2010-11-21, 22:12
Medlem
beavertands avatar
Hej.

För en vecka sedan råkade jag ut för ett problem med min dator. Jag skulle damma datorn och lutade den lite åt sidan.
Den började låta jätte mycket och såg att min skärm frös fast som fan
Så startade om datan, allt lätt normalt men när jag loggar in så kommer jag aldrig förbi 'Välkommen' men det funkar utmärkt i felsäkert läge.
Har tatt av chassit kollat så allt är fast osv osv, gjort systemåterställningar med, inget funkar.
Vad tror ni hårdvara eller mjukvara problem, är själv jätte dålig med dator..

Nu kommer problem två in i bilden, har en iphone och har såklart mitt itunes på datorn som gått sönder. I fredags natt tyckte min flickvän det var kul att leka med mitt lås på mobilen, först fick jag5 minuter, sen 60 minuters lås till slut för er som känner igen er. Till sist låste hon den så det står ''anslut till itunes'' men det är ju omöjligt nu när min dator är sönder, får därför använda en gammal mobil tills min dator fungerar om den kommer fungera igen?!

Har varit nere i respektive butik där jag köpt sakerna, datorn är från siba där jag har garanti fortfarande eftersom datorn inte ens är ett år gammal, men de krävde 1500 kr för att ens kolla på det och telenor kunde inte göra något åt mobilen. Ringde även apple support men de verka inte ens fatta ska ge det ett försök till imorgon...

Har försökt att ansluta till itunes på min brors dator men det gick inte.

Någon som kan ge mig ett råd, på ett eller annat sätt?

Ursäktar eventuella stavfel
Tackar och bugar för svar..

Mvh beavertand!!
Citera
2010-11-21, 23:48
Medlem
1. hade du spänning på datorn när du öppnade och dammade den? ingen bra ide kan jag säga
2. vart kommer ljudet ifrån? fläkten? hårddisken?
3. kommer inte förbi välkommengrejen.. altså den bootar inte?

antagligen hårdvarufel efter som att det uppstod i sammband med att du pillade i den. hårddisken kan ha förstörts på vissa segment som tillexempel booten. (dock konstigt att den går i felsäkert läge då)

och telefonen kan man återställa genom att hålla inne homebutton och låsknappen ett antal sekunder hit och dit, står i manualen. men jag tror itne det funkar om hon har satt kod på den.
Citera
2010-11-22, 15:56
Medlem
beavertands avatar
1. Nej. Pillade inte i datorn när det hände, det som förbryllar mig..
Skulle dra ut den en bit från sin plats då kom dessa ljuden, skulle damma bakom datorn förlåt om jag skrev fel igår.
2. vet inte var ifrån de kom men när jag startade om datan och kolla in så var allt på sin plats och lätt normalt..
3. nej precis, men ibland kommer jag in och då är skärmen helt svart och ser bara muspekaren!
Citera
2010-11-22, 16:30
Medlem
skulle tippa på diskfel. gör en backup på disken och formatera den och in med nytt os, alternativt installera om windows och kopiera viktiga filer från C:\.old windows som man får med efter en ominstallation
Citera
2010-11-22, 16:34
Medlem
beavertands avatar
alltså formatera om hela datorn?
isåfall hur gör jag det, behöver jag windows skiva?
är inte ett snille inom sånt här, tackar ödmjukast att du hjälper mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in