• 1
  • 2
2010-11-20, 23:39
Medlem
Midnight-Expresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clean-Cut-Kid
Tråden känns aningen felplacerad, men jag måste bara tillägga att anorexia/ätstörningar inte uteslutande har med att "inte gilla sin kropp" att göra...

Huh.. vad har det med att göra då?

är ny här på fb så jag har inte så mycket koll på sidan än
2010-11-20, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight-Express
Nej blev hungrig nyss så nu åt jag, och nej jag äter absolut inget mellan varven varken godis eller så sen har jag inte heller problem med magen och går inte på tjack men jag menar vad ska doktorn göra dom kan ju inte göra så mycket mer än att säga åt mig att äta?
Mata dig med slang. Du kan ju få diabetes o skit.
2010-11-20, 23:50
Medlem
Clean-Cut-Kids avatar
Citat:
Huh.. vad har det med att göra då?

är ny här på fb så jag har inte så mycket koll på sidan än

Det är ganska komplicerade psykiska sjukdomar. Orsaker till ätstörningar diskuteras livligt men är antagligen en kombination av fysiologiska, psykiska och sådana som har med samhället att göra.

I längden är det ju inte bra för dig att ofta gå flera dagar utan att äta, tycker nog att du hur som helst ska gå till en läkare och berätta om det här. Eftersom du skapat en tråd om det här så har du ju själv också insett att det är ett problem, eller hur?

Hoppas det går bra!
2010-11-21, 01:47
Medlem
Midnight-Expresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clean-Cut-Kid
Det är ganska komplicerade psykiska sjukdomar. Orsaker till ätstörningar diskuteras livligt men är antagligen en kombination av fysiologiska, psykiska och sådana som har med samhället att göra.

I längden är det ju inte bra för dig att ofta gå flera dagar utan att äta, tycker nog att du hur som helst ska gå till en läkare och berätta om det här. Eftersom du skapat en tråd om det här så har du ju själv också insett att det är ett problem, eller hur?

Hoppas det går bra!

Jo det är sant kanske borde ta upp det med någon och att det där kan ha med andra saker att göra tror jag är sant haha mm fan hatar läkare
tack för för ett vettigt svar i alla fall, uppskattas
2010-11-21, 07:53
Medlem
Haak0ns avatar
Har du någon bokstavsdiagnos typ ADHD? Har en polare med adhd som, precis som du, ibland kan gå dagar utan att äta något. I hans fall beror det oftast (om inte alltid) på att han snöar in på saker och helt enkelt glömmer bort det.

Lösningen på problemet är att helt enkelt ha fasta matrutiner så att du alltid äter vid samma tidpunkt. Problemet är ju att det inte är så lätt att genomföra i verkligheten, speciellt inte om man har någon typ av bokstavsdiagnos.

Att det skulle ha med ätstörningar att göra tvivlar jag starkt på. Personer med anorexia (och även andra typer t.ex. bulemi antar jag) skulle aldrig glömma när de senast åt en måltid om de inte gått, om de inte gått så pass långt i sjukdomen att de dels inte ätit på flera veckor och dels börjat tappa minnet pga näringsbrist. Väldigt få människor tänker så pass tvångsmässigt på mat som ätstörda och kräver full kontroll över allt som har med mat att göra. Skulle du fråga en ätstörd när den senast åt något kan du räkna med ett svar som förmodligen är på sekunden exakt och som dessutom innehåller den precisa mängden kalorier.
Ätstörningar kommer dessutom med stora mängder ångest, främst över mat men även över mycket annat. Om du inte går runt och ständigt har ångest över mat eller vikt eller andra liknande saker lär du inte behöva oroa dig för att du har t.ex. anorexia.

Jag skulle helt klart tro att det bästa du kan göra, precis som jag sa innan, är att tvinga dig själv att skaffa så regelbundna matvanor som du bara kan. Att hoppa över mat i flera dagar är självklart ingen bra idé
2010-11-21, 11:05
Medlem
En som jag känner har ett alarm som går på mobilen, så hon kommer ihåg att äta frukost, lunch, mellanmål, middag. Har hon inte det så glömmer hon ofta helt bort att äta. Hon blir som du helt enkelt inte hungrig.

Jag rekommenderar att du gör det samma. Hon har mycket mer energi efter att hon börjat gjort det och även om du inte aktivt känner av att det är dåligt för dig så mår din kropp antagligen mycket dåligt. Jag kan verkligen hålla med om läkarbesök, bara för att vara på den säkra sidan. Förhoppningsvis är det inga problem, men lever man så extremt som du gör kan det inte skada.
2010-11-21, 14:55
Medlem
Midnight-Expresss avatar
Jag håller på med Utredning faktist och läkarna tror att det är adhd men aa det kanske vore nått att prova, tänkte på hela alarmgrejen.
2010-11-21, 15:11
Bannlyst
Jag mönstrade som "elitsoldat" och har genomgått prövningar, ovan polcirkeln med arktisk kyla , där vi ej heller åt under långa tider.

Jag vet inte vad du vill ha fram? Jag kan dock rekommendera dig att dricka lite. Du vill absolut inte få lever eller njursvikt.

Två liter vätska per dag är ett minimum.
2010-11-21, 19:59
Medlem
Midnight-Expresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krigsmat
Jag mönstrade som "elitsoldat" och har genomgått prövningar, ovan polcirkeln med arktisk kyla , där vi ej heller åt under långa tider.

Jag vet inte vad du vill ha fram? Jag kan dock rekommendera dig att dricka lite. Du vill absolut inte få lever eller njursvikt.

Två liter vätska per dag är ett minimum.

hahha shit dricker inte ens en halv liter
2010-11-21, 22:21
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Satt och funderade lite i går och kom fram till att jag inte har ätit på 3 dagar.
Det kan ofta gå mellan 1-2 dagar innan jag äter nått och jag är inte tjock eller så och mår inte dåligt över min kropp, så det är inte anorexia eller nått.
allt funkar som det ska går på toa som normalt m.m.

Vill bara veta är det någon mer än jag som uppleft det här?
och tror nån det kan få alvarliga följder?

Att du inte ätit på ett antal dagar knappast ha med vare sig matlagning, metoder eller redskap att göra? Det är detta som denna avdelning handlar om!

Bara för att du frågar om något som normalt passerar din mun så måste det inte postas här.

/Mod
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in