliga brallor som gäller, så att paketet kan hänga fritt. Minsta beröring gör vansinnigt ont så allt som sitter tight fungerar helt enkelt inte. Helst 100% bomull innerst dessutom, känns bättre än syntetmaterial.

Raka spåret till vårdcentralen för att få medicin utskrivet, Aciklovir eller liknande.

Två-tre månader efter första utbrottet kan man återvända för att diagnosticeras med herpes (som bekant blir man inte av med skiten, den lägger sig latent i kroppen för att återvända i skov) vilket innebär att du kan gå till Apoteket direkt och hämta mer piller utan att behöva gå via vården vid framtida utbrott.

Håll så rent det går trots smärtan. Det är lite knepigt, men har man ett badkar är det dagliga bad som gäller - mycket enklare att sitta i ett bad istället för att rikta duschen rakt mot. Ajajaj...
Citera
2010-11-25, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scarlatus
Skulle vilja tillägga att man ska använda Xylocain i gelform. Tyvärr är den receptbelagd, men den salvan som säljs på apoteket svider ganska ordentligt på öppna sår och bedövar inte alls lika effektivt som gelen.

Jag tror det beror på vilken typ av smärta man har,
själv tycker jag att Xylocain salva är utmärkt, klådan försvinner samt smärtan.
Xylocain i gelform går dock att köpa via ett nätapotek, men då får man vara beredd att
lägga nån hundring mer.

Dessutom kan jag hålla med om att det svider ganska rejält, men vanligtvis håller det i sig
i knappa 5 sekunder, sedan börjar bedövningen värka.
Citera
2010-11-25, 18:01
Medlem
Du har rekommenderat tamponger för kvinnor för pre-vård. Om jag förstått rätt. Ingenting jag alls rekommenderar. Försök stoppa upp en tampong med stora blåsor. Nej, fy. Dessutom kan herpesblåsor även sitta på livmodern och inuti. Man ska låta det vila totalt
Citera
2010-11-26, 01:56
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Fast undvika uttorkning säger du? Vad jag fått höra är det det man ska jobba efter att torka ut och att olja och feta krämer förvärrar, fast jag är bara lekman på området. Kanske individuellt...
Annars bra råd!

Alsollösning är vad jag kan rekommendera och det stillar klådan en hel del.
Sätter sig blåsar och sår i urinöppning är det god idé att söka vård och få en tillfällig kateter (med bedövning såklart).
Citera
2010-11-26, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qessica
Du har rekommenderat tamponger för kvinnor för pre-vård. Om jag förstått rätt. Ingenting jag alls rekommenderar. Försök stoppa upp en tampong med stora blåsor. Nej, fy. Dessutom kan herpesblåsor även sitta på livmodern och inuti. Man ska låta det vila totalt

Har också hört från min barnmorska att herpesblåsor även kan förekomma inne i slidan, samt livmodern.
Men från egen erfarenhet brukar det ibland vara en intensiv klåda även inne i underlivet.
Lyckligtvis brukar jag inte få omfattande blåsor just runt "hålet", därav fungerar tampong kombinerat med xylocain utmärkt för mig, detta eftersom jag troligtvis redan fått blåsor inuti.
Har man dock omfattande blåsor precis i "hål-regionen" skall man givetvis försöka undvika att vidga dessa. Men för mig finns inget annat alternativ, då klådan där inne är enorm.
Citera
2010-11-26, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkitArgDuva
Fast undvika uttorkning säger du? Vad jag fått höra är det det man ska jobba efter att torka ut och att olja och feta krämer förvärrar, fast jag är bara lekman på området. Kanske individuellt...
Annars bra råd!

Alsollösning är vad jag kan rekommendera och det stillar klådan en hel del.
Sätter sig blåsar och sår i urinöppning är det god idé att söka vård och få en tillfällig kateter (med bedövning såklart).

Hej!
Det du säger kan givetvis stämma, men när jag var på gynundersökning,
sa min barnmorska att jag hade väldiga sprickor som uppkommit på grund av uttorkning.
Dessutom gjorde detta att underlivet skavde som bara den samt sved, då det var oerhört uttorkat.
Hon rekommenderade babyolja och Calendula Zink cream för min del, just där sprickorna var belägna.
Citera
2010-11-26, 18:57
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uponfive
Hej!
Det du säger kan givetvis stämma, men när jag var på gynundersökning,
sa min barnmorska att jag hade väldiga sprickor som uppkommit på grund av uttorkning.
Dessutom gjorde detta att underlivet skavde som bara den samt sved, då det var oerhört uttorkat.
Hon rekommenderade babyolja och Calendula Zink cream för min del, just där sprickorna var belägna.
Skav stod iaf jag ut med jämfört med blåsorna och såren som blev. Idag när det väl händer (om ens två ggr på ett år) så har jag Valtrex att ta, så det inte ens hinner blossa upp.
Första gången jag fick (long time ago) fick jag också rådet att använda olja, och det blev sju resor värre, på kort stund. Har sedan experimenterat med just det där och för mig fungerar det inte alls med salvor eller olja, men det är väl lite en smaksak också. Alsol har varit min räddning och att kissa i burk eller duschen (fy så jag outar mig nu ).
Citera
2011-10-04, 22:56
Medlem
Vet någon av er om sex medans man har denna sjukdom?
Om man kan ha sex, t.ex när man inte har några blåsor osv., när sjukdomen är 'vilande'.
Citera
2011-10-04, 23:04
Medlem
SkitArgDuvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OptimusPanda
Vet någon av er om sex medans man har denna sjukdom?
Om man kan ha sex, t.ex när man inte har några blåsor osv., när sjukdomen är 'vilande'.
Herpes är ett virus och således en permanent sjukdom. Man kan ha sex som vanligt när man inte har ett herpesutbrott dvs klåda/irritation/stickningar i huden, början till blåsor eller blåsor, eller trasiga blåsor och sår. Blåsor kan också dölja sig invärtes så minsta kännig av stickningar/brännande/klåda så bör man undvika sex ett tag framöver.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in