• 1
  • 2
2010-11-20, 17:23
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clean-Cut-Kid
Usch och fy för Aromat! Salt och natriumglutamat.
Ja, det blir lite för mycket salt med Aromat.
Citera
2010-11-21, 02:48
Medlem
Kattolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ja, det blir lite för mycket salt med Aromat.
Dock rätt gott på ägg.

Oregano, rosmarin och torkad timjan är sådant som alltid går åt hemma hos mig. Även kryddpeppar och lagerblad bör man ha hemma tycker jag. Tänk även på att förvara kryddorna mörkt och svalt. Att ha dem i ett skåp ovanför spisen är sällan en bra idé
Citera
2010-11-21, 07:33
Medlem
Haak0ns avatar
Utöver de som redans nämnts skulle jag föreslå spiskummin, chilipulver och koriander. Spiskummin är en krydda som jag kommit att gilla väldigt mycket, har till det mesta och i det närmsta överkonsumerar.
Jag får skylla på att jag mest lagar indiskt/kinesiskt/mexikanskt för tillfället :P
Citera
2010-11-21, 07:56
Medlem
[Strange Days]s avatar
Har ett ganska gediget kryddskafferi som innehåller de kryddor som redan nämnts i tråden samt några till som t. ex. mynta, mejram, körvel m.fl.
Vill passa på att slå ett slag för paprikapulver som är en fin smaksättare i grytor, kötträtter och som ingrediens i egna kryddblandningar.

Vad gäller just självgjorda kryddblandningar så är en masalablandning ett absolut måste att ha hemma; så även kinesisk 5-spicemix samt någon typ av "dry rub"-mix.
Citera
2010-11-21, 10:00
Medlem
X666s avatar
Hur ofta lagar du mat? Eftersom färska kryddor kan vara trevligt tänkte jag på. Men då måste de såklart användas inom en viss tid.

Färska:
(Basilika)
Dill
Gräslök
Persilja
(Timjan)

Torkade:
Basilika
Cayennepeppar
Curry
Muskotnöt
Oregano
Paprikapulver
Salt
Svartpeppar (helst hel som du maler i kvarn eller mortlar)
Timjan
Vitpeppar (samma med med svart, men jag är inte lika stor förespråkar för vit som svart..)
Citera
2010-11-22, 00:45
Bannlyst
Basilika
Oregano
Vitpeppar
Svartpeppar
Kanel
Kardemumma
Muskot
Chili
Cayennepeppar