Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-20, 13:28
  #25
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kisengue
Släpp det, defensiva filosofjävlar ändrar sig aldrig. Det finns människor som finner en punkt i fysiken där de inte vill förstå mer för att det blir för "flummigt" för dem och sedan ska de ändå hålla på och argumentera med oss som fattar grejen.
Haha, nu råkar det vara så att jag är ganska tålmodig. Jag tycker det lilla experimentet jag tog upp visar ganska tydligt vad som menas med ett expanderande universum.
Citera
2010-11-20, 20:14
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Haha, nu råkar det vara så att jag är ganska tålmodig.

Beundransvärt att du har tålamod när den galna katten återigen smygit sig in i fel forum. Tyvärr tror jag det är förgäves
Citera
2010-11-20, 21:35
  #27
Medlem
PuffTheDragons avatar
Jag undrar vart han tog vägen. Undrar lite hur det gått
Citera
2010-11-20, 23:52
  #28
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
nej, rum kan inte expandera eftersom det finns inget rum utanför rummet så att den skulle kunna ha rum att expandera. men visst, om vi skippar logiken och kollar på själva teorin... jo visst, det är vad big bang teorin säger, lol.

Jag gillar katten ikosaedri, åtminstone ibland.
Kanske ikosaedri bara retas lite i tänkeriet.
Jag skrattar ibland.
(Men kanske jag inte gillar allt).

Christer
__________________
Senast redigerad av ChristerN 2010-11-21 kl. 00:00. Anledning: rättelse
Citera
2010-11-20, 23:59
  #29
Medlem
Kisengues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Haha, nu råkar det vara så att jag är ganska tålmodig. Jag tycker det lilla experimentet jag tog upp visar ganska tydligt vad som menas med ett expanderande universum.

Onekligen, mycket bra visualiseringsteknik.
Citera
2010-11-21, 17:43
  #30
Avstängd
ikosaedris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon (från en annan tråd)
Nu blir jag faktiskt lite ledsen. Du skrev en massa konstiga inlägg i den här tråden.
de var inte konstiga inlägg. de var sanningen.

Citat:
Det känns kul att jag skrev ihop ett inlägg på 20 minuter, för att få dig förstå vad som menas med ett expanderande universum. Sen går det bara helt obemärkt framför dina ögon. Några kommentarer? Har du testat det jag skrev?
jag vet vad som menas med ett expanderande universum. jag försökte få dig att förstå varför ett expanderande universum är nonsens.

det här är skillnaden: dom rör sig inte ifrån varandra för att rummet expanderar; rummet expanderar för att dom rör sig ifrån varandra
__________________
Senast redigerad av ikosaedri 2010-11-21 kl. 17:49.
Citera
2010-11-21, 17:50
  #31
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
de var inte konstiga inlägg. de var sanningen.


jag vet vad som menas med ett expanderande universum. jag försökte få dig att förstå varför ett expanderande universum är nonsens, men det är svårt. jag vet inte riktigt vad jag ska säga för att få dig att förstå det. att säga att objekt rör sig ifrån varandra och att säga att rummet mellan dom 'expanderar' (klart den gör, eftersom dom rör sig ifrån varandra) är precis samma sak.

Vad har du för bevis för dina påståenden? Du är en människa, och är alltså bunden till en värld där vi bara kan tänka på saker, på samma sätt som vi kan se dem rent fysiskt, alltså är det självklart att det är svårt att tänka sig att rummet kan röra på sig. Nu är det faktiskt så att det finns åtminstone en väldigt accepterad teori (relativitetsteorin) som faktiskt FÖRUTSÄTTER att rummet kan ändra form, då det är det som ger upphov till gravitationskraften.

Att du inte klarar av att tänka dig att rummet expanderar är verkligen inget bevis för att du har rätt. Suck
Citera
2010-11-21, 18:01
  #32
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
jag vet vad som menas med ett expanderande universum.
Först skriver du att du vet vad som menas med ett expanderande universum.

Sen fortsätter du:
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
det här är skillnaden: dom rör sig inte ifrån varandra för att rummet expanderar; rummet expanderar för att dom rör sig ifrån varandra
Så när du gjorde det lilla experimentet så började dina prickar på pappret att röra sig. Rummet mellan dem kom till för att du bara satt där och stirrade på dina prickar? "
För att det är så det magiska Big Bang fungerar..."

Nej nu trollar du allt med oss igen eller?
Citera
2010-11-21, 18:01
  #33
Avstängd
ikosaedris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Du är en människa, och är alltså bunden till en värld där vi bara kan tänka på saker, på samma sätt som vi kan se dem rent fysiskt, alltså är det självklart att det är svårt att tänka sig att rummet kan röra på sig.
hm... du menar alltså att eftersom vi är människor så borde vi i princip kasta ut logiken ut ur fönstret? personligen föredrar jag rationellt tänkande framför fantasier, men alla har ju rätt till sina åsikter.

Citat:
Nu är det faktiskt så att det finns åtminstone en väldigt accepterad teori (relativitetsteorin) som faktiskt FÖRUTSÄTTER att rummet kan ändra form, då det är det som ger upphov till gravitationskraften.
jo, det stämmer... vad du kanske inte vet är att det finns inga bevis (eller ens bra argument) för relativitetsteorins påstående att rum kan röra sig/expandera, eller att dess krökning ger upphov till gravitationskraften.

Citat:
Att du inte klarar av att tänka dig att rummet expanderar är verkligen inget bevis för att du har rätt. Suck
ingen logisk människa klarar av att tänka så ologiska tankar.
Citera
2010-11-21, 18:08
  #34
Avstängd
ikosaedris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Så när du gjorde det lilla experimentet så började dina prickar på pappret att röra sig. Rummet mellan dem kom till för att du bara satt där och stirrade på dina prickar? "
För att det är så det magiska Big Bang fungerar..."
jag orkade inte riktigt läsa igenom vad du skrev tidigare, men jag har hört analogin om russinbullen tidigare, som big bang troende ofta använder. dvs. att om du har en bulle med russin i så kommer den svullna eftersom "rummet" (degen) mellan russinen (galaxerna) expanderar. det är förstås nonsens. russinen rör sig.

varför förneka den enkla verkligheten och krångla till allting? det finns ingen anledning att skriva långa förklaringar om prickar på papper för att försöka få det låta logiskt att rummet kan röra sig. materia rör sig i rummet, rummet rör sig inte i materia. det behövs inga trollkonster för att förklara något så enkelt.
Citera
2010-11-21, 18:19
  #35
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
jag orkade inte riktigt läsa igenom vad du skrev tidigare, men jag har hört analogin om russinbullen tidigare, som big bang troende ofta använder. dvs. att om du har en bulle med russin i så kommer den svullna eftersom "rummet" (degen) mellan russinen (galaxerna) expanderar. det är förstås nonsens. russinen rör sig.

varför förneka den enkla verkligheten och krångla till allting? det finns ingen anledning att skriva långa förklaringar om prickar på papper för att försöka få det låta logiskt att rummet kan röra sig. materia rör sig i rummet, rummet rör sig inte i materia. det behövs inga trollkonster för att förklara något så enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
vad du kanske inte vet är att det finns inga bevis (eller ens bra argument) för relativitetsteorins påstående att rum kan röra sig/expandera, eller att dess krökning ger upphov till gravitationskraften.
Vet du vad? Jag ger upp Inser nu att du aldrig kommer förstå.
Förneka det enkla? Nu har du filosoferat tillräckligt i den här forumsdelen.
Citera
2010-11-21, 18:26
  #36
Avstängd
ikosaedris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Vet du vad? Jag ger upp Inser nu att du aldrig kommer förstå.
Förneka det enkla? Nu har du filosoferat tillräckligt i den här forumsdelen.
vad lätt du ger upp. jag trodde att du var tålamodig. men jag hade nästan också gett upp att försöka få dig att förstå att expansion inte fungerar. det är problemet med att ha en hög intelligenskvot... det är svårt att få vanliga människor att förstå mig.
__________________
Senast redigerad av ikosaedri 2010-11-21 kl. 18:30.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback