2010-11-18, 14:19
Medlem
Skogswalds avatar
Tjoflöjt!

Har en liten hemmaserver med Ubuntu. Den känns dock rätt bloatad och jag har funderat på att växla över till FreeBSD alternativt OpenBSD. Vad jag oroar mig för är hur det kommer se ut efter installation. Jag vill ju minnas att redan i mitten av 90-talet i distributioner såsom Slackware var man ofta tvungen att ladda hem och kompilera moduler för all hårdvara, sen pilla runt med config-filer manuellt, och det är ju en känd historia hur *BSD främst inriktar sig till den erfarne administratören. Har ju blivit hyfsat lazy i och med Ubuntu, där allt bara funkar (mer el mindre) efter installation.

Alltså, det är ju en server så jag planerar inte ens köra X vilket gör flashiga grejer som proprietära grafikdrivisar och dyl helt surplus, det behövs helt enkelt inte. Skit faktiskt i ljudkortet också. Egentligen har jag bara en enda oro, nätverkskortet. I datorn sitter ett klassiskt Intel PRO/Wireless BG2200 (ja, "servern" är en laptop). Hur stor chans tror ni jag har för att att datorn automatiskt probar och fixar så att /dev/wlan0 gränssnittet funkar som det ska direkt efter installation? FreeBSD? OpenBSD? NetBSD? Vore riktigt skönt, i princip bara att kasta in ssh-server och nginx isåfall, sen bara smälla igen locket och kasta in den i garderoben igen. Vore som sagt skönt om det vore så enkelt.
Citera
2010-11-18, 15:28
Medlem
jarlens avatar
Kör du Ubuntu desktop idag? I så fall förstår jag att den är bloatad. Kör istället Ubuntu server, väldigt minimal i jämförelse. Funkar kanon på alla servrar jag kört, gamla som nya burkar och pakethanteringen gör att det går använda till skillnad från OpenBSD.
Citera
2010-11-18, 20:23
Medlem
Skogswalds avatar
Tack för ditt snabba svar jarlen. Jo, faktiskt så är det ~Desktop som ligger som baseline. Från början var detta en skrivbordsdator och 'apt-get install ssh-server nginx php5 php5-cgi mysql' och hipps vipps så var det en hemmaserver. Den är dock bloatad nåt så inåt norden sen tidigare. Visst skulle jag kunna bygga från grunden med Ubuntu Server, men om jag väl slår till och gör en grundläggning (har redan hunnit "dist-upgradera levande" flertalet gånger) så är jag ändå grymt peppad på BSD. Var skrämd från början men samtydiga rykten säger att det inte är så sjukt rocket science som man först då ville tro. Och stabiliteten är outstanding, även detta enligt hyfsat samtydiga uppgifter. Sen är jag själv också väldigt för modern pakethantering. Det känns lätt som att man tappar grepp och får ett 'grötigt' system om man kompilera allt på frihand, i synnerhet om mycket av det man vill installera bara är tänkt för tillfälligt laborerande. Nu är det ju dock så att även BSD idag sparkar boll med paket. Det är rentav så att användare rekommenderas sparka boll med binära paket. Deras pakethanterare heter 'pkg_add'. Jag vet egentligen inte mycket mer än att 'pkg_add -r' motsvarar 'apt-get' (dvs hämta paket från respatories och installera) samt att 'pkg_add' (utan -r växel) motsvarar 'dpkg' och så att säga används för att installera paket som redan finns lokalt. Mycket mer än så vet jag egentligen inte. Som av OP att döma har jag ingen tidigare erfarenhet av BSD. Detta inlägg spårade dock helt ur från min ursprungliga fråga. Erhm, tror ni att ett trådlöst Intel PRO/Wireless BG2200 känns av och fungerar out of the box med en fräsch OpenBSD installation? Efter lite efterforskningar sprang jag på information som talar för 'pkg_add -r ipw-firmware-1.3_2'. Kan det vara så att denna nätta one-liner gör jobbet? Fast firmware och driver är ju skilda saker, så artikeln kändes lite förvirrande.
Citera
2010-11-18, 21:18
Medlem
stevenseagals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogswald
Tack för ditt snabba svar jarlen. Jo, faktiskt så är det ~Desktop som ligger som baseline. Från början var detta en skrivbordsdator och 'apt-get install ssh-server nginx php5 php5-cgi mysql' och hipps vipps så var det en hemmaserver. Den är dock bloatad nåt så inåt norden sen tidigare. Visst skulle jag kunna bygga från grunden med Ubuntu Server, men om jag väl slår till och gör en grundläggning (har redan hunnit "dist-upgradera levande" flertalet gånger) så är jag ändå grymt peppad på BSD. Var skrämd från början men samtydiga rykten säger att det inte är så sjukt rocket science som man först då ville tro. Och stabiliteten är outstanding, även detta enligt hyfsat samtydiga uppgifter. Sen är jag själv också väldigt för modern pakethantering. Det känns lätt som att man tappar grepp och får ett 'grötigt' system om man kompilera allt på frihand, i synnerhet om mycket av det man vill installera bara är tänkt för tillfälligt laborerande. Nu är det ju dock så att även BSD idag sparkar boll med paket. Det är rentav så att användare rekommenderas sparka boll med binära paket. Deras pakethanterare heter 'pkg_add'. Jag vet egentligen inte mycket mer än att 'pkg_add -r' motsvarar 'apt-get' (dvs hämta paket från respatories och installera) samt att 'pkg_add' (utan -r växel) motsvarar 'dpkg' och så att säga används för att installera paket som redan finns lokalt. Mycket mer än så vet jag egentligen inte. Som av OP att döma har jag ingen tidigare erfarenhet av BSD. Detta inlägg spårade dock helt ur från min ursprungliga fråga. Erhm, tror ni att ett trådlöst Intel PRO/Wireless BG2200 känns av och fungerar out of the box med en fräsch OpenBSD installation? Efter lite efterforskningar sprang jag på information som talar för 'pkg_add -r ipw-firmware-1.3_2'. Kan det vara så att denna nätta one-liner gör jobbet? Fast firmware och driver är ju skilda saker, så artikeln kändes lite förvirrande.

1) Nej.

2) Ska du köra *BSD utan allt för mycket huvudbry så skulle jag nog satsa på FreeBSD.
Citera
2010-11-28, 18:05
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogswald
Tjoflöjt!

Har en liten hemmaserver med Ubuntu.

I datorn sitter ett klassiskt Intel PRO/Wireless BG2200 (ja, "servern" är en laptop). Hur stor chans tror ni jag har för att att datorn automatiskt probar och fixar så att /dev/wlan0 gränssnittet funkar som det ska direkt efter installation? FreeBSD? OpenBSD? NetBSD?

Kör FreeNAS.

Kollar man http://www.freebsd.org/releases/7.3R/hardware.html ser man att kortet ska funka:
Kod:
[i386, amd64] Intel PRO/Wireless 2200BG/2915ABG MiniPCI and 2225BG PCI network adapters (iwi(4) driver) 
Citera
2010-11-30, 18:14
Medlem
skidstugans avatar
OpenBSD är, iallafall i min värld, känt för gott wifistöd out of the box. De tog ett rejält krafttag för några år sedan, vilket ledde till goda spin-offeffekter i hela open source-världen (BSDer och Linux). De reverse engineerade drivrutiner som i linuxvärlden vid tidpunkten stöddes av obskyra blobbar och på andra sätt halvstängda drivrutiner. Tack vare deras arbete kunde linuxutvecklare portera OpenBSD-drivrutinerna till rena och fina drivrutiner även i Linux.

Nå, till frågeställningen: jag tror absolut att du kan förvänta dig stöd out-of-the box för ditt chipset.

Läs:
http://kerneltrap.org/node/4818
http://www.openbsd.org/i386.html#hardware

Intel 2200 listas på båda sidorna som supported via drivrutinen iwi som ingår i en standardinstallation.
Citera
2010-12-03, 20:27
Medlem
Har inte kört FreeBSD på ett tag nu, men jag kan varmt rekommendera OpenBSD. Det känns som ett otroligt väldesignat system, och imho mer lättanvänt, säkert, stabilt och logiskt uppbyggt än någon Linux-dist just nu. En eventuell wireless-nackdel kan dock vara att dom inte har addat stöd för wpa2-enterprise (övriga modes funkar perfa).

Varning utfärdas dock: när du väl fastnat för det så är det nästan omöjligt att gå tillbaka till Linux!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in