• 1
  • 2
2010-11-19, 12:13
Medlem
Frallanboys avatar
Hej
På måndag ska jag på en resa vilket kommer resultera i många, många timmar buss. Jag fick information idag att det kommer finnas uttag på bussen vilket möjliggör min önskan att kolla på film hela vägen. Men nu till problemet. Jag har cirka 90gb av film jag vill se på vägen ner, allt detta i HD kvalitet men detta på min stationära. Men jag ska se det på min bärbara, men jag hinner inte ladda ner allt innan resan. Så hur ska jag göra? Måste skicka 90gb mellan datorerna. Och att lägga in på en extern hårddisk är uteslutet då jag inte har ekonomin att köpa en för tillfället.

MvH Frallan.
Citera
2010-11-19, 12:16
Bannlyst
Ta datorn med filmerna istället

Eller så köper du billiga USB minnen.
Citera
2010-11-19, 12:17
Bannlyst
Sätt nätverkssladd mellan dem två
Dela filmerna
Lägg över!
Citera
2010-11-19, 12:18
Medlem
YourBeautys avatar
Antingen får du ladda upp filerna på en ftp, och sedan ladda ner dem till din bärbara. Eller så lånar du en switch av en polare och lägger över filmerna på det sättet.
Citera
2010-11-19, 12:20
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Går det inte att bygga ett nätverk så kan man ju alltid ta ut disken ur den bärbara och sätta in i den stationära och lägga över filerna.
(förutsatt att det är sata, men det bör det vara)
Citera
2010-11-19, 12:22
Medlem
Frallanboys avatar
Ska jag alltså bara sätta nätverkskabeln med båda ändarna i varsin dator? Går det sedan att dela den snabbt?
Citera
2010-11-19, 12:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frallanboy
Ska jag alltså bara sätta nätverkskabeln med båda ändarna i varsin dator? Går det sedan att dela den snabbt?

japp, ska gå med minst 5 mb/s

så du lär ju vara klar rätt så snabbt.

edit: kom ihåg att du måste gå på egenskaper - Dela - Dela till allt och alla
Citera
2010-11-19, 12:30
Medlem
kimdah2002s avatar
Ja inga större problem. Helst en korsad kabel men har du en någorlunda modern dator fixar den en rak också. 5MB/s och 90GB kommer att ta 300 minuter = 5 timmar
Citera
2010-11-19, 12:30
Medlem
Dock bör väl kabeln vara korsad om den ska kopplas direkt mellan två datorer.

Om du annars har en router eller dylikt där du kan koppla in båda datorerna med kabel är det bara att köra på. Observera att trådlöst nätverk inte är att föredra, lär nog ta lite längre tid då.

Att göra andra saker samtidigt som du för över filerna är heller inte så smart då det kan ta avsevärt längre tid då, låt datorerna stå och puttra på för sig själva.
Citera
2010-11-19, 12:32
Medlem
Frallanboys avatar
Hur identifierar jag en "korsad" kabel?
Citera
2010-11-19, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frallanboy
Hur identifierar jag en "korsad" kabel?
Såhär;
http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi...gif?uselang=sv

Om du håller kontakterna bredvid varandra så skall kablarna i kontakterna inte vara symmetriska/spegelvända utan någon kabel skall vara omkastad, studera bilden noga.

Annars påpekades det ju att om du har moderna datorer så går det ändå, så du kan ju prova med nån nätverkskabel du har hemma och se om det fungerar, om så inte är fallet får du leta på en korsad kabel.
Citera
2010-11-21, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papper-Eater
Sätt nätverkssladd mellan dem två
Dela filmerna
Lägg över!

använd korsad nätverkskabel
Citera
  • 1
  • 2