2010-11-19, 08:42
Bannlyst
Hej jag undrar ifall nån innehavare av recept känner igen den sillsalad som jag tänker på
var i Tyskland för några år sen och köpte sådan som såg ut att va gjord på typ gräddfil, lök och sill samt ev. kryddor (tror jag, kan ha vart mer)

men den var iaf. vit krämig och hade därför inte rödbetor, morötter och absolut inget socker. Jag har sökt på internet efter recept som liknar detta men undrar ifall jag kan ta genvägen och fråga rakt ut ifall nån här har+vill dela med sig. vore mkt uppskattat.

eller måste jag åka tilbaks ner igen för att få tag på riktig "Heringssalat"
Citera
2010-11-19, 08:46
Medlem
Carl Serungs avatar
Silsallad?
Är det med heroin då istället??
Citera
2010-11-19, 09:05
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ooranienburg
Hej jag undrar ifall nån innehavare av recept känner igen den sillsalad som jag tänker på
var i Tyskland för några år sen och köpte sådan som såg ut att va gjord på typ gräddfil, lök och sill samt ev. kryddor (tror jag, kan ha vart mer)

men den var iaf. vit krämig och hade därför inte rödbetor, morötter och absolut inget socker. Jag har sökt på internet efter recept som liknar detta men undrar ifall jag kan ta genvägen och fråga rakt ut ifall nån här har+vill dela med sig. vore mkt uppskattat.

eller måste jag åka tilbaks ner igen för att få tag på riktig "Heringssalat"
Man använder matjessillfiléer. Dessa sköljs lätt och därefter läggs i en blandning av lök (silverlök i mängder), gräddfil eller CF, majonnäs, en skvätt mjölk, kapris, selleri (rotselleri i små "nudlar", blancherad) sv. peppar, inlagd gurka i små tärningar, salt, senap och endast en nypa socker. Löken kan ibland vara inlagd för att få en brytning på smaken.

Receptet i sig är inget märkvärdigt. Som vanligt hänger allting på ingrediensernas kvalité.

~Paul~
Citera
2010-11-19, 14:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Man använder matjessillfiléer. Dessa sköljs lätt och därefter läggs i en blandning av lök (silverlök i mängder), gräddfil eller CF, majonnäs, en skvätt mjölk, kapris, selleri (rotselleri i små "nudlar", blancherad) sv. peppar, inlagd gurka i små tärningar, salt, senap och endast en nypa socker. Löken kan ibland vara inlagd för att få en brytning på smaken.

Receptet i sig är inget märkvärdigt. Som vanligt hänger allting på ingrediensernas kvalité.

~Paul~

tack för receptet, som sagt det är sillsallad utan socker jag söker, men kanske detta går göra med motsvarande ingredienser
Citera
2010-11-19, 15:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
tack för receptet, som sagt det är sillsallad utan socker jag söker, men kanske detta går göra med motsvarande ingredienser
Alltså, en nypa socker anser inte jag är samma sak som att lägga in sill i en traditionell svensk ättikslag (rejält söt). Därför tror jag att det receptet som jag skrev upp kan vara det du söker.

Skriv gärna och berätta hur det gick!

Lycka till,

~Paul~
Citera
2010-11-19, 19:45
Bannlyst
matjessillfiléer ifall du inte vet ÄR sockrad fisk, jag tror det är just en svensk grej att sockra fisk, bröd mm. mitt mål som sagt är sillsallad med 0% socker. Är därför så inriktad på det, men skall berätta hur det "gick"
Citera
2010-11-19, 20:11
Medlem
TattarJävels avatar
Typiskt svenskt att sockra bröd och fisk?

De flesta bröd innehåller socker i en eller annan form, och är matjessill ens svenskt, kommer väl från Holland ursprungligen?
Citera
2010-11-19, 20:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TattarJävel
kommer väl från Holland ursprungligen?
Stämmer. Och denna är inte sockrad, liksom den nordtyska varianten.

~Paul~
Senast redigerad av dePaul 2010-11-19 kl. 20:24. Anledning: Ett tillägg
Citera
2010-11-19, 21:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Stämmer. Och denna är inte sockrad, liksom den nordtyska varianten.

~Paul~

jo matjessill är sockrad, kolla själv på innehållslistan
Citera
2010-11-19, 21:27
Medlem
dePauls avatar
Citat:
jo matjessill är sockrad, kolla själv på innehållslistan
Jag tror att du missförstår våra inlägg. Originalet, dvs den holländska matjessillen är inte sockrad. Och det är på denna sill som man i nordtyskland och Holland lagar den aktuella sillsalladen.

Maatjesharing på holländska, betyder jungfrusill, dvs ung, ganska fet och ännu inte könsmogen sill och således inte en tillagningsmetod som sådan.

~Paul~
Citera
2010-11-19, 23:41
Medlem
om du nu ska skippa sockret helt så är det ju bara å köra på rök strömming/sill, sen gå efter Depauls recept. men personligen skulle jag skippa kaprisen, och använt en fet youghurt ist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in