2010-11-20, 12:43
Medlem
Jag talar givetvis om beduinerna, det arabiska nomadfolket som bor i arabiska öknen, Sinai och Sahara. Jag läste för ett tag sedan i en bok att beduinerna inte har siffror, och inte förstår konceptet: tid. Vilket i sin tur betyder att dom inte vet när dom är födda, hur gamla dom är, eller vad klockan är. Detta är musik för mina öron. Jag försökte leta fram mer information om detta påstående men tycks ha fastnat.

Någon som kan berätta mer?

Jag undrar även hur ni ser på detta? Personligen tycker jag det låter helt underbart, nästan som poesi. Man lever i ett konstant nu. Utan pizza hut eller bolåneräntor. Rider kamel, kokar skorpiongryta och bara är.
Citera
2010-11-20, 15:27
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonasfilm
Jag talar givetvis om beduinerna, det arabiska nomadfolket som bor i arabiska öknen, Sinai och Sahara. Jag läste för ett tag sedan i en bok att beduinerna inte har siffror, och inte förstår konceptet: tid. Vilket i sin tur betyder att dom inte vet när dom är födda, hur gamla dom är, eller vad klockan är. Detta är musik för mina öron. Jag försökte leta fram mer information om detta påstående men tycks ha fastnat.

Någon som kan berätta mer?

Jag undrar även hur ni ser på detta? Personligen tycker jag det låter helt underbart, nästan som poesi. Man lever i ett konstant nu. Utan pizza hut eller bolåneräntor. Rider kamel, kokar skorpiongryta och bara är.

Antar väl att det både är en gåva och en förbannelse; De lever som människor har levat i majoriteten av sin existens. Dock tror jag att de visst vet hur gamla de är osv, de tänker nog "jag är flera somrar gammal" men kanske inte så mycket mer specifikt än så. De hämmas dock på flera sätt, de har ju ingen medicin, teknologi och så vidare. Men det beror ju helt på vad man prioriterar.
Citera
2010-11-20, 21:25
Medlem
alternativt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Antar väl att det både är en gåva och en förbannelse; De lever som människor har levat i majoriteten av sin existens. Dock tror jag att de visst vet hur gamla de är osv, de tänker nog "jag är flera somrar gammal" men kanske inte så mycket mer specifikt än så. De hämmas dock på flera sätt, de har ju ingen medicin, teknologi och så vidare. Men det beror ju helt på vad man prioriterar.

Det beror på om de graderar varandra efter ålder, eller egenskaper och kompetens. Sen vet jag iofs inte om de är beroende av skördsäsonger och dylikt.

Angående medicin och teknologi kanske de inte ser ett behov i det. De har säkert lite folkmedicin, annars kanske inte döden är en så besvärande del för dem heller. Precis som du sa beror det på vad man prioriterar, efter sin livsfilosofi.
Citera
2010-11-20, 22:48
Medlem
Citat:
annars kanske inte döden är en så besvärande del för dem heller

Nu blev jag nyfiken, dela gärna med hur du tror deras syn på döden ser ut ?
Citera
2010-11-20, 22:58
Medlem
alternativt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonasfilm
Nu blev jag nyfiken, dela gärna med hur du tror deras syn på döden ser ut ?

Vad jag menade var att, medan vi i väst kämpar emot tiden så vi får pärlor i pannan, kanske de ser det som en naturlig och oundviklig process att dö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in