• 1
  • 2
2010-11-20, 16:20
Medlem
kaffelattes avatar
Hej.
Jag har en vit macbook från tidigt 2008, som funkat helt utmärkt fram till för nån månad sen.
Jag flyttade till en ny lägenhet, och efter det har den börjat ge mig stötar med jämna mellanrum.
Det är som att den blir statisk och när jag rör den så får jag mig en liten kyss.

Ibland, kanske en gång varje dag eller en gång varannan dag så får jag mig en stöt och sen låser sig datorn. Den funkar och men jag kan inte använda musplattan och tangenterna, då får jag använda min trådlösa mus och starta om den, och sen funkar allt igen.

Vad kan vara problemet.??
Jävligt jobbigt att få sig en jävel varje gång man ska ta på den.!
Citera
2010-11-20, 16:22
Medlem
RobinsonKruses avatar
Ojordat eluttag?
Citera
2010-11-20, 16:24
Medlem
AdoRebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffelatte
Hej.
Jag har en vit macbook från tidigt 2008, som funkat helt utmärkt fram till för nån månad sen.
Jag flyttade till en ny lägenhet, och efter det har den börjat ge mig stötar med jämna mellanrum.
Det är som att den blir statisk och när jag rör den så får jag mig en liten kyss.

Ibland, kanske en gång varje dag eller en gång varannan dag så får jag mig en stöt och sen låser sig datorn. Den funkar och men jag kan inte använda musplattan och tangenterna, då får jag använda min trådlösa mus och starta om den, och sen funkar allt igen.

Vad kan vara problemet.??
Jävligt jobbigt att få sig en jävel varje gång man ska ta på den.!

Om jag ska hjälpa dig så måste du vara tydligt. Får du stöt med jämna mellanrum eller varje gång?
Citera
2010-11-20, 16:26
Medlem
Kanske laddar DU upp dig på golvet i lägenheten?
Citera
2010-11-20, 16:44
Medlem
kaffelattes avatar
Jag har nog ojordade uttag i huset.

Nu hade jag legat på soffan en stund och rullat runt, och nu när jag skulle in o kolla tråden igen, fick jag en rejäl jävel..
Men nu när jag sitter o tar på den hela tiden o knappar o surfar så är det lugnt.. då får jag aldrig någon stöt..
Men om jag skulle gå iväg nu o komma tillbaka så är risken stor att man får sig en stöt igen..
det är förbannat irriterande.

Kan det ha med att jag har ojordade uttag i kåken?
Citera
2010-11-20, 16:51
Medlem
6E303062s avatar
Inget nytt under solen, jag tror t.om. att Dell klassade detta som "normalt".

Oavsett vilket så hade jag reklamerat det illa kvickt.
Citera
2010-11-20, 16:55
Medlem
RobinsonKruses avatar
Läste lite slarvigt, trodde du hade en Macbook i aluminiumuniboody som fanns först och inte en i plast. Men ja, dom kan ge ifrån sig krypström och man kan få en liten stöt när dom är kopplade till ojordade uttag. Prova att dra fingret sakta på den så kan du ibland känna en svag strömstyrka, fast nu hade du ju inte en sån dator så du kan ju inte prova.. Kanske är soffan? Någon filt? Dags för en till öl känner jag, skål
Citera
2010-11-20, 16:59
Medlem
Hade samma problem - bytte tofflor - succé!

Som någon skrev, det var jag som blivit laddad..
Citera
2010-11-20, 17:44
Medlem
kaffelattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinsonKruse
Läste lite slarvigt, trodde du hade en Macbook i aluminiumuniboody som fanns först och inte en i plast. Men ja, dom kan ge ifrån sig krypström och man kan få en liten stöt när dom är kopplade till ojordade uttag. Prova att dra fingret sakta på den så kan du ibland känna en svag strömstyrka, fast nu hade du ju inte en sån dator så du kan ju inte prova.. Kanske är soffan? Någon filt? Dags för en till öl känner jag, skål
har ju en filt i soffan.. Men som någon annan sade, ska jag reklamera det?? eller vad menar du?+
Det måste väl ha med att det är ojordat. det värsta är inte att få en stöt, det är ju att datorn "låser" sig ibland efter en stöt..
Citera
2010-11-21, 23:02
Medlem
RobinsonKruses avatar
Blir så med alla datorer som har chassi gjort av någon metall. Varför din plastmacbook blir så vet jag inte, plast leder ju inte ens ström. Kolla om du får stötar när strömmen inte är i.
Citera
2010-11-22, 14:40
Medlem
kaffelattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinsonKruse
Blir så med alla datorer som har chassi gjort av någon metall. Varför din plastmacbook blir så vet jag inte, plast leder ju inte ens ström. Kolla om du får stötar när strömmen inte är i.

Jag vet.. det är skitkonstigt.. Men jag får inte det när strömsladden inte är i..
Det började ju när jag flyttade till ny lägenhet.! Nu har det inte hänt på 2 dagar att datorn låser sig iaf..
Citera
2010-11-22, 15:07
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Highorbit
Hade samma problem - bytte tofflor - succé!

Som någon skrev, det var jag som blivit laddad..

Haha, töntigt, men jag fnissade kaffe över bordet när jag läste första raden. Den ska in i en FAQ tycker jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in