2010-11-19, 20:00
Medlem
Fris avatar
Ja, vad menas normalt med "på fastande mage" när det handlar om att äta inta en medicin? Vad finns det för steg i denna definition: en timme, fyra timmar, åtta timmar, ett dygn?
Citera
2010-11-19, 20:02
Medlem
Mertins avatar
Att man inte ätit sedan klockan 24.00 kvällen innan.
Citera
2010-11-19, 20:08
Medlem
Muppis avatar
Man bör skilja på vanlig fasta, dvs. mat-fasta och "medicin-fasta".

Mat-fastande = ingen mat eller dryck 10-12 timmar innan provtagning.
Läkemedelsprover tar man lämpligast precis innan man tar dagens första dos. Normalt sett 12 eller 24 timmar efter senaste dos, beroende på läkemedel. Finns vissa undantag.
Citera
2010-11-19, 20:12
Medlem
Fris avatar
Om jag styrketränar på lunchrasten (innan jag äter lunchmat), och prövar att äta ett "pulver" (fria aminosyror) som ska intas på "fastande mage". Är det fortfarande okej att jag äter en frukost 5 timmar tidigare?
Citera
2010-11-19, 20:20
Medlem
I sjukhusvärlden verkar tid vara ett ganska öppet begrepp...om man tex ska göra en operation så får man alltid instruktionen att inte äta efter midnatt kvällen före. Enligt mig borde man få en tid istället, är ju en viss skillnad på om ingrepppet ska göras kl 8 på morgonen eller kl 14 på eftermiddagen, men så funkar visst inte vården...
Citera
2010-11-19, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galgbacken
I sjukhusvärlden verkar tid vara ett ganska öppet begrepp...om man tex ska göra en operation så får man alltid instruktionen att inte äta efter midnatt kvällen före. Enligt mig borde man få en tid istället, är ju en viss skillnad på om ingrepppet ska göras kl 8 på morgonen eller kl 14 på eftermiddagen, men så funkar visst inte vården...

Visst är det skillnad, men för enkelhetens skull och även för patientens säkerhet så säger man fasta från kl. 24.00. Det är rent livsfarligt att sövas med något i magsäcken och att sätta lite olika tider beroende på när operationen blir av blir krångligt för både patienten och personalen. Man har ett operationsschema där den första operationen är en fast tid och de andra operationerna blir av när den tidigare är klar och allt är städat. Ifall det drar ut på tiden så får man ett stöddropp för att man inte ska bli helt utan näring. Operationen innan kan även gå jättesnabbt och då måste man kanske vänta för att patienten inte har fastat tillräckligt länge. Det är ju rätt onödigt och då är det väl smidigare för alla att patienten redan är fastande? Det är för patientens säkerhet och då är det väl bra att det finns marginaler?
Citera
2010-11-19, 20:46
Medlem
Fris avatar
Det måste väl finnas nån definition i termer av hur föda vandrar genom tarmkanalen. Det fasta begreppet "på fastande mage" måste ju tydligt ligga nånstans i den stegen.

En minut, en timme, ett dygn efter att vi har intagit föda, har väl olika effekt på hur vår kropp reagerar på intaget av ny "föda" eller medicin, eller hur?
Citera
2010-11-20, 12:21
Medlem
el-diablos avatar
Jag gjorde en artroskopi i knät för 6 veckor sedan under narkos, tiden jag hade fått var klockan 14 och jag fick inte äta efter midnatt men jag fick dricka fram till klockan 10!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in