• 1
  • 2
2010-11-21, 20:36
Medlem
Jag har ingen vidare koll på hur datorer fungerar. Jag har en relativt ny dator som krånglar lite.
Den är allmänt seg och hänger sig ibland. Köptes i maj tidigare i år och har aldrig installerats om. Jag har själv aldrig installerat om en dator men antar att det kan vara bra och det bör väl inte vara alltför svårt med hjälp av en guide från nätet.
Hur som helst så är min dator väldigt seg vid uppstart. Jag har ingen aning vad som påverkar datorn vi uppstart. Men jag har noterat följande siffror.

Processer: 85
CPU-Användning ca 30%
Fysiskt minne: 44%

Detta är innan jag har öppnat ett enda program, dvs precis när jag satt på datorn.

Det känns som det e rätt höga siffror för ingenting? Vad bör man ligga på och hur kan jag göra datorn snabbare.

Mvh Klasse
Citera
2010-11-21, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klas.malmgren
Jag har ingen vidare koll på hur datorer fungerar. Jag har en relativt ny dator som krånglar lite.
Den är allmänt seg och hänger sig ibland. Köptes i maj tidigare i år och har aldrig installerats om. Jag har själv aldrig installerat om en dator men antar att det kan vara bra och det bör väl inte vara alltför svårt med hjälp av en guide från nätet.
Hur som helst så är min dator väldigt seg vid uppstart. Jag har ingen aning vad som påverkar datorn vi uppstart. Men jag har noterat följande siffror.

Processer: 85
CPU-Användning ca 30%
Fysiskt minne: 44%

Detta är innan jag har öppnat ett enda program, dvs precis när jag satt på datorn.

Det känns som det e rätt höga siffror för ingenting? Vad bör man ligga på och hur kan jag göra datorn snabbare.

Mvh Klasse

Jo det är lite mycket,, Klicka på startloggan nere till vänster ,, skriv msconfig i sökrutan and hit enter..

Nu klickar du på autostart fliken och där har du hela listan på vilka program som startar när du sätter på din dator.

Dom program du inte vill ska starta bockar du bara av, rent generellt så är det ju bara windows och ditt antivirus som ska starta.

Efter du har gjort det så kryssar du bara ner msconfig och windows frrågar dig om du vill starat om din dator och det vill du.

Lycka till
Citera
2010-11-21, 20:49
Medlem
psyjuntas avatar
Det låter nog som att du har en massa skräpprogram, malware eller rent av virus på datorn. För så dåligt ska inte en relativt ny dator funka. (Min tre år gamla laptop ligger långt under, speciellt på CPU användningen)

Gör en backup på dina filer. Rensa datorn och sätt i Windowsskivan. Det första du gör är att ladda ner ett bra antivirus (typ Avira som är gratis) och ett antimalware-program. De kommer hålla koll på datorn någorlunda. Andra grejen jag rekommenderar är att skaffa CCleaner, då får du bra koll på vad som finns på datorn och vad jag förstått så rensar den lite bättre än Windows egna avinstallationer.

Sen rekommenderar jag Firefox att surfa med. Du kan lägga till Adblock Plus till Firefox så slipper du all reklam för i min erfarenhet är det där man har störst risk att dra på sig nåt skit.

Sist men inte minst, håll ögonen öppna för vad olika program vill installera på din dator. Typ tjejdatorer har alltid minst fem olika toolbars till Internet Explorer, se bara till att kryssa bort sånt när du installerar nya program.
Senast redigerad av psyjunta 2010-11-21 kl. 20:52.
Citera
2010-11-21, 20:50
Medlem
Olivaws avatar
ja det låter som om nåt inte riktigt stämmer, kolla över listan på installerade program och se om det inte finns massor som inte behövs ta bort allt onödigt, oftast så kommer nya datorer med masso goja som de har tryckt på pga reklam osv.

så ta bort allt som inte är drivrutiner och program som du använder som tex, flash, adobe acrobat och java behåller du såklart.

hoppas det hjälper, lycka till.
Citera
2010-11-21, 20:52
Medlem
normalt så ska man inte behöva installera om en dator som är 6 mån gammal.

http://www.piriform.com/ccleaner
prova ladda hem ccleaner och städa bort lite gammalt skräp i datorn,du kan även kolla vilka program som autostartar med ccleaner kanske det finns några som inte behöver göra det,kan vara att den piggnar till lite

mvh
t
Citera
2010-11-21, 20:57
Medlem
Oj snabba svar, me like

Hahah nja det är ingen tjejdator direkt, hatar dom där j*vla toolbarsen. Tror segheten beror mer på allt porrsurfande

Jag har använt mig av ett nedladdat ESET NOD32, men även den krånglar ibland. Den säger att jag måste uppdatera den även fast det står att min license är giltig till 2011.

Ska testa den där configen och se vad den säger nu

ccleaner har jag redan, men har aldrig kört mer än att rensa historiken (porren ) såg nu att man kan rensa i registret. där den hittade 413 fel. Ska man bara rensa på då eller? har ingen aning om vad den gör.
Senast redigerad av klas.malmgren 2010-11-21 kl. 21:01.
Citera
2010-11-21, 21:01
Medlem
Håll ögonen öppna när du lägger in drivrutiner, program, codec, spel mm. Ibland frågar de om du vill ändra webb start sida och ha extra skräp som du inte alls är intresserad av typ, toolbars, reklam program, demo spel.

För eller senare bör du installera om Windows och samtidigt uppdatera drivrutiner, program. Sånt laddar man ned innan så att man slipper söka med en halv fungerande dator. Då blir datorn uppdaterad och ren samtidigt.
Citera
2010-11-21, 21:05
Medlem
Har engetligen inte tid för en ominstallation just nu, vill gärna skjuta på det lite till.
Datorn är av märket HP, och jag såg nu att det finns minst 10 program från HP installerat som jag aldrig har använt, är det bara att ta bort sånt direkt?
Citera
2010-11-21, 21:09
Medlem
eliras avatar
Företag som HP tjänar sina pengar på de där skitprogrammen som de installerar som default, ju fler meningslösa trial-versioner av program och ju fler företagslogotyper desto mer pengar. Ta bort helvetet.
Citera
2010-11-21, 21:14
Medlem
hur många program bör man ha vid uppstart? Enligt ccleaner har jag 39. Av dom kände jag igen följande program:

Msn, Utorrent, Skype, Vooddler, Steam och deamon tools. Resten skit? Är det inget som kan vara till nytta?

HP wireless assitant? dör mitt internet om jag tar bort den?
Senast redigerad av klas.malmgren 2010-11-21 kl. 21:19.
Citera
2010-11-21, 21:30
Medlem
kvaveberusads avatar
jösses, jag har bara 4 objekt som startar vid uppstart, resterande program startar jag när jag behöver dem.

Du har nog hittat felet med att datorn känns seg och att dina resurser går åt

edit
när min polare köpte ny hp så sa jag till honom att köra decrapifier http://www.pcdecrapifier.com/removes

och ccleaner http://www.piriform.com/ccleaner

besparade mig arbetet att installera om hans "nya" nerskräpade dator
Senast redigerad av kvaveberusad 2010-11-21 kl. 21:33.
Citera
2010-11-21, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvaveberusad
jösses, jag har bara 4 objekt som startar vid uppstart, resterande program startar jag när jag behöver dem.

Du har nog hittat felet med att datorn känns seg och att dina resurser går åt

edit
när min polare köpte ny hp så sa jag till honom att köra decrapifier http://www.pcdecrapifier.com/removes

och ccleaner http://www.piriform.com/ccleaner

besparade mig arbetet att installera om hans "nya" nerskräpade dator

Vilka program har du vid uppstart?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in