Till min förvåning så fanns det ingen officiell tråd för denna förträffliga efterrätt, så jag beslöt att råda bot på det.
Den bästa ostkakan, enligt mig, är den småländska med mandel i, serverad med vispad grädde & hjortronsylt. Avnjutes bäst utomhus under midsommaren när solen är på nedgång.
Vilken ostkaka är Din favorit? Hur skall den serveras? Lagar Du den själv?
Senast redigerad av lendryggh 2010-11-18 kl. 22:05.
Brukar oftast skippa grädden och istället ha enbart sylt till ostkakan. Först en sylt till ena halvan och sen en annan valfri sylt till den andra halvan så det blir lite variation.
Hjortronsylt och vispgrädde. Eller alternativt hallonsylt och glass. Jag har släkten i småland och varje gång man åker dit och någon har fyllt år så ställs det fram ostkaka på bordet. Väldigt trevlig ostkaka dessutom.
Jordgubbssylt och lättvispad grädde ska det vara till ostkaka (som gärna får vara lite ljummen). För övrigt så suger Frödinge. Vrigstad är 1000 gånger godare och har mycket bättre konsistens.
Edit: Någon som vet om man kan få tag på Vrigstad-ostkaka i Stockholmstrakten?
Fick en i jobbet förra veckan i samband med "Ostkakans Dag". Får väl säga att den är okej. Gillade den när jag var liten. Dock tycker jag att den är godare än den amerikanska "Cheesecaken"
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!