2018-08-18, 01:42
Medlem
DanielDemuyncks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thundergod
Ja, men det är en heeelt annan sak att andra märken betalar dem för marknadsföring än att de startar ett eget märke som ”garanterat” ska bli en succé.

Det räcker inte med att de är hyggligt kända och bär kläderna i sina vloggar för att de ska bli ett stort märke som generar pengar. Även om man säljer hyggligt och bruttomarginalerna är stora så krävs det väldigt mycket mer för att tjäna bra netto.

Finns ingen garanti för någonting.

Men skulle det gå att satsa pengar på det så skulle det vara ett enkelt bet.

Du kan ju jämföra vad andra influencers som har liknande publik och målgrupp har dragit in på merch. Sedan räkna med att J&J har större marginaler eftersom det handlar upp direkt från fabrik istället för att köra en collab med en tillverkare som äter upp en stor del av marginalen.

Man behöver inte ha gått på Harvard Business school för att fatta att de kommer dra in grova pengar bara på första kollektionen.

Sedan om de kommer bli långvariga är svårt att säga men det handlar ju mest om att kränga lite merch till sin egen publik. Så så länge de gasar på i sina olika kanaler så kommer det nog att rulla på.

Men jag tror inte att deras ambition är att bli nästa Dolce and Gabbana.
Citera
2018-08-18, 09:30
Medlem
Har börjat sluta följa deras kanal då jag tycker den tappat i kvalité.
Det är för det mesta liknande innehåll och idag är det mer av reklam/promotion kanal än en personlig videoblogg. Tråkigt att det blivit en sådan utveckling.

Att deras klädmärke blir lyckat är långt ifrån säkert.
Se hur det gick för Zlatan's klädmärke A-Z som nu lades ner med förluster på över 200 Mkr över två år.
Citera
2018-08-23, 05:29
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDenBerg
Hade varit intressant att försöka grotta ner sig lite i finanserna då det är många som har svårt att få allting att gå ihop.

För det första tror jag att många underskattar hur stor Jon Olsson var i skidvärlden under hans karriär. Han var inte en av de bäst betalda skidåkarna utan den överlägset bäst betalda under hans topp.

Han har som bekant haft flera olika sponsorer under snart 20 år som säkerligen stått för den stora delen bilköpen, den vardagliga konsumtionen, resorna, festandet etc så är det inte alls märkligt om han byggt upp en förmögenhet på minst 100 miljoner kr vid det här laget via hans övriga intäkter (vinstpengar, investeringar, övrig lön etc). 15-20 år är en lång tid för att låta kapital växa och med lite kunskap alternativ någon som investerar åt en så är dessa summor inte alls omöjliga att nå.

Antar vi sen att han har någon som förvaltar den förmögenheten åt honom är det inte otänkbart att endast de årliga utdelningarna av detta kapital ger Jon 4-5 miljoner årligen utan att själva grundkapitalet rörs.

Sen räknar vi med att Red Bull + hans övriga sponsorer ger honom någon miljon totalt om året fortfarande. Dessutom är han skriven i Monaco och betalar därmed ingen inkomstskatt. Kollar man på huset känns det som att det är väldigt få saker som verkligen är betalt till 100%, skulle inte förvåna mig om Balingslöv stod för 50% av kostnaden för köket i utbyte mot att få synas i hans YT-kanal. Likaså reser han ju typ i snitt en gång i veckan så nog blir många av flygresorna gratis vid det här laget.

Hans YouTube-kanal verkar (efter lite snabbt googlande) kunna ge åtminstone mellan 1,5 till 2 miljoner kronor per år i intäkter. Sen ska man inte glömma bort att Janni också drar in en del cash på hennes olika bloggar osv. Inga extrema pengar men säkerligen några hundratusen årligen. Sen finns ju ytterligare säkerheten i att Jannis pappa också är mångmiljonär. Och sist men inte minst har han en professionell fotograf/videoredigerare som har som heltidsarbete att få allting i Jons liv att se så lyxigt och fett ut som möjligt.

Allt detta summerat är det i min värld inte alls konstigt att saker och ting går runt. Jon har säkert lite under en miljon kronor i snitt att röra sig på i månaden utan att hans förmögenhet egentligen påverkas av det.

Han har ju väldigt många vänner som är duktiga på investera så nog har han finanserna i schack.

Har följt Jon ändå sen han blev stor på skidor men trodde aldrig han skulle bli en youtuber. En av få youtuber jag följer seriöst. Grymt bra vloggar och tycker att Benji bidrar med en hel del positiva grejer även om jag verkar ensam om det.
Citera
2018-08-23, 05:31
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macaronis
Har börjat sluta följa deras kanal då jag tycker den tappat i kvalité.
Det är för det mesta liknande innehåll och idag är det mer av reklam/promotion kanal än en personlig videoblogg. Tråkigt att det blivit en sådan utveckling.

Att deras klädmärke blir lyckat är långt ifrån säkert.
Se hur det gick för Zlatan's klädmärke A-Z som nu lades ner med förluster på över 200 Mkr över två år.

Fast Zlatans märke blev ju massproduktion och man började sälja i butiker som Stadium osv. Lite högre kostnader då. Sen massa tv reklam och liknande.

Detta märke kommer ju förmodligen endast säljas via en webshop och inte kommer dem köra tv-reklam direkt. B
Citera
2018-08-23, 10:16
Medlem
Bloggen blir mer och mer ointressant då det mesta handlar om huset och renoveringar. Kul för dem såklart men ganska trist för mig som tittare.
Citera
2018-08-23, 10:44
Medlem
Mr.Mackzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dovAkin
Han har ju väldigt många vänner som är duktiga på investera så nog har han finanserna i schack.

Har följt Jon ändå sen han blev stor på skidor men trodde aldrig han skulle bli en youtuber. En av få youtuber jag följer seriöst. Grymt bra vloggar och tycker att Benji bidrar med en hel del positiva grejer även om jag verkar ensam om det.

Vloggarna är väldigt bra. Håller med att Benji bidrar med en hel del. Tycker att det är en bra kemi mellan de två.

Citat:
Ursprungligen postat av Anderssonniklas62
Bloggen blir mer och mer ointressant då det mesta handlar om huset och renoveringar. Kul för dem såklart men ganska trist för mig som tittare.

Kan hålla med dig men det är nog för att de inte gör så mycket. Såg att Benji skulle till Stockholm, verkar som att ska åka själv. Verkar som att Jon och Janni ska iväg på smekmånad snart, blir säkert en paus då eller så får vi följa Benji.
Citera
2018-08-24, 22:51
Medlem
Baaaaaaahs avatar
Jons senaste video om råd till en 16-årig Jon Olsson är det mest narcissistiska jag sett. Mår fysiskt och psykiskt illa efter att ha sett den. Han måste medicineras.
Citera
2018-08-24, 23:09
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaaaaah
Jons senaste video om råd till en 16-årig Jon Olsson är det mest narcissistiska jag sett. Mår fysiskt och psykiskt illa efter att ha sett den. Han måste medicineras.

Han är född i en familj som hade möjlighet att äga stugor här och var, hade möjlighet att fokusera på nöjen som sedan gav inkomster.

Det han babblar om är ju råd till den 16-åriga Jon... Det är ju lätt och vara "eftersmart".... MEN, med tanke på vart han är nu, så kan han knappast behöva ge råd till säg själv som 16-åring..... Han har ju lyckats! Lyckats mer än vad han förmodligen just nu inser. Han har alltid haft det bra och önskar/inser nu att han kunde ha/haft det bättre.
Citera
2018-08-24, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baaaaaaah

Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Han är född i en familj som hade möjlighet att äga stugor här och var, hade möjlighet att fokusera på nöjen som sedan gav inkomster.

Det han babblar om är ju råd till den 16-åriga Jon... Det är ju lätt och vara "eftersmart".... MEN, med tanke på vart han är nu, så kan han knappast behöva ge råd till säg själv som 16-åring..... Han har ju lyckats! Lyckats mer än vad han förmodligen just nu inser. Han har alltid haft det bra och önskar/inser nu att han kunde ha/haft det bättre.
Men hur troga ar ni? Hans tal till sitt yngre jag ar ju insiktsfullt och aven rad som andra kan ta del av och kanske lara sig nagot. Josses amalia!
Citera
2018-08-25, 00:02
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Men hur troga ar ni? Hans tal till sitt yngre jag ar ju insiktsfullt och aven rad som andra kan ta del av och kanske lara sig nagot. Josses amalia!

Hans, tal är väldigt specifikt.

Något som inte är så bra är att säga till en random 16 åring. You gonna make WAY more money that you can ever dream of, so whats the point of making money and not spend it. Its better to buy a expensive car rather then buying a slighter cheaper one and then tuning the hell out of it, because next to nightclub bills this is going to be the thing that you for the next 20 years spend stupid money on.

sanningen är ju att de flesta inte har möjligheten att gå i dessa tankar och de man spenderar mest pengar på är inte krogen utan lånet till sin bostad/bil ( jag snackar då inte bilar för över miljonen) utan normala saker.
Men ja visst om det nu sitter någon som har svårt och bestämma sig om han ska köpa en bil för 3,6 miljoner och "modda" den eller köpa en bil för 4,6 miljoner och inte modda den... SÅ visst då fick han väl värde i just den här videon.

De flesta är glad att ha en skaplig bil som fungerar och att kunna gå på krogen någon gång i månaden.

Därför är den här videon bara ett spel på hur han hade kunnat maximera, om han visste att han skulle dra in miljoner redan som 16-åring.
Senast redigerad av välkommenti bup 2018-08-25 kl. 00:09.
Citera
2018-08-25, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Hans, tal är väldigt specifikt.

Något som inte är så bra är att säga till en random 16 åring. You gonna make WAY more money that you can ever dream of, so whats the point of making money and not spend it. Its better to buy a expensive car rather then buying a slighter cheaper one and then tuning the hell out of it, because next to nightclub bills this is going to be the thing that you for the next 20 years spend stupid money on.

sanningen är ju att de flesta inte har möjligheten att gå i dessa tankar och de man spenderar mest pengar på är inte krogen utan lånet till sin bostad/bil ( jag snackar då inte bilar för över miljonen) utan normala saker.
Men ja visst om det nu sitter någon som har svårt och bestämma sig om han ska köpa en bil för 3,6 miljoner och "modda" den eller köpa en bil för 4,6 miljoner och inte modda den... SÅ visst då fick han väl värde i just den här videon.

De flesta är glad att ha en skaplig bil som fungerar och att kunna gå på krogen någon gång i månaden.

Därför är den här videon bara ett spel på hur han hade kunnat maximera, om han visste att han skulle dra in miljoner redan som 16-åring.
Nu ar det ju ett tal till sitt yngre jag och da utgar han givetvis fran sig sjalv. Fan att han inte talade om att skanka allt han tjanar till fattiga. *ironic*
Om ni lyssnar pa vad han sager sa kan ni snappa upp en hel del om hur man kan na sa langt som han gjort. Fattar ni verkligen inte det? Sana har tal till sitt yngre jag ar verkligen inget nytt och menat att aven hjalpa och starka andra som lyssnar, om man nu har formagan att lyssna vad som sags mellan raderna.
Citera
2018-08-25, 00:36
Medlem
välkommenti bups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Nu ar det ju ett tal till sitt yngre jag och da utgar han givetvis fran sig sjalv. Fan att han inte talade om att skanka allt han tjanar till fattiga. *ironic*
Om ni lyssnar pa vad han sager sa kan ni snappa upp en hel del om hur man kan na sa langt som han gjort. Fattar ni verkligen inte det? Sana har tal till sitt yngre jag ar verkligen inget nytt och menat att aven hjalpa och starka andra som lyssnar, om man nu har formagan att lyssna vad som sags mellan raderna.

Men det han säger är självklarheter.

Men vad kan man lära sig av detta...... LÅT mig nu citera Jon olsson:
IN THE FUTURE, THINGS IS GOING TO WORK OUT ANYWAY. IM SITTING HERE IN THIS INCREDIBLE HOUSE AND I JUST GOT MARRIED TO THIS SUPERHOTTIE. IF YOU WOULD SE HER NOW YOU WOULD PROBABLY THINK YOU ARE IN A DREAM. SO DONT WORRY ITS ALL GONNA WORK OUT, JUST HAVE FUN AND LIVE YOUR LIFE.

Detta är inte en video för att lära andra, detta är en video med tips till honom själv som 16. OM han nu vid 16års ålder visste att han skulle bli så här framgångsrik.. Det är det som gör det löjligt eftersom man kan aldrig veta detta, därför det synd om någon 16-åring kollar på detta och tänker. Ja men kolla allt kommer lösa sig, det är bara att leva rövare och köra på. Snart blir jag rik ändå.
Senast redigerad av välkommenti bup 2018-08-25 kl. 00:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in