2010-11-22, 10:48
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BingaBanga
Vad är problemet?
Även om du har bilen upphissad och hjulen borttagna så fixar du inte att ta bort de gamla beläggen, rengöra och trycka tillbaka kolvarna, rengöra/skrapa och smörja glidytorna, rengöra/skrapa bromsskivan, montera nya belägg och glidpinnar på två och en halv minut.
Citera
2010-11-22, 12:01
Medlem
2000 låter absolut inte orimligt, 500 för belägg fram och 500 för bak=1000+ arbetet. Dvs bort med hjulen, bort med oken, pressa tillbaks kolvarna, på med fett, in med nya beläggen och montera dit allt igen.

Är du rädd för att verkstaden ska blåsa dig så plockar du bort hjulen och kollar, är det mindre än någon mm kvar börjar det bli dags att byta, jag kör däremot tills de är helt slut :P
Citera
2010-11-22, 14:13
Medlem
PuncturedBladders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BingaBanga
Vad är problemet?
Vad var det du inte fattade?
Det tar inte tio minuter att byta bromsbelägg på fyra hjul.
Citera
2010-11-22, 17:53
Medlem
toby79s avatar
Någon timme får man allt räkna med om man ska göra jobbet bra och förutsatt att inget krånglar. Kolvar kan krångla då de ofta kärvat ihop, vilket kan vara en stor risk om bilägaren inte ens vet hur beläggen ska se ut. Bortsett från att provbromsa går ofta att se på skivan om kolvarna kärvar.
Däremot skulle jag aldrig ge 2000 spänn för att få klossarna bytta. Såna jobb gör man själv om man inte är lat eller väldigt förmögen. Jag skulle hellre lägga överskottet efter materialet på ordentliga verktyg som är gångbara i alla väder.

Men att se om beläggen är slut är inga problem, beläggen är ungefär en centimeter tjocka från början och går de ner till 3 mm så är det absolut dags att göra jobbet när det passar.
Kör man slut på beläggen så riskerar man att få byta bromsskivan också eftersom beläggens metallplatta kommer förstöra skivan o man bromsat metall mot metall för länge. Tänk metallsvarv så har du samma sak med tomma belägg. Att byta bromsskiva är förvisso inget omöjligt heller, däremot en ökad onödig kostnad eftersom skivor helst ska bytas i par, precis som bromsbeläggen.

Palla upp bilen, av med hjulen, ta ett dorn, en liten hammare och driv ut pinnarna. Gör rent bromsoket från rost och smuts med en stålborste. Pressa tillbaka kolvarna till botten och om de kärvar så är det dags att jobba lite med dem tills de rör sig fritt. Ta lite kopparpasta på över och underkant på de nya klossarna, men dräll inte på skivan. Montera nya pinnar eller fixa till de gamla så de fungerar ordentligt. På med däcken, provbromsa ordentligt på parkeringen och ta sedan en riktig provtur utan att tvärnita. Låt beläggen sätta sig ordentligt under några mil.

En gammal häck brukar alltid krångla lite, men gott om rostlösare, brytjärn, tålamod löser oftast alla problem. Är oken alldeles för dåliga får man köpa nya och de är sällan en billig historia.
Citera
2010-11-22, 18:01
Medlem
2000:- för byte bromsbelägg låter som ett bra pris. Billigast att byta själv förstås.

Varför frågade du inte däck-killen hur han kunde se att beläggen var dåliga?

Om du har skivbromsar så ser bromsbelägg ut såhär:
http://www.hangloose.se/images/MiniC...sbelaggBak.jpg

Bilden visar helt nya belägg. När de är slut har man nött ner nästan hela "slit-ytan". Det som på bilden ser ut nästan som pappersmassa. Beläggen är det som nyper fast bromsskivan när du bromsar. Du ser dem direkt när du plockar bort hjulet.
Citera
2010-11-25, 18:46
Medlem
Tack för alla svar.
Men en sak jag funderar på är om man kan se huruvida beläggen är slitna eller inte utan att behöva lyfta bilen eller plocka av däcken?
Citera
2010-11-25, 18:54
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delvan
När jag hade bilen inne för däckbyte så sa killen som bytte att det var dags att byta bromsbelägg, bak var akut och fram behövdes också sa han.

Då det är en sjabbig, billig verkstad med tveksamma arbetare så litar jag inte på dom alls.
Men man blir ju rädd att det ska gå illa förstås.

Vad kan hända?
Hur kollar man själv om det verkligen behövs?
om det är 2-3 mm. utav bromsbeläggen kvar så behövs dom bytas. Sen kan du även passa på att se över hur bromsskivornas yta ser ut att vara. Är dom rostiga så kan det vara läge på att byta dom med.

Du tittar lättast hur mycket belägg du har kvar genom att ta va däcket och titta på bromsbelägget..

Sen så borde du inte byta bromsbelägg själv om du är oerfaren. Det är lätt men det finns en del saker man behöver tänka på och titta över när man ändå har av däcken.
Senast redigerad av Peripheryy 2010-11-25 kl. 18:58.
Citera
2010-11-25, 19:17
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delvan
Tack för alla svar.
Men en sak jag funderar på är om man kan se huruvida beläggen är slitna eller inte utan att behöva lyfta bilen eller plocka av däcken?
Det kan gå beroende på hur mycket man kan se. Men att plocka av hjulen är ju ingen stor bedrift. Då ser man garanterat hur det ser ut. Dessutom kanske inte oken arbetar jämnt på bägge sidorna av skivan, då kan det finnas en risk att den kloss man inte ser är mycket mer sliten.

Jag har som rutin att kontrollera upphängning, slangar, bromsar osv i samband med att jag skiftar däcken. Då slipper jag fundera under säsongen så att säga.
Citera
2010-11-25, 19:47
Medlem
EraserP12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuncturedBladder
Vad var det du inte fattade?
Det tar inte tio minuter att byta bromsbelägg på fyra hjul.
Det gick snabbare på min bil som iofs är importerad, dvs fräsch.
Citera
2010-11-25, 20:57
Medlem
Kepss avatar
Märkligt att bromsarna bak är mer slitna än fram. Har du bytt frambromsar senaste åren?
Citera
2010-11-25, 22:26
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EraserP12
Det gick snabbare på min bil som iofs är importerad, dvs fräsch.
du kan inte ha gjort det riktigt om du gör det på 10minuter såvida det inte är superrent på ytorna där bromsklossen sitter...
Citera
2010-11-25, 22:39
Medlem
MrInnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keps
Märkligt att bromsarna bak är mer slitna än fram. Har du bytt frambromsar senaste åren?

Inte alls märkligt du byter beläggen fram betydligt oftare fram än bak
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in