Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-09-17, 12:12
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jessica.Andersson
Hur menar du att man kan få osten inscanad och mailad? Vem är det som står för tjämsten och vad kostar det? Skriv gärna hur det fungerar
Hur har det gått med detta ? Lägenhetsnummer ? Kan man fortfarande vara skriven på en annan adress på på en annan ha en särskild postadress där man hämtar ?
Citera
2011-09-19, 15:52
  #14
Medlem
Personskydds avatar
Nu bor jag inte i Jämtland, men så här har jag gjort lite längre söderut.

Jag får all min post till en postbox. Finns lite var som helst. och de hyr även ut till privatpersoner. Så kolla upp det som finns hos dig.
Och när jag blev jagad av myndigheterna så informerade jag dom att jag var hemlös.. Så nu slipper jag till och med tv-licensen. De har sökt mig några gånger via post och undrat var jag bor. Så när jag kollade upp mig själv senast så var jag skriven på en adress där jag bodde för 7 år sedan. Där det bor helt andra människor idag. Enda gången det strular lite är när deklarationen skal in. Svårt att få åter på skatten.
Citera
2011-09-19, 15:56
  #15
Medlem
Personskydds avatar
Du kan även vända dig till skatteverket och dra en snyfthistoria om att du har kriminella element efter dig. Det gjorde min kollega.

Han fick en "särskild postadress" Vilket innebär att du är skriven på en adress men får all post på en annan. Så all post från myndigheter, inkasso företag m.m. kommer till den "andra" adressen.
Citera
2012-01-26, 00:37
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravskegg
Hej.
Min första post här, så var snälla nu.
Var lite osäker på vart denna tråd passade bäst så jag chansade, mod får gärna flytta om den hamnat fel.

Behöver lite råd här.
Har flyttat hem från utlandet, bor hos min tjej men detta får inte synas i registren. Har en tillfällig c/o adress hos en bekant men då jag har KFM efter mig sen tidigare vill inte min bekant bli inblandad så jag måste ändra detta kvickt. Har ingen annan att skriva mig hos och ingen möjlighet att skaffa eget boende ännu.

Vilka möjligheter finns då? Har kollat upp lite angående postboxar i Jämtland (där jag befinner mig) men hittar inget för privatpersoner. Eftersom jag har en viktig praktikplats så måste jag fortsätta att vara skriven i detta län (kommer egentligen från ett annat län, så jag känner inte så många här uppe). Vill inte heller blanda in min tjej i detta av olika anledningar.

Är det någon som har koll på om det finns postboxar i min närhet och/om jag kan vara folkbokförd även på postboxen?

Hittade något om epostbox, någon som vet om man kan vara folkbokförd på den? *önsketänkande*
Eller skulle kanske post restante vara ett alternativ för min del?

Alla tips är varmt välkomna då jag sitter i sjön nu.

Hur löste du det?
Jag sitter i samma situation nu, och vet inte riktigt hur jag ska lösa det.
Citera
2014-06-20, 09:07
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrHans
Hur löste du det?
Jag sitter i samma situation nu, och vet inte riktigt hur jag ska lösa det.

Du kombinerar Wahrsagers och Vargens tips.
"Anmäl till skatteverket i flyttanmälan, att du är bostadslös. Bifoga bilaga, där du förklarar att du flyttar runt bland vänner i kommunen, och inte bor särskilt länge hos ngn speciell. Detta kommer att medföra att du blir folkbokförd pa församlingen där du f.n. är folkbokförd."

Så har du löst din folkbokföring, sedan behöver du ordna postgången fram till dig.

"sen kan du ha en särskild postadress till en postbox så får du all din post dit. Därifrån kan du välja att ha eftersändning till vilken adress du vill så får du all din post samt du är folkbokförd på den orten du måste men du har postadress någon annanstans i landet. "

Skaffa en postbox hos några som är duktiga på eftersändning och gör det smidigt, även erbjuder inscanning och utskick på mail. Sedan anmäler du till skatteverket (eller genom att ringa adressandring.se) din postbox som särskild postadress, så kommer all din post att komma dit.

Hos Mail Boxes Etc. eftersänds din post så ofta du vill, vart du vill. Behöver du ändra något så skickar du bara ett mail eller ringer. Erbjuder även inscanning och mail. Samt att du får gatuadress för leveranser av bud/paket så du kan ta emot allt till postboxen.

De finns bara i Stockholm och Göteborg men då det ändå ska eftersändas spelar det väl mindre roll...
Citera
2014-06-20, 15:21
  #18
Medlem
Varför kan man inte folkbokföra sig i ett annat EU-land om man känner någon som bor permanent där.
Citera
2014-10-14, 15:39
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grillafrilla
Du kombinerar Wahrsagers och Vargens tips.
"Anmäl till skatteverket i flyttanmälan, att du är bostadslös. Bifoga bilaga, där du förklarar att du flyttar runt bland vänner i kommunen, och inte bor särskilt länge hos ngn speciell. Detta kommer att medföra att du blir folkbokförd pa församlingen där du f.n. är folkbokförd."

Så har du löst din folkbokföring, sedan behöver du ordna postgången fram till dig.

"sen kan du ha en särskild postadress till en postbox så får du all din post dit. Därifrån kan du välja att ha eftersändning till vilken adress du vill så får du all din post samt du är folkbokförd på den orten du måste men du har postadress någon annanstans i landet. "

Skaffa en postbox hos några som är duktiga på eftersändning och gör det smidigt, även erbjuder inscanning och utskick på mail. Sedan anmäler du till skatteverket (eller genom att ringa adressandring.se) din postbox som särskild postadress, så kommer all din post att komma dit.

Hos Mail Boxes Etc. eftersänds din post så ofta du vill, vart du vill. Behöver du ändra något så skickar du bara ett mail eller ringer. Erbjuder även inscanning och mail. Samt att du får gatuadress för leveranser av bud/paket så du kan ta emot allt till postboxen.

De finns bara i Stockholm och Göteborg men då det ändå ska eftersändas spelar det väl mindre roll...

Hemlös + mörk = på församlingen skriven

Hemlös + vit = UKH (utan känd hemvist)

UKH = ingen särskild postadress
UKH = ingen kontakt med transportstyrelsen (reg bevis osv.)
UKH = häktad och trakasserad ofta
UKH = inga lån
UKH = inget Klarna
UKH = obefintlig efter 5 år

Citera
2014-10-14, 20:11
  #20
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikssonn
Hemlös + mörk = på församlingen skriven

Hemlös + vit = UKH (utan känd hemvist)

UKH = ingen särskild postadress
UKH = ingen kontakt med transportstyrelsen (reg bevis osv.)
UKH = häktad och trakasserad ofta
UKH = inga lån
UKH = inget Klarna
UKH = obefintlig efter 5 år



Häktad för att sakna hemvist? Är du dum i huvudet?
Citera
2017-02-06, 22:26
  #21
Medlem
Hur blir de med bilförsäkring?om man är Skriven i stockholm/särskild postadress i annat län typ värmland, dalsland?
Citera
2017-02-24, 05:41
  #22
Medlem
Googla "Poste Restante", det är nog det bästa i din sits, dessutom gratis.
Citera
2017-02-24, 06:14
  #23
Medlem
990099s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av renegat.medborgare
Ute på landsbygden brukar det finnas uppsamlingsplatser i anslutning till någon större väg där de boende sätter upp sina brevlådor. Borde inte vara några problem att smälla upp en där. Har inte testat det själv så vet inte om det fungerar.


Detta är en beprövad klassiker som fungerar, viktigt att du rekar ett bra ställe ring lantmäteriet och få samtliga fastighetsbeteckningar på husen som hör till raddan lådor koloniområde och sommarstugor är ideal då du kan hitta en ledig fastighet att skriva dig på som ingen annan är skriven på. Sen är det bara att skicka in lappen. Vill du lyfta bidrag så skriver du ett eget hyreskontrakt och lämnar in till vederbörande myndighet.

Benämns fom "Fullåda" i folkmun.

Givetvis är detta bara spekulationer
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback