Citat:
Ursprungligen postat av Myllra
text
Jag förstår hur du känner och vet också att detta töcken du ni befinner dig i kan ta tid att ta sig ur. Det är en slags chock då man blir handlingsförlamad och inte förstår hur den människa som stått en så nära, som man upplevt, delat och gått igenom så stora saker med, helt plötsligt blir en främling och någon man inte längre når fram till. Ena sekunden är man lyckligt kär och planerar ett helt liv tillsammans, för att sedan i nästa sekund stå ensam kvar utan att ens få svar på sina frågor. Det är ett rent helvete du befinner dig i, men du kommer ta dig ur det och du kommer bli kär och älska minst lika start igen.
Du har en 'transportsträcka' framför dig som kommer kräva mycket av dig, men ju längre tiden går desto lättare kommer det kännas, ha bara tålamod. Du kommer upptäcka nya sidor hos dig själv och även hos andra personer i din omgivning. Du kommer bli förvånad över saker som tidigare inte intresserat dig, men som nu helt plötsligt gör dig nyfiken. När du kommit ur din bubbla kommer du känna dig stark och självständig och se på saker och ting ur ett nytt/annat perspektiv. Du kommer dit men det tar tid och det är ju just denna kaos- och känslofyllda transportsträcka som är så obeskrivligt jobbig och svår att ta sig igenom.
När man mår som sämst går den lilla energi och styrka du har åt att ens försöka ta dig upp ur sängen på morgonen. Försök ta en dag i taget och satsa på dig själv. Träna, träffa vänner och familj. Omge dig av människor som uppskattar och tycker om dig för den du är, och gör sådant som får dig att må bra och kanske kan få dig att tänka på annat, om så bara för en liten stund.
När jag har mått som sämst pga. kärleksproblem (har varit i samma sits som du) har jag, visserligen efter en tids förvirrat kaos, försökt vända ilska och frustration till energi som i slutändan påverkar mig positivt (lättare sagt än gjort men det går om man är envis och har tålamod). Jag tränar, jobbar mycket och träffar kompisar. Jag ser även till att lära känna nya människor (en arbetsplats kan t.ex. ofta ett ypperligt tillfälle att knyta kontakter!) och framför allt försöker jag ha roligt! Lägg tiden du förut spenderade tillsammans med din partner på dig själv istället, unna dig lite vardagslyx och investera i ditt välbefinnande!
Jag vet att mycket av ovanstående låter som klyschor men eftersom jag varit i samma situation som du (och mått så dåligt att jag inte förstod hur jag skulle stå ut en enda dag till utan att ens få prata med den person jag trodde jag skulle leva resten av mitt liv med) och tagit mig ur det, så vet jag att det faktiskt fungerar. Åtminstone för mig. Det går upp och ned, bra och dåliga dagar. Bitterhet kan sitta i jävligt länge och känslan att vara lurad och korkad dröjer sig ofta kvar längre än själva sorgen över att ha förlorat sin närmaste vän. Det är en obeskrivlig sorg men den går över och du kommer kunna bearbeta alla känslor och så småningom känner dig starkare och levande igen.