• 1
  • 2
2010-11-22, 02:49
Bannlyst
Hej, om man ska köpa en bostadsrätt för 1,5 miljoner vad har dom flesta banker för minimum krav på en då? Anta att vi är 2 st och bara en har ett jobb, vad bör den personen tjäna för att banken ska känna sig trygg och vara villiga att teckna ett lån. Ska man kunna visa upp anställningsbevis etc?
Anta även att vi även kan lägga handpenning på 10% av beloppet, har det någon betydelse för banken?

Sedan, vad finns det för avbetalningsplaner på detta typ av lån? Vi vill helst ha det längsta typ av avbetalningsplan som är möjlig, hur ser den ut i dagens läge? Månadskostnad på vadå? Och hur många år sträcker sig den över?

Vi kommer välja rörlig ränta eftersom vi vill kunna betala tillbaka lånet på en gång om vi skulle få pengar till att göra det, antar att man inte kan det om man har valt fast ränta?

Mvh
Citera
2010-11-22, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktuskruka
Hej, om man ska köpa en bostadsrätt för 1,5 miljoner vad har dom flesta banker för minimum krav på en då? Anta att vi är 2 st och bara en har ett jobb, vad bör den personen tjäna för att banken ska känna sig trygg och vara villiga att teckna ett lån. Ska man kunna visa upp anställningsbevis etc?
Anta även att vi även kan lägga handpenning på 10% av beloppet, har det någon betydelse för banken?

Sedan, vad finns det för avbetalningsplaner på detta typ av lån? Vi vill helst ha det längsta typ av avbetalningsplan som är möjlig, hur ser den ut i dagens läge? Månadskostnad på vadå? Och hur många år sträcker sig den över?

Vi kommer välja rörlig ränta eftersom vi vill kunna betala tillbaka lånet på en gång om vi skulle få pengar till att göra det, antar att man inte kan det om man har valt fast ränta?

Mvh
Massor av faktorer som spelar in.
Hyra? Varmhyra? Har du/ni fler lån eller fasta utgifter?
Så olika från fall till fall, går lixom inte säga vad man måste tjäna.
Boka ett möte på banken...
Citera
2010-11-22, 02:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stranger106
Massor av faktorer som spelar in.
Hyra? Varmhyra? Har du/ni fler lån eller fasta utgifter?
Så olika från fall till fall, går lixom inte säga vad man måste tjäna.
Boka ett möte på banken...

Sant, okej, men en fråga, varmhyra? Vad är det?
Citera
2010-11-22, 02:55
Medlem
Citat:
Sant, okej, men en fråga, varmhyra? Vad är det?

Varmhyra = uppvärmning av fastigheten ingår i hyran.
Vissa har varmhyra, andra har kallhyra...
Citera
2010-11-22, 02:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stranger106
Varmhyra = uppvärmning av fastigheten ingår i hyran.
Vissa har varmhyra, andra har kallhyra...

Tack, men anta att man skulle få lånet, hur skulle en eventuell avbetalningsplan se ut då?
Citera
2010-11-22, 03:03
Medlem
Citat:
Tack, men anta att man skulle få lånet, hur skulle en eventuell avbetalningsplan se ut då?

Räntan måste ju betalas varje månad. Hur mycket du/ni betalar av på själva lånet beror ju på vad ni har ekonomi för. Rena bolån är det inte ovanligt att man endast betalar ränta på, osså lägger man krutet på att amortera så mkt som möjligt på ett eventuellt topplån då det lånet har en högre ränta.

Skulle gissa på att det är ganska "normalt" att amortera ca 2500-5000/månad, sen tillkommer ju ränteutgiften åxå.
Citera
2010-11-22, 03:07
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:

Beror på vad du tjänar.. Lägenheten blir ju även "säkerheten" så skulle nåt skita sig så tar ju banken bara lägenheten från er (eller ja, det är ju deras när ni lånat men du förstår säkert).
Det beror på hur länge du vill betala. Vet inte vad räntan ligger på men säger vi att du vill betala i 15 år för lägenheten så blir det minst 8.500 kronor i månaden för själva lånet... Lägg till hyra och andra utgifter så är det väl en hel lön.
Citera
2010-11-22, 03:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Beror på vad du tjänar.. Lägenheten blir ju även "säkerheten" så skulle nåt skita sig så tar ju banken bara lägenheten från er (eller ja, det är ju deras när ni lånat men du förstår säkert).
Det beror på hur länge du vill betala. Vet inte vad räntan ligger på men säger vi att du vill betala i 15 år för lägenheten så blir det minst 8.500 kronor i månaden för själva lånet... Lägg till hyra och andra utgifter så är det väl en hel lön.

Är det inkl. amortering? Eller bara räntan? Halveras det om jag t ex vill ta 30 år?
Citera
2010-11-22, 03:13
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Är det inkl. amortering? Eller bara räntan? Halveras det om jag t ex vill ta 30 år?

Det är bara lånet jag räknade lite snabbt per månad för att ge ett hum, själva räntan varierar från bank. Jepp, det halveras om vi säger att du istället tar det på 360 månader, dvs., 30 år.
Jag skulle tippa på att det inte vore några problem om du har fast jobb och inte har några betalningsanmärkningar. Det är samma som när man köper en bil, banken använder sig då av bilen/bostaden som säkerhet men vill ju givetvis vara säkra på om den som man beviljat lånet kan betala själva amorteringen.
Citera
2010-11-22, 03:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rutinerad-Anka
Det är bara lånet jag räknade lite snabbt per månad för att ge ett hum, själva räntan varierar från bank. Jepp, det halveras om vi säger att du istället tar det på 360 månader, dvs., 30 år.
Jag skulle tippa på att det inte vore några problem om du har fast jobb och inte har några betalningsanmärkningar. Det är samma som när man köper en bil, banken använder sig då av bilen/bostaden som säkerhet men vill ju givetvis vara säkra på om den som man beviljat lånet kan betala själva amorteringen.

Jag förstår, säg då att vi tar en avbetalningsplan på 30 år, amorteringskostnaden blir då ca4250:- /mån enl. dina uträkningar. För att få en klarare bild av vad jag kommer att betala varje månad, hur mycket kommer räntan ligga på varje månad, 4250 + ränta?
Citera
2010-11-22, 03:20
Medlem
Säg att du har 225K på fickan som du lägger in som kontantinsats så du slipper topplån.

Hyra: 5000
Driftkostnad: 12000/ år. (typ försäkring, hushållsel, bredband osv...)
31 års avbetalningstid med rörlig ränta (fn 2.9% typ)

Månadskostnad: 10500 spänn.
Förutsatt att det är varmhyra, äre kallhyra tillkommer det väl en 1500/månad.

Ungefär så kan det se ut.
Citera
2010-11-22, 03:24
Medlem
Rutinerad-Ankas avatar
Citat:
Jag förstår, säg då att vi tar en avbetalningsplan på 30 år, amorteringskostnaden blir då ca4250:- /mån enl. dina uträkningar. För att få en klarare bild av vad jag kommer att betala varje månad, hur mycket kommer räntan ligga på varje månad, 4250 + ränta?

Det beror på bank och ränta man väljer, säger vi 5% ränta (bra att räkna lite över också ifall att) så är ju räntan 212.5 kronor per månad ungefär, men allt beror på. Bäst är att du kollar lite med olika banker och hör vad de har för erbjudanden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in