Flashback bygger pepparkakshus!
2010-11-20, 19:32
Medlem
lighten-ups avatar
Jag har laddat ner Ubuntu 7.1 Desktop och bränt det på en cd-skiva.

Datorn startas om med skivan inuti. En meny dyker snart upp och jag väljer att köra Ubuntu via skivan (utan att installera nåt på datorn). Sen startar allt upp som det borde, men efter ett tag fastnar processen på ett ställe (länk till bild) och sen står allt stilla. Jag väntar ett tag men det händer ingenting.

Jag har testat flera gånger - och det är samma sak varje gång. Vad kan vara felet?

Skivan brändes med långsam hastighet. Filen heter "ubuntu-7.10-desktop-i386.iso".
Min dator har 512 MB RAM och Windows XP Home. Webbläsaren är Firefox.

Jag testade att bränna och köra Ubuntu 8.1 Nordic remix också, men det var samma grej där.
Citera
2010-11-20, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Jag har laddat ner Ubuntu 7.1 Desktop och bränt det på en cd-skiva.

Datorn startas om med skivan inuti. En meny dyker snart upp och jag väljer att köra Ubuntu via skivan (utan att installera nåt på datorn). Sen startar allt upp som det borde, men efter ett tag fastnar processen på ett ställe (länk till bild) och sen står allt stilla. Jag väntar ett tag men det händer ingenting.

Jag har testat flera gånger - och det är samma sak varje gång. Vad kan vara felet?

Skivan brändes med långsam hastighet. Filen heter "ubuntu-7.10-desktop-i386.iso".
Min dator har 512 MB RAM och Windows XP Home. Webbläsaren är Firefox.

Jag testade att bränna och köra Ubuntu 8.1 Nordic remix också, men det var samma grej där.
varför använder du en tre år gammal utgåva? sen så kanske du borde kolla på xubuntu istället, då din dator prestanda inte riktigt håller för ubuntu (det kommer att gå ordentligt segt)...
Citera
2010-11-20, 19:50
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serein
varför använder du en tre år gammal utgåva? sen så kanske du borde kolla på xubuntu istället, då din dator prestanda inte riktigt håller för ubuntu (det kommer att gå ordentligt segt)...

Min dator har en Intel Celeron 2,66 processor. Räcker inte det för Ubuntu 7.1?

Jag håller på med en läxa där man i uppgiften ska använda sig av Ubuntu 7.1. Hur mycket skiljer Xubuntu sig från Ubuntu? Om dem liknar varandra i layout/utseende, m.m. så kan jag lika gärna använda Xubuntu.

I uppgiften jag har ska jag svara på fyra frågor (länk till bild). Går det att besvara dem med Xubuntu?
Citera
2010-11-20, 19:57
Medlem
Rekommenderar verkligen att du drar hem 10.10 -
ungefär samma layout, men med mycket bättre hårdvarustöd osv!
Citera
2010-11-20, 20:07
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phonogram
Rekommenderar verkligen att du drar hem 10.10 -
ungefär samma layout, men med mycket bättre hårdvarustöd osv!

I will do that
Citera
2010-11-20, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
I will do that
ja, frågorna är ju anpassade efter gnome (ubuntus fönsterhanterare), vilka också kan besvaras genom xfce, men det kräver nog lite förkunskap. men kör ner ubuntu 10.10 och vänta dig att det kommer gå lite slött. lägg till/ta bort har nu ersatts av ubuntus programcentral.
Citera
2010-11-20, 21:09
Medlem
lighten-ups avatar
Ubuntu 10.10 fungerade inte heller på min dator (bild på hur det såg ut), så jag gick över till plan B - att testa Ubuntu på min gamla laptop (som faktiskt har en söligare processor).

... och det FUNGERAR NU

Nu ska jag försöka bli klar med uppgifterna.
Senast redigerad av lighten-up 2010-11-20 kl. 21:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in