2008-05-26, 00:35
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunpowderfreak
Källa på det, tack.

Har du inte läst senaste fallet om TCAP? Det va någon som sprängde en dörr i ett våningshus med en snusdosa fylld med TCAP. Han blev bara fälld för almen ödeläggelse. Inte inehav av explosiva varor. TCAP finns inte med i listan för förbjudna sprängmedel (än). Det blev liv om det i tidningarna att det va fullt lagligt. Därav så ska denna farliga substanns läggas in i lista över olagliga sprängmedel. Dock så är det fullt lagligt sålänge du inte äventyrar andra eller har för avsikt att skada andra. Sjukt med sant
Citera
2008-05-26, 21:37
Medlem
Weegass avatar
det låter inte helt orimligt. min bror var på brandmanutbildning och kom hem och berättade att TACP inte klassas som ett explosivt ämne enligt deras listor. men i praktiken var det så att när man fick reda på att det handlade om organiska peroxider så var det bara att springa. ganska skummt faktiskt...
Citera
2008-05-26, 22:12
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
Har du inte läst senaste fallet om TCAP? Det va någon som sprängde en dörr i ett våningshus med en snusdosa fylld med TCAP. Han blev bara fälld för almen ödeläggelse. Inte inehav av explosiva varor. TCAP finns inte med i listan för förbjudna sprängmedel (än). Det blev liv om det i tidningarna att det va fullt lagligt. Därav så ska denna farliga substanns läggas in i lista över olagliga sprängmedel. Dock så är det fullt lagligt sålänge du inte äventyrar andra eller har för avsikt att skada andra. Sjukt med sant

Snabb sökning gav detta resultat: http://www.gt.se/nyheter/1.625709/1.625709

Verkar stämma det du säger
Citera
2008-06-09, 16:16
Medlem
avans avatar
Angående de 2 männen som anhölls misstänkta för att ha planterat tatp inne på känkraftsverket i oskarshamn så var det raklödder sniffern hade reagerat på. Men nu är jag osäker, stod det inte i tidningarna just när detta hände att det gällde TATP? För nu så säger dom att det var spår av TNT som gett utslag =/
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=426004

Senast redigerad av avan 2008-06-09 kl. 16:21.
Citera
2008-06-09, 16:22
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avan
Angående de 2 männen som anhölls misstänkta för att ha planterat tatp inne på känkraftsverket i oskarshamn så var det raklödder sniffern hade reagerat på
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=426004

TNT i raklöddret. vad kommer härnäst TCAP i ölen? Låter ju helt sjukt att en detektor reagerat på den minimala mängden. Då fyller den ju inte sin funktion om den kan reagera på så små mängder. Då är ju chansen större att oskyldiga blir tagna och hängs ut i media som terrorister än att det någon gång fastnar en verklig terrorist.
Citera
2008-06-09, 16:47
Medlem
Fieldleafs avatar
Kollade nu på Aftonbladet. och jag vet fan inte vad media har för kunskap.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2644387.ab

Detta står i början av texten:
"Påsen som utlöste bomblarmet på kärnkraftverket i Oskarshamn innehöll en förpackning som hade små mängder av sprängmedlet TNT på utsidan"

Längre ner kommer detta:
"Inledningsvis fick polisen uppgift om att det funnits TAPT på påsen"

Ännu längre ner:
"Det som polisen funnit är rester av PETN (pentyl) och nitroglycerin på den burk med raklödder som fanns i påsen"

Var det inte TNT de funnit. kan någon ge lite klarhet vad det va de fann och inte fann.

Hur kan de skriva att det först är TATP utan säkra källor. Sedan ändrar de och baserar sin artikel på att det va TNT de fann på påsen. men längre ner säga att det va pentyl och nitroglycerin den fann. Var ligger logiken i det. är det en 10 åring som sitter hemma och rablar upp de sprängämnen han hört talas om utan fakta?

Tycker det verkar otroligt att påsen skulle ha 3 eller 4 av dessa sprängmedlen på sig.
Citera
2008-06-09, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fieldleaf
TNT i raklöddret. vad kommer härnäst TCAP i ölen? Låter ju helt sjukt att en detektor reagerat på den minimala mängden. Då fyller den ju inte sin funktion om den kan reagera på så små mängder. Då är ju chansen större att oskyldiga blir tagna och hängs ut i media som terrorister än att det någon gång fastnar en verklig terrorist.
Felet ligger inte hos sniffern. Den måste vara extremt känslig. Felet ligger hos medierna som är så kåta på att sälja lösnummer att de blåste upp hela historien. Jag ser hellre att man får 10 falska larm än att den missar ett riktigt fall bara för att den inte var tillräckligt känslig.
Citera
2008-06-09, 18:44
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zotamedu
Felet ligger inte hos sniffern. Den måste vara extremt känslig. Felet ligger hos medierna som är så kåta på att sälja lösnummer att de blåste upp hela historien. Jag ser hellre att man får 10 falska larm än att den missar ett riktigt fall bara för att den inte var tillräckligt känslig.

Du har helt rätt. Dock så borde det räknas som förtal att hänga ut folk i tidningar. Hör dock inte till denna tråd eller del av forum så vi skippar den diskutionen.

Det konstiga är att det har figurerat så mycket om att det var TATP då sniffern inte har get utslag på att det är det.

Och det borde finnas bättre system. Detta fel gick på 100 miljoner. låt oss säga att dumman går ner på 70 miljoner. och du får 10 falsklarm. då är det 700 miljoner. Det måste väl finnas bättre sätt att upptäcka sprängmedel för 700 miljoner? tex kvävedetektorer och liknande saker. Eller att alla arbetare blir försedda med verktyg och matriel av kärnkraft verets säkerhets kontroll. Och de får inte ta in NÅGOT i själva kärnkraftverket.
Senast redigerad av Fieldleaf 2008-06-09 kl. 18:48.
Citera
2008-06-17, 01:12
Medlem
Miipes avatar
Kan det inte vara något liknande TATP som han doktorn i "Braniac" har i sin burk med så kallad "explosiv färg"? Han påstår att det är ofarligt när det är blött och högexplosivt när det är torrt.
Han smetar det bland annat på karmen i ett vanligt skåp, och sedan när någon öppnar så smäller det!

Det är bara en vild gissning, fick själv IG i kemi i grundskolan om jag minns rätt.
Citera
2008-06-17, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miipe
Kan det inte vara något liknande TATP som han doktorn i "Braniac" har i sin burk med så kallad "explosiv färg"? Han påstår att det är ofarligt när det är blött och högexplosivt när det är torrt.
Han smetar det bland annat på karmen i ett vanligt skåp, och sedan när någon öppnar så smäller det!

Det är bara en vild gissning, fick själv IG i kemi i grundskolan om jag minns rätt.

Nä det är jodkväve.
Citera
2008-08-24, 15:10
Medlem
Hur tillverkas TCAP? Jag tänker inte tillverka det, men vore nice o veta hur processen går till. Av det jag har hört så är det väteperoxid + aceton + vilken sorts syra som helst (naturligtvis noggrana mängder av dessa). Detta hela ser ut som något sorts salt har jag hört

Samt vad är det som får den o explodera? Eld eller räcker bara med starka vibrationer (i.e slänga den)
Citera
2008-08-24, 16:02
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aalto
Hur tillverkas TCAP? Jag tänker inte tillverka det, men vore nice o veta hur processen går till. Av det jag har hört så är det väteperoxid + aceton + vilken sorts syra som helst (naturligtvis noggrana mängder av dessa). Detta hela ser ut som något sorts salt har jag hört

Samt vad är det som får den o explodera? Eld eller räcker bara med starka vibrationer (i.e slänga den)

Den här informationen får du leta rätt på själv. Jag blir mycket besviken om någon skedmatar dig med den.

Angående vad som kan få TCAP att explodera så är det: Friktion, statiskt elektricitet, värme, stötar, kristallsprickor och spontant sönderfall.

Allt kan sätta igång det, med andra ord. Om man har otur. Och det har många personer haft hittills.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in