• 1
  • 2
2010-11-19, 23:32
Medlem
Kommer åka till Färöarna i sommar och där behöver jag ju lite cash. Jag har i dag ett Visa Ung utställt av Swedbank. Men jag har någonstans i bakhuvet för mig att det kostar en liten avgift om man plockar ut pengar utomlands? Vill inte springa runt med 10k på fickan heller.

Finns det några prepaidcard som är att rekomendera?
Citera
2010-11-19, 23:38
Medlem
Ovations avatar
Färöarna har ju dansk krona (men med färöiska motiv). Att ta ut Euro, norska eller danska kronor kostar inget förutom växlingsavgiften på ett par procent som du betalar oavsett.
Citera
2010-11-19, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EkoTerrorist
Kommer åka till Färöarna i sommar och där behöver jag ju lite cash. Jag har i dag ett Visa Ung utställt av Swedbank. Men jag har någonstans i bakhuvet för mig att det kostar en liten avgift om man plockar ut pengar utomlands? Vill inte springa runt med 10k på fickan heller.

Farsan är direktör inom nämnd bank, och enligt honom tas endast en mycket obetydlig avgift, och han har aldrig hört talas om nåt sånt kort du nämner. Syrran tog ut pengar i Frankrike med sitt Visa ung och märkte nästan inte alls avgiften, så om du kan avvara någon procent här och där (kan inte komma ihåg hur många exakt, men långt under 10% iaf) så ska det inte vara farligt
Citera
2010-11-19, 23:47
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuustaavS
Farsan är direktör inom nämnd bank, och enligt honom tas endast en mycket obetydlig avgift, och han har aldrig hört talas om nåt sånt kort du nämner. Syrran tog ut pengar i Frankrike med sitt Visa ung och märkte nästan inte alls avgiften, så om du kan avvara någon procent här och där (kan inte komma ihåg hur många exakt, men långt under 10% iaf) så ska det inte vara farligt
Citat:

Är det något jag missar eftersom jag inte förstår detta?
Citera
2010-11-19, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ovation
Färöarna har ju dansk krona (men med färöiska motiv). Att ta ut Euro, norska eller danska kronor kostar inget förutom växlingsavgiften på ett par procent som du betalar oavsett.
Som jag skrev i TS vill jag inte springa runt med typ 10k i fickan och få pengarna blodiga, blöta eller förstörda på annat sätt.
Citat:
3% av beloppet är det enligt swedbank.se, men det är just den där lilla procenten jag vill komma i från. Den är inte stor men den kan göra skillnad.
Citera
2010-11-19, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Är det något jag missar eftersom jag inte förstår detta?
Det är nog Prepaidkorten han inte hört talas om(Typ som Anoncard och MoneyEverywhere).
Citera
2010-11-19, 23:50
Medlem
Citat:
Det är nog Prepaidkorten han inte hört talas om(Typ som Anoncard och MoneyEverywhere).
Ja, precis. Borde förtydligat.
Citera
2010-11-19, 23:54
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:

Citat:
Okej, det där är obruten mark för mig.

Blev bara lite fundersam...
Citera
2010-11-19, 23:55
Medlem
Ovations avatar
Citat:
Som jag skrev i TS vill jag inte springa runt med typ 10k i fickan och få pengarna blodiga, blöta eller förstörda på annat sätt.

3% av beloppet är det enligt swedbank.se, men det är just den där lilla procenten jag vill komma i från. Den är inte stor men den kan göra skillnad.
Du kommer inte undan avgiften. De drar 3 % avsätt på beloppet om du tar ut pengar eller köper med kort i butik. Att växla på Forex eller liknande ställe blir ännu dyrare.
Citera
2010-11-19, 23:56
Medlem
Citat:
Visa denna länken för farsgubben: http://www.netpluscards.com/ Fick av en kompis nyss, han har ett sånt och det är tydligen bra och funkar =)
Citera
2010-11-19, 23:59
Medlem
Vet inte vad visa ung är, men med vanligt visa ska det gå att ta ut i alla automater i hela världen.
En del tar 40kr för uttag utomlands, men sånt där du ta reda på själv.
3% låter mycket, men frågan är väl om det är lönt att skaffa nytt kort för 250kr om du bara ska växla 10 000kr.

Citat:
Ursprungligen postat av Ovation
Du kommer inte undan avgiften. De drar 3 % avsätt på beloppet om du tar ut pengar eller köper med kort i butik. Att växla på Forex eller liknande ställe blir ännu dyrare.

Klart man gör. De flesta som utfärdar visakort tar runt 1,75%.
Bäst är nog GE moneybanks mastercard.
Senast redigerad av BallaRune 2010-11-20 kl. 00:02.
Citera
2010-11-20, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Vet inte vad visa ung är, men med vanligt visa ska det gå att ta ut i alla automater i hela världen.
En del tar 40kr för uttag utomlands, men sånt där du ta reda på själv.
3% låter mycket, men frågan är väl om det är lönt att skaffa nytt kort för 250kr om du bara ska växla 10 000kr.
Visa ung är Visa för ungdomar typ. Vad skillnaden är vet jag inte, fick det gratis av banken medan jag pluggade med CSNinkomst iaf.
Sen ska jag inte bara växla 10k, ska växla runt 15k, men några tusen går ju till uppehälle och sånt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in