• 1
  • 2
2010-11-19, 23:29
Medlem
Ravskeggs avatar
Hej.
Min första post här, så var snälla nu.
Var lite osäker på vart denna tråd passade bäst så jag chansade, mod får gärna flytta om den hamnat fel.

Behöver lite råd här.
Har flyttat hem från utlandet, bor hos min tjej men detta får inte synas i registren. Har en tillfällig c/o adress hos en bekant men då jag har KFM efter mig sen tidigare vill inte min bekant bli inblandad så jag måste ändra detta kvickt. Har ingen annan att skriva mig hos och ingen möjlighet att skaffa eget boende ännu.

Vilka möjligheter finns då? Har kollat upp lite angående postboxar i Jämtland (där jag befinner mig) men hittar inget för privatpersoner. Eftersom jag har en viktig praktikplats så måste jag fortsätta att vara skriven i detta län (kommer egentligen från ett annat län, så jag känner inte så många här uppe). Vill inte heller blanda in min tjej i detta av olika anledningar.

Är det någon som har koll på om det finns postboxar i min närhet och/om jag kan vara folkbokförd även på postboxen?

Hittade något om epostbox, någon som vet om man kan vara folkbokförd på den? *önsketänkande*
Eller skulle kanske post restante vara ett alternativ för min del?

Alla tips är varmt välkomna då jag sitter i sjön nu.
Senast redigerad av Ravskegg 2010-11-19 kl. 23:58.
Citera
2010-11-20, 08:34
Medlem
Anmäl till skatteverket i flyttanmälan, att du är bostadslös. Bifoga bilaga, där du förklarar att du flyttar runt bland vänner i kommunen, och inte bor särskilt länge hos ngn speciell. Detta kommer att medföra att du blir folkbokförd pa församlingen där du f.n. är folkbokförd.

Skicka sedan in en anmälan om särskild postadress till skatteverket (alla anmälningar ska görs pa speciella blanketter), där du uppger poste restante pa lämpligt postkontor, som postadress.

Pa detta sätt torde du kunna lösa problemet - kostnadsfritt.
Citera
2010-11-20, 08:35
Medlem
Ute på landsbygden brukar det finnas uppsamlingsplatser i anslutning till någon större väg där de boende sätter upp sina brevlådor. Borde inte vara några problem att smälla upp en där. Har inte testat det själv så vet inte om det fungerar.
Citera
2010-11-23, 21:40
Medlem
Varför skriver du dig inte på en adress vilken som helst sen kan du ha en särskild postadress till en postbox så får du all din post dit. Därifrån kan du välja att ha eftersändning till vilken adress du vill så får du all din post samt du är folkbokförd på den orten du måste men du har postadress någon annanstans i landet.
Citera
2010-11-24, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vargen
Varför skriver du dig inte på en adress vilken som helst sen kan du ha en särskild postadress till en postbox så får du all din post dit. Därifrån kan du välja att ha eftersändning till vilken adress du vill så får du all din post samt du är folkbokförd på den orten du måste men du har postadress någon annanstans i landet.

Skulle det upplägget verkligen fungera? Det är inte alla ganger sa enkelt, att bara skriva sig pa vilken gatuadress som helst. Numera maste man väl registrera sig pa specifikt lägenhetsnummer, eller? Och skriver du dig c/o, d.v.s. lägenhet i andra hand, sa kontaktar Skatteverket lägenhetsinnehavaren. Men det kanske funkar, att bara uppge slumpvis vald gatuadress, t. ex., utan att det medför nagon kontroll, men jag har svart att tro det - hela upplägget med särskild postadress dessutom, trots att man enligt uppgift har en bostad (förstahands-) verkar suspekt, eller hur?

Dessutom kostar en postbox kanske 2.000:- per ar, och finns väl inte att hyra pa alla orter.
Citera
2010-11-24, 14:23
Medlem
Än så länge funkar det.
Men du skall inte skriva dig c/o för då har de ju någon att kontakta.
Jag har själv haft adress på det sättet som jag nämnde här så det har funkat.
Hur det blir med de nya lägenhets nummren nu vet jag inte riktigt än men det kan jag återkomma med när jag sett vad som händer med min adress. Men då finns det ju alltid nya lösningar att skriva sig på en adress som inte är lägenhet.

På vilket sätt verkar det suspekt om du bor på en ort där du är skriven men tex jobbar på en annan ort där du har särskilda postadressen.

Det finns inte att hyra på alla orter men man kan få posten eftersänd från postbox företaget vart du vill.

Vad är 2000 kr för lite integritet.

Finns ett ställe som tar 1590 sen om du skall ha eftersänding i gång i veckan så hamnar du på ca 2000 kr år inklusive eftersändningen. Sen kan man även få sin post inscannad och mailad till sig istället.
Citera
2011-01-06, 05:31
Medlem
ja har stått skriven på min gamla adress sen 4 år tbx fyller i med bankid på adresssändringen ,lagring av post all post lagras där brukar springa ner varje eller varananfredag o kolla posten..men nu från1jan måste man skriva sej vilken lägenhetnr man bor i något nytt..där ja står skriven bor ju en fam sen 4år tbx så nu ere vel kört???
Citera
2011-02-14, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vargen
Än så länge funkar det.
Men du skall inte skriva dig c/o för då har de ju någon att kontakta.
Jag har själv haft adress på det sättet som jag nämnde här så det har funkat.
Hur det blir med de nya lägenhets nummren nu vet jag inte riktigt än men det kan jag återkomma med när jag sett vad som händer med min adress. Men då finns det ju alltid nya lösningar att skriva sig på en adress som inte är lägenhet.

På vilket sätt verkar det suspekt om du bor på en ort där du är skriven men tex jobbar på en annan ort där du har särskilda postadressen.

Det finns inte att hyra på alla orter men man kan få posten eftersänd från postbox företaget vart du vill.

Vad är 2000 kr för lite integritet.

Finns ett ställe som tar 1590 sen om du skall ha eftersänding i gång i veckan så hamnar du på ca 2000 kr år inklusive eftersändningen. Sen kan man även få sin post inscannad och mailad till sig istället.

Hur menar du att man kan få osten inscanad och mailad? Vem är det som står för tjämsten och vad kostar det? Skriv gärna hur det fungerar
Citera
2011-04-09, 17:05
Medlem
Jag står skriven på en adress som inte existerar. Beror tydligen på slarv hos Folkbokföringen.
Citera
2011-04-16, 19:37
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Det enda problemet med detta är att man i längden kan bli skriven som "utan känd hemvist". Något som medför att du kommer att hamna utanför det svenska försäkringssystemet med vård och liknande.

Det har i alla fall anakata skrivit.
Citera
2011-09-17, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jessica.Andersson
Hur menar du att man kan få osten inscanad och mailad? Vem är det som står för tjämsten och vad kostar det? Skriv gärna hur det fungerar

Hur har det gått med detta ? Lägenhetsnummer ? Kan man fortfarande vara skriven på en annan adress på på en annan ha en särskild postadress där man hämtar ?
Citera
2011-09-17, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jessica.Andersson

Hur har det gått med detta ? Lägenhetsnummer ? Kan man fortfarande vara skriven på en annan adress på på en annan ha en särskild postadress där man hämtar ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in