2010-11-18, 17:21
Medlem
Som topic lyder, hur räknas semsesterdagar?
Citera
2010-11-18, 17:22
Medlem
Yrins avatar
Det beror väl på vad du har för avtal på din arbetsplats.
Senast redigerad av Yrin 2010-11-18 kl. 17:23. Anledning: tillägg
Citera
2010-11-18, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yrin
Det beror väl på vad du har för avtal på din arbetsplats.

Det är en fråga jag fått! Då jag inte har något jobb för tillfället har jag inga avtal eller dyl att utgå ifrån! För att enkelt besvara frågan, hur går det generellt till?
Citera
2010-11-18, 18:26
Citat:
Ursprungligen postat av hejkanin2.0
Det är en fråga jag fått! Då jag inte har något jobb för tillfället har jag inga avtal eller dyl att utgå ifrån! För att enkelt besvara frågan, hur går det generellt till?

En variant är att ta din lön x c:a 13%. Så mycket semesterlön tjänar du. Dela denna semesterlön i den lön du har per dag så har du antalet semesterdagar, typ.

En annan variant är att ta 25 dagar / 12. Du tjänar kortfattat 2,08 semesterdagar per månad om ditt avtal ger dig 25 dagars semester (vilket är det vanligaste). Däremot är ju semesterdagen inte lika relevant som semesterersättningen - 2,08 dagar på en halvtidtjänst ger ju inte så mycket semesterlön, if u get my point.

Peace
Citera
2010-11-18, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arioch
En variant är att ta din lön x c:a 13%. Så mycket semesterlön tjänar du. Dela denna semesterlön i den lön du har per dag så har du antalet semesterdagar, typ.

En annan variant är att ta 25 dagar / 12. Du tjänar kortfattat 2,08 semesterdagar per månad om ditt avtal ger dig 25 dagars semester (vilket är det vanligaste). Däremot är ju semesterdagen inte lika relevant som semesterersättningen - 2,08 dagar på en halvtidtjänst ger ju inte så mycket semesterlön, if u get my point.

Peace

That's it? Okey, tack så mycket! Finns det något att tilllägga kring detta?
Citera
2010-11-18, 22:47
Medlem
You-got-claweds avatar
Nej, föregående talare beskrev det tämligen bra.

Normalt har folk 5-6 veckors semester i detta land, och denna semester "tjänar" man in för varje månad man jobbar. Man kan även ta ut förskottssemester, vilket personer som börjat precis innan sommaren på en arbetsplats brukar göra.
Citera
2010-11-19, 08:12
Medlem
Har för mig att man räknar semesterdagarna från 1 april till 31 mars.

Om du anställs efter 1 april 2010 så har du ingen betald semester i år. Däremot har du betald semester nästa år och den är då beräknad på de dagar du har jobbat under perioden 1 april 2010-31 mars 2011.

Om du anställs t.ex oktober 2010 så innebär det i princip att du får en halv betald semester 2011 då det bara beräknas på perioden oktober 2010-mars 2011.

Om du börjar t.ex 1 mars 2010 så får du i år typ 2 betalda semesterdagar då din beräkningsgrund blir 1 mars-31 mars 2010. Allt efter 31 mars 2010 hamnar på nästa års semesterperiod.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in