• 1
  • 2
2010-11-21, 23:09
Medlem
När jag hade bilen inne för däckbyte så sa killen som bytte att det var dags att byta bromsbelägg, bak var akut och fram behövdes också sa han.

Då det är en sjabbig, billig verkstad med tveksamma arbetare så litar jag inte på dom alls.
Men man blir ju rädd att det ska gå illa förstås.

Vad kan hända?
Hur kollar man själv om det verkligen behövs?
Citera
2010-11-21, 23:11
Medlem
EvilTouchs avatar
Du kan bli tvungen att byta mer än bara bromsbeläggen om du nöter upp dem helt. Ta loss beläggen och kolla hur mycket som är kvar.
Citera
2010-11-21, 23:15
Medlem
Dajmkrysss avatar
Svårt att förklara..

Du ser ju om det är belägg kvar mellan bromsskivan och själva bromsen.. Har du alu-fälg kan du se det utan att ta bort däcket, på plåt blir det svårare.
Citera
2010-11-21, 23:15
Medlem
flowzzers avatar
Det är väl bara å byta....? Bromsbelägg kostar inte så mycket.
Citera
2010-11-21, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flowzzer
Det är väl bara å byta....? Bromsbelägg kostar inte så mycket.

Skulle kosta runt 2000kr att byta beläggen med material-kostnad och arbets-kostnad.
Det är väl mest att snubbe på bilverkstaden kan lura mig och säga att det måste göras och jag snällt hostar upp 2000kr eftersom jag inte har någon jävla aning som gör mig lite osäker.
Citera
2010-11-21, 23:23
Medlem
Dajmkrysss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delvan
Skulle kosta runt 2000kr att byta beläggen med material-kostnad och arbets-kostnad.
Det är väl mest att snubbe på bilverkstaden kan lura mig och säga att det måste göras och jag snällt hostar upp 2000kr eftersom jag inte har någon jävla aning som gör mig lite osäker.

Har du ingen kompis eller en pappa som kan hjälpa dig? Byta belägg gör man enkelt själv på en OK/Q8 mack eller dylikt.
Citera
2010-11-21, 23:54
Medlem
elektronikfreaks avatar
Du HÖR när bromsbeläggen är slut o du börjar bromsa med den rena bromsskivan. Det blir ett jävla väsen. Då vill det till att du OMGÅENDE slutar att bromsa o kör närmaste vägen till din bilverkstad. Själva bromsskivorna brukar sällan ha tagit skada såvida du slutar att bromsa på direkten när du hör metall mot metall syndromet.
Citera
2010-11-21, 23:55
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dajmkryss
Har du ingen kompis eller en pappa som kan hjälpa dig? Byta belägg gör man enkelt själv på en OK/Q8 mack eller dylikt.
Eller tom på parkeringen (om det inte är full snöstorm iofs..)

Bjud en polare på ett 12-pack och pizza,så ordnar det sig säkert
(jag skulle göra det,åt en polare för det iaf!)
Citera
2010-11-22, 01:00
Medlem
sommarlovs avatar
Se till att det är ett proffs, som gör rent och smörjer tex glidpinnar.
Citera
2010-11-22, 10:19
Medlem
BingaBangas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delvan
Haha, löjligt. Bromsbelägg bak+fram kanske kostar 1000 spänn sammanlagt. Arbetet tar ca 10 minuter med bilen upphissad, så 1000 spänn för arbetet är jävligt orimligt.
Citera
2010-11-22, 10:23
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BingaBanga
Haha, löjligt. Bromsbelägg bak+fram kanske kostar 1000 spänn sammanlagt. Arbetet tar ca 10 minuter med bilen upphissad, så 1000 spänn för arbetet är jävligt orimligt.
Du byter fan inte bromsklossar runt om på tio minuter utan att fuska!
Citera
2010-11-22, 10:33
Medlem
BingaBangas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Du byter fan inte bromsklossar runt om på tio minuter utan att fuska!
Vad är problemet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in