• 2
  • 3
2010-11-24, 00:11
Medlem
Det där med statisk elektricitet kan vi nog avskriva som orsaken i de flesta fallen med stötar. Jag har liknande fenomen både på en nyare bärbar från Dell och på min MBP om jag kör dem i ojordade uttag. Med batteridrift får man ingen stöt, vilket också borde påvisa att det inte är kopplat till statisk elektricitet någon matta, filt eller kläder.
Elstöt trots plasthölje? Jo, det är helt möjligt eftersom man kan blanda in elektriskt ledande material i plasten för att på så sätt klara EMC-krav. Plasten fungerar då som en skärm mot att internt skapade radiofrekventa störningar leds ut och stör kringliggande utrustning. Plast är dessutom både billigare, lättare att forma, har lägre vikt osv vilket gör det till en bra kandidat till höljen.
Var kommer elstötarna i från? Laddaren innehåller en switchregulator och en liten transformator tillsammans med lite nätfilter. Elnätets växelspänning görs först om till likspänning, som sedan hackas av switchregulatorn och skickas igenom transformatorn. Genom att switcha med en ganska hög frekvens så kan man få ner storleken på transformatorn. Enkelt sett så behöver den inte flytta lika mycket energi per switchcykel jämfört med en traditionell 50 Hz trafo, men i stället får den switcha oftare. Switchningen ger upphov till en del övertoner då switchströmmen inte är helt sinusformad. Transformatorns primär- och sekundärlindningar, tillsammans med isolatortejpen mellan dem, bildar en liten kapacitans som i sin tur kan leda över en del av övertonsenergin. För att få "tyst" på en denna typen av switchade nätadaptrar så brukar man dels lägga en Y-kondensator mellan + på högspänningssidan och - på lågspänningssidan. I många fall väljer man även att koppla lågspänningssidans minus till skyddsjorden för att jämna ut potentialen och att leda undan switchstörningar. Genom att inte använda ett jordat uttag så måste energin från de högfrekventa störningarna ledas undan någon annanstans.
Citera
2010-11-24, 00:53
Medlem
Sllones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffelatte
Så vad ska jag göra då?? Ska jag klaga hos apple eller?

Det är exakt det du ska göra, tycker det är rätt uppenbart.
Lite skrattretande att den här tråden har tagit upp 3 sidor redan.
Citera
2010-11-25, 16:10
Medlem
kaffelattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickepicke77
Genom att inte använda ett jordat uttag så måste energin från de högfrekventa störningarna ledas undan någon annanstans.

Genom att ge mig stötar när jag pillar på datorn?
Citera
2010-11-25, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffelatte
Genom att ge mig stötar när jag pillar på datorn?

Just det. Din kropp leder undan energin från höljet på datorn och vidare mot jord. Bra jordpunkter i en lägenhet är oftast element med vattenburen värme, vattenledningar etc. Du behöver inte nödvändigtvis hålla i en sådan punkt för det kan finnas andra material hemma hos dig som kan koppla vidare.
Om du tittar på din MagSafe-laddare så kan du se att metallknoppen, som styr in nätkabeln alternativt nätstickproppen i laddaren, är ansluten till metallbleck. Ganska smart lösning på flera sätt faktiskt! Förmodligen så finns det ett metallchassi inne i laddaren som fungerar både som värmeavledning och för att skärma störningar. Störningarna leds bäst bort via skyddsjorden och pluggen får en bra mekanisk förankring i laddaren.
Ett enkelt test för att visa att störningen är kopplad till laddaren är att dra med fingret utmed ytan på datorn med eller utan laddaren ansluten. Normalt är att man kan känna en vibrerande känsla i fingret då datorns laddare är ansluten till ett ojordat uttag.
Citera
2011-01-26, 14:18
Medlem
kaffelattes avatar
Bumpar tråden.
Av någon anledning har det blivit jävligt mer sällsynt med stötarna från datorn.. Men det händer dock fortfarande.
Citera
2011-01-29, 09:20
Medlem
mefedronkungens avatar
Och va sa apple när du bad dem komma och byta ut den, coconut?
Citera
2011-02-01, 12:07
Medlem
kaffelattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mefedronkungen
Och va sa apple när du bad dem komma och byta ut den, coconut?

Apple har väl inget med det att göra??

Har iaf ringt till elgiganten, det är tydligen dem som har tagit över PC citys servicar i och med att dem lagt ned i sverige. Hon jag pratade med sa att jag har reklamationsrätt i tre år, så jag har 2 månader kvar vilket var jävligt skönt att höra.
Men grejen är så att jag har skruvat bort batteriluckan och satt i nya ram minnen för ca 1.5 år sedan, är det något som kan stoppa att jag har rätt att reklamera datorn? Eller kan jag bara hävda att det gjordes på ett företag, men kvittot är borta? eller borde jag sätta i det gamla original RAM minnet, och bara låtsat som det regnar?
Vore ju otroligt skönt om dem skulle ersätta min dator nu. den finns ju inte kvar i butik vad jag vet, så då kanske jag får en senare modell?

Tacksam för svar, då det är lite bråttom. !
Citera
2011-02-02, 15:19
Medlem
kaffelattes avatar
Så det är bara dra ur ram minnet jag satt i själv och lämna in den, på giganten för reklamation.
Är det smartast att plocka över allt jag vill ha på en extern hårddisk om fallet blir så att jag får en ny dator?
Citera
2011-02-02, 15:55
Medlem
xposures avatar
Hmm.. Har också råkat ut för detta fenomen då jag sitter på tåget och kopplar upp mig..

Kan få små stötar på vänstersidan av MacBooken..
Citera
2011-02-02, 19:50
Bannlyst
Jag fick aldrig stötar av min macbook, tills jag flyttade. Jag läste den här tråden och tänkte att det måste vara något fel på dom laptops som ger er stötar. Men så kan det inte vara, det måste ju vara eluttaget.

Som sagt fick jag aldrig stötar av min macbook, tills nu. Nu har jag flyttat, och nu känner jag elektriciteten när jag rör min macbook. Inte hela tiden, men väldigt ofta.
Och det gäller inte bara min macbook, utan jag känner även samma elektricitet när jag rör vid ugnen. Så det är alltså något i huset och inte datorn som orsakar det.

Så lämna inte in era datorer på lagning eller något. Man får väl ringa en elektriker om man störs av det, så får han jorda uttagen eller vad dom nu gör.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in