Citat:
Ursprungligen postat av pyroolle
Självklart ser jag till att mina vänner som eventuelly är med håller sig på avstånd samt att ingen ovetande människa drabbas. Men är det ngn som har ett konkret exempel på ngn olycka som har inträffat med ATCP som inte berott på ren klumpighet?
Det finns ett flertal exempel på allvarliga olyckor med TCAP. Huruvuda dessa olyckor har berott på ren klumpighet är väl en definitionsfråga. Att över huvud hantera ett improviserat primärsprängämne i större mängd än något enstaka gram, eller försöka pressa tändhattar av sådant, skulle jag säga är förbaskat klumpigt, då riskerna med sådana ämnen är väl kända. Med improviserat primärsprängämne avser jag alla primärsprängämnen utom kommersiellt använda sådana, som tillverkats enligt en väl utprovad metod som ger tillräcklig renhet, och lämplig storlek och form på kristallerna.
Även primärsprängämnen av god kommersiell kvalitet är mycket riskabla att hantera, och de som hanterar sådana ämnen professionellt vidtar mycket rigorösa åtgärder både för att minska risken för en vådatändning, och lindra konsekvenserna av en sådan. Primärsprängämnen används inte heller till något annat än sprängkapslar etc., som innehåller maximalt något gram primärsprängämne.
Om du inte är ett troll, som försöker driva med oss mer kunniga på forumet, utan verkligen laddar TCAP i stora papprör och spränger soptunnor med dessa, då är det bara en tidsfråga innan du råkar riktigt illa ut. Om du inte förstår det, då har du så dåilga kunskaper inom explosivämnesområdet att du inte bör experimentera själv över huvud taget. Mitt tips är att du införskaffar lite seriös litteratur inom området, och läser på ordentligt, så att du förstår vad du håller på med. Om du sedan med vett och vilja väljer att utsätta dig för de extrema risker din verksamhet innebär, då är det upp till dig.
Mvh,
Kaj