2010-11-19, 20:59
Medlem
Draedons avatar
Jag vet inte om jag är ensam om detta problem, men efter ett par dagar (jag stänger aldrig av datorn) så börjar Firefox käka något otroligt med minne för mig, upp till 1gb om jag har många tabbar uppe (brukar normalt ha 15-25 stycken) och även en del CPU, dock inte överdrivet men mycket mer än normalt.

Startar man om programmet så sjunker minnesanvändningen till normala nivåer igen, för att ett par dagar senare åter skjuta i höjden.

Är det någon mer som har samma problem? Vad kan orsaka detta?
2010-11-19, 21:02
Medlem
OneThirtyEights avatar
När man använder Youtube eller andra flashbaserade sidor så slukar den allt för mig. Jag kan ingenting om datorer, men tror det är för att Firefox har ett flashtilläggsprogram, medans Explorer och övriga har det "inbyggt" i webläsaren.
2010-11-19, 21:04
Medlem
Har du tänk på att ha färre tabbar uppe? och stänga av datorn då och då?
annars kanske google chrome funkar bättre
2010-11-19, 21:16
Medlem
Jooncs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Jag vet inte om jag är ensam om detta problem, men efter ett par dagar (jag stänger aldrig av datorn) så börjar Firefox käka något otroligt med minne för mig, upp till 1gb om jag har många tabbar uppe (brukar normalt ha 15-25 stycken) och även en del CPU, dock inte överdrivet men mycket mer än normalt.

Startar man om programmet så sjunker minnesanvändningen till normala nivåer igen, för att ett par dagar senare åter skjuta i höjden.

Är det någon mer som har samma problem? Vad kan orsaka detta?
Låter som en minnesläcka (allokerat minne avallokeras inte som det ska). Jag vet inte på vilken nivå plug-ins skrivs till firefox men om det kräver manuell garbage collection så verkar det inte så osannolikt att en del av dem skulle ha minnesläckor. Pröva avinstallera/inaktivera några tillägg/plugins/themes och allt vad det kallas och se om det löser problemet.
2010-11-19, 21:19
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanman
Har du tänk på att ha färre tabbar uppe? och stänga av datorn då och då?
annars kanske google chrome funkar bättre

Jag startar om datorn då och då, främst pga. Fallout New Vegas bestämmer sig för att självdö... Men manuellt kanske ett par gånger i veckan på sin höjd. Färre tabbar än 10 har jag sällan, då försvinner ju själva grejen med att kunna ha tabbar.

Saken är den att när Firefox är nystartat/har varit igång upp till ett dygn är allt normalt, sedan börjar det successivt att dra mer och mer minne och CPU fast det är samma tabbar öppna. Förstår inte riktigt varför.

Citat:
Ursprungligen postat av Joonc
Låter som en minnesläcka (allokerat minne avallokeras inte som det ska). Jag vet inte på vilken nivå plug-ins skrivs till firefox men om det kräver manuell garbage collection så verkar det inte så osannolikt att en del av dem skulle ha minnesläckor. Pröva avinstallera/inaktivera några tillägg/plugins/themes och allt vad det kallas och se om det löser problemet.

Ska testas, har en del tillägg/plugins som jag använder. Testar att slå av alla och aktivera ett åt gången så kanske man hittar minnesboven.
2010-11-19, 21:28
Medlem
qrizzes avatar
Finns en officiell firefox tråd.

använd den

Tråd låst

//mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem