2010-11-18, 16:21
Medlem
Är det någon annan som lider på samma sätt?
Efter att jag ätit lunch på jobbet vid ~11:00 så blir jag så olidligt jävulskt trött. Det spelar ingen roll om jag käkar skräpmat eller bra mat, portionstorleken har jag också provat att variera utan resultat. Jag kan dricka en liter kaffe direkt efter maten (seriöst, en liter) och jag blir ändå så outgrundligt jävla trött. På gränsen till medvetslös, jag kan inte kontrollera något jag gör och det är såhär varje jävla dag, år efter år osv.

Jag har varit till läkarmottagnig flera gånger, men det slutar alltid med att dom vill göra en skallröntgen och skicka in mig i en sådan där jävla tub, och för detta så vill dom spruta in en kontrastvätska i kroppen på mig, men där pallnitar jag - det är bara att glömma. Fy fan, det får dom mig inte till.

Jag somnar alltid innan 22:00 på kvällen, såväl veckor som helger, sover i regel hela natten, vaknar alltid 05:45 och äter i 95% av dagarna en bra frukost. Jag motionerar regelbundet och styrketränar sporadiskt. Dricker inte alkohol och har inga laster eller dåliga vanor som jag vet om.

Vad fan ska jag göra? Det blir som ett flimmer för ögonen och det blir helt omöjligt för mig att utföra någon form av aktivitet. Detta såväl på arbete som på fritiden. Det spelar heller ingen roll om jag varit fysiskt aktiv på förmiddagen eller om jag varit stillasittande.

Detta är verkligen en jävla plåga och jag är väldigt tacksam för tips.

Jag är 27 år gammal och i normal form, ej fet men ej smal.
Citera
2010-11-18, 16:23
Medlem
daphoxs avatar
Har f.t. samma problem & har haft det sen ett par månader. Jag skyller på mörkret & allmän tristess...
Citera
2010-11-18, 16:40
Medlem
Kaptenenjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carolas_manager
Är det någon annan som lider på samma sätt?
Efter att jag ätit lunch på jobbet vid ~11:00 så blir jag så olidligt jävulskt trött. Det spelar ingen roll om jag käkar skräpmat eller bra mat, portionstorleken har jag också provat att variera utan resultat. Jag kan dricka en liter kaffe direkt efter maten (seriöst, en liter) och jag blir ändå så outgrundligt jävla trött. På gränsen till medvetslös, jag kan inte kontrollera något jag gör och det är såhär varje jävla dag, år efter år osv.

Jag har varit till läkarmottagnig flera gånger, men det slutar alltid med att dom vill göra en skallröntgen och skicka in mig i en sådan där jävla tub, och för detta så vill dom spruta in en kontrastvätska i kroppen på mig, men där pallnitar jag - det är bara att glömma. Fy fan, det får dom mig inte till.

Jag somnar alltid innan 22:00 på kvällen, såväl veckor som helger, sover i regel hela natten, vaknar alltid 05:45 och äter i 95% av dagarna en bra frukost. Jag motionerar regelbundet och styrketränar sporadiskt. Dricker inte alkohol och har inga laster eller dåliga vanor som jag vet om.

Vad fan ska jag göra? Det blir som ett flimmer för ögonen och det blir helt omöjligt för mig att utföra någon form av aktivitet. Detta såväl på arbete som på fritiden. Det spelar heller ingen roll om jag varit fysiskt aktiv på förmiddagen eller om jag varit stillasittande.

Detta är verkligen en jävla plåga och jag är väldigt tacksam för tips.

Jag är 27 år gammal och i normal form, ej fet men ej smal.

Har du det här även på sommaren? Annars kan det vara höstmörkret som spökar.
Citera
2010-11-18, 16:43
Medlem
AbuserUsers avatar
https://www.flashback.org/t491229
Citera
2010-11-18, 17:23
Medlem
Jag blir inte det efter lunch, däremot händer det att jag blir slö efter middagen.
Citera
2010-11-18, 18:05
Medlem
Känner precis likadant, blir som en jävla zombie. Jag har också testat att äta mindre och bättre men utan resultat. Eftermiddagarna blir ett helvete för min del.
Citera
2010-11-18, 18:16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Kan va överproduktion av insulin vilket får blodsockret att störtdyka, kan enkelt kontrolleras genom att mäta blodsockret efter att ha ätit.
Citera
2010-11-18, 18:18
Medlem
elleps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kan va överproduktion av insulin vilket får blodsockret att störtdyka, kan enkelt kontrolleras genom att mäta blodsockret efter att ha ätit.

Precis... i värsta fall springer du (TS) runt med en diabetes du inte vet om.
Citera
2010-11-18, 18:36
Medlem
PabloPs avatar
Folk äter som grisar men så fungerar inte matspjälkningen. Det var en amerikansk läkare som förra seklet upptäckte att protein och kolhydrat kräver olika slags magsafter för spjälkning. Blandar man hej vilt tar sura och basiska magsafter ut varandra i stor utsträckning. Följden kan bli lättare till kraftfullare trötthet. Anledningen är att matspjälkningen tar längre tid då obalanserad kost förtärts och att processen är den mest energikrävande i kroppen. Om detta kan svenska sjukvården oerhört lite, eftersom de är något efterblivna.

http://web.comhem.se/siv/fitforlife.htm

http://www.halsosidorna.se/Syrabasbalansen.htm
Citera
2010-11-18, 18:56
Medlem
Roxanas avatar
Måltider som består till större delen av (dåliga) kolhydrater kan ge denna effekt.
Citera
2010-11-18, 18:59
Medlem
Roxanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Dom där läkarna har ju tom röntgat hans hjärna flera gånger? Märkligt att de inte tagit några simpla prover för att kolla hans blodvärden.
Citera
2010-11-18, 19:28
Medlem
Är detta helt oberoende av vad som äts till lunch och vilken mängd som äts? Jag märker själv ett klart samband i hur trött jag blir efter lunch med hur "dålig" maten är. Mer snabba kolhydrater gör mig tröttare.

Den enkla lösningen kan vara att ta en sockerbit eller en söt frukt en halvtimma/timma efter maten för att just höja blodsockret en aning. (frågan är bara hur det sockret egentligen kommer igenom en magsäck som än är full av lunchen)

Annars är mitt råd att just lätta på dina luncher. Se till att få i dig en bättre frukost och en bra middag och äta måttligt under lunchen och se om det hjälper.

om det nu inte är som så att har en störning i insulinproduktionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in