2010-11-18, 17:50
Medlem
Vad tror ni flashbackare en gammal bärbar dator runt 4år, 50min batteritid kan tänkas dra i månaden om man har igång den 3-4timmar? Både kWh och i kronor?

Jag har en ny dator och en gammal, och vore intressant och se vad det kan skilja i pris. Min andra bärbara har en batteritid på 6h och ett mycket mindre batteri, så den lär ju dra betydligt mindre.
Citera
2010-11-18, 17:53
Medlem
ICanHass avatar
Vardagsbekymmer -► ÖDIT
//Mod
Citera
2010-11-18, 17:54
Medlem
Bausens avatar
Tror inte alls den kommer dra betydligt mindre, tror skillnaden kommer vara så minimal att du kan sitta på vilken dator du vill, men har inte gjort mer än gymnasiefysik B-kursen, så kan ha fel.
Citera
2010-11-18, 18:10
Medlem
Sebottendorfs avatar
Vad kostar elen per kWh?
Citera
2010-11-18, 18:34
Medlem
En dator drar olika mycket hela tiden. Det beror på vad du gör.

Snabb googling ger att laptops generellt drar nånstans mellan 15-90w.
Om vi för exemplets skull låtsas att din gamla laptop drar 90w och den tilltänkta ersättaren drar 15w.
Full belastning dygnet runt i ett helt år ger då med ett elpris på 1,20kr/kWh:
0,09*24*365*1,20 = 946kr
0,015*24*365*1,20 = 157kr

Så du sparar under dessa orimliga helt extrema förutsättningar runt 800kr om året.

I realiteten snackar vi nog närmare en förbrukningsskillnad på 10-20w i snitt (om ens så mycket) och långt ifrån en belastning dygnet runt året om. Så kanske 100kr om året eller så.

Om den nya datorn kostar mindre än besparingen*antal år du kommer använda den istället så är det ur det ekonomiska perspektivet för energiförbrukningen en vettig investering.
Citera
2010-11-18, 18:43
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samson123
Vad tror ni flashbackare en gammal bärbar dator runt 4år, 50min batteritid kan tänkas dra i månaden om man har igång den 3-4timmar? Både kWh och i kronor?

Jag har en ny dator och en gammal, och vore intressant och se vad det kan skilja i pris. Min andra bärbara har en batteritid på 6h och ett mycket mindre batteri, så den lär ju dra betydligt mindre.

Vad har batterikapaciteten med saken att göra? För övrigt så är det bara att räkna ut hur mycket det kostar, om man nu inte har bättre för sig än att fundera på en sån sak. Men det kan inte bli många ören för 3-4 timmar per månad.
Citera
2010-11-18, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Vad har batterikapaciteten med saken att göra? För övrigt så är det bara att räkna ut hur mycket det kostar, om man nu inte har bättre för sig än att fundera på en sån sak. Men det kan inte bli många ören för 3-4 timmar per månad.

Den måste laddas oftare? Eller är jag ute och cyklar haha? En dator som måste laddas varje timme borde väl dra mer än en dator med mindre batteri som bara behöver laddas var 5e timme ungefär?
Citera
2010-11-18, 19:57
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Den måste laddas oftare? Eller är jag ute och cyklar haha? En dator som måste laddas varje timme borde väl dra mer än en dator med mindre batteri som bara behöver laddas var 5e timme ungefär?

Nja, alltså. Det spelar ju ingen roll om du har ett batteri som har 2 eller 5 timmars kapacitet - all ström du använder måste ju komma från nånstans. Så batterikapaciteten har ingen påverkan alls.
Citera
2010-11-18, 21:41
Medlem
Citat:

Tänk efter nu. Vi gör en jämförelse med bilar.

Den ena bilen måste tankas var 50e mil och den andra bilen var 80e mil.
Måste det innebära att den andra bilen drar mindre soppa?

Nej, det kan naturligtvis innebära att den andra bilen har större soppatank (batteri).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in