• 1
  • 2
2004-07-09, 21:43
Medlem
Morrhår och ärtor .... it's a classic
Citera
2004-07-09, 21:44
Bannlyst
Så jävla dålig, men måste nästan kollas på ändå
Citera
2004-07-09, 22:05
Medlem
Den är grym!
Kan inte bestämma mig för vag jag gillar mest, antingen
När "Håna" står i köket och närgranskar ärtorna, och sedan säger "Ja inte fan dog man av det här.." Boel uppenbarar sig bakom och undrar vad han gör. "Naaej, jag klipper naglarna..."

eller

När han ger en provflaska parfym till sin morsa ..
"var har du fått tag på den här??!" säger hon,
"snott!" säger han ...
"Snott??"
"ja, snott... det är en ny parfymaffär."
Citera
2004-07-10, 03:41
Medlem
Cineastens avatar
Morrhår & Ärtor är helt suverän. Jag älskar scenerna med Margareta Krook.

"Jag är Konsulinnan Ahlhagen och nu talar vi inte ett ord till om denna saken"
Pappa var konsult.
Jaså är det vad du säger till dina kamrater?
Mina kamrater skiter faktiskt i vilket.
Du har väl inga kamrater.
Näe tack vare dig Konsultinnan.

Favoriten är ändå i slutet när Håna ska berätta för morsan att han inte kan ta hand om byrackan Tiffin varpå kärringen får ett nervsammanbrott och Håna lackar ur ordentligt. Underbar scen.
Citera
2004-07-10, 04:25
Medlem
Tony Cliftons avatar
Rätt kass film egentligen. Man jag tittar på den av nostalgiskäl, precis som de flesta andra svenska 80-talskomedierna...
Citera
2004-07-10, 04:29
Medlem
TuXIs avatar
Nä, nu är det inga morrhår längre... Nu är det: Sisters and other strangers
Citera
2004-07-10, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Favoriten är ändå i slutet när Håna ska berätta för morsan att han inte kan ta hand om byrackan Tiffin varpå kärringen får ett nervsammanbrott och Håna lackar ur ordentligt. Underbar scen.

Ja jag la också särskilt märke till den scenen denna gång - vilket skådespeleri! Hon är så elak! Man förstår verkligen att Håna har klurat på det där med hur man kan ta kål på nån...
Citera
2004-07-10, 14:05
Medlem
BF_Swedens avatar
När jag läste filmkunskap på en medialinje pratade de om något som hette peripeti(?) som ska vara en vändpunkt i en viktig scen 3/4 in i filmen. Om jag ska hitta en scen i denna film måste det väl vara när Lena Nyman säger att man måste inte älska sin mor. Håna blir helt paff och man ser riktigt på honom hur han kommer till insikt.
Citera
2004-07-10, 14:36
Medlem
Cineastens avatar
BF_Sweden: Exakt. Hans min är obetalbar. Jag tycker att det är en lysande komedi, med lysande dialog och fullkomligt suveräna skådespelare. Handlingen är enkel men inte så enkel att den blir banal. Det är en film att glädjas åt. Något man blir glad av till skillnad från dagens vulgära kiss och bajskomedier där ingenting får antydas. Allt ska kastas rakt i ansiktet på tittaren.

KonsulTInnan Ahlhagen är väl alla söners mardröm?
Citera
2004-07-10, 15:56
Medlem
Magnums avatar
Skön film. Lite Papphammar-stuk i vissa scener såsom damhandsken i gylfen-scenen hemma hos kärringen och dottern. Ekman är en av de få som klarar en sån scen med bravur.
Citera
2004-07-10, 20:40
Medlem
"satkärring!"
Citera
2004-07-18, 02:20
Medlem
den väcker många minnen den filmen, precis som jönssonligan och göta kanal.
men, vad lade ni märke till lena nymans dotter, vilket otroligt skamlös klädsel hon har på sig i lägenheten! ett gult sängöverkast som hon satt resår i..helt klart det mest skrattretande i hela filmen..synd på en så söt tjej
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in