2007-12-01, 21:01
Medlem
Dewunis avatar
Är du dum på nåt sätt? Att fylla såna där stora papprör på ica med tcap och sedan använda hemmagjord improvisations stubin för att antända det :O du förstår att du kan spränga av dig armarna med en sån smällare eller ännu värre dö. Du måste göra ruskigt stora satser om du kan fylla ett sånt papprör.....

Fieldlief om du tror att han kommer kunna skriva nånting överhuvudtaget när olyckan vart framme så är du riktigt optimistiskt.
Citera
2007-12-01, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dewuni
Är du dum på nåt sätt? Att fylla såna där stora papprör på ica med tcap och sedan använda hemmagjord improvisations stubin för att antända det :O du förstår att du kan spränga av dig armarna med en sån smällare eller ännu värre dö. Du måste göra ruskigt stora satser om du kan fylla ett sånt papprör.....

Jo visst jag kan dö av en sånn... den sissta testades på en plåtsoptunna, den dog men vad skulle få den att komma på tanken att sprängas i min hand? Stubinen har jag använt mig mkt av och vet att den är säker sist hade jag bara 3-4cm å d va lite kort, men va gör man inte för lite spänning Stor satts? Nja allting är relativt en normal satts för mig Men thanks for you consurn
Citera
2007-12-01, 21:29
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Okej, du ser ut att veta vad du håller på med...
Jag ska inte dra nått jävla moraliskt predikande som alla andra gör i den här tråden ,Om hur dumt det är etc.
Jag ger bokstavligt blinda*** i vad som kommer ske med dig om den smäller/detonerar i din hand, men en sak som jag bryr mig om, är människorna omkring dig. Försök att minimera kontakten med människor runtomkring dig, för att minska risken att någon av dem skadas. Snälla.
Citera
2007-12-01, 21:35
Medlem
Skarjas avatar
Tror nog någon driver med seriösare medlemmar...
Citera
2007-12-01, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gunpowderfreak
Okej, du ser ut att veta vad du håller på med...
Jag ska inte dra nått jävla moraliskt predikande som alla andra gör i den här tråden ,Om hur dumt det är etc.
Jag ger bokstavligt blinda*** i vad som kommer ske med dig om den smäller/detonerar i din hand, men en sak som jag bryr mig om, är människorna omkring dig. Försök att minimera kontakten med människor runtomkring dig, för att minska risken att någon av dem skadas. Snälla.

Självklart ser jag till att mina vänner som eventuelly är med håller sig på avstånd samt att ingen ovetande människa drabbas. Men är det ngn som har ett konkret exempel på ngn olycka som har inträffat med ATCP som inte berott på ren klumpighet?
Citera
2007-12-01, 21:56
Medlem
Gunpowderfreaks avatar
Organiska peroxider är kända för att kunna spontandetonera.
Jag har bara gjort acetonperoxid en enda gång.
Fick ut omkring 0.35 gram.Notera att det endast var för undersökningssyte.
Gjorde bl.a hammarslagstestet, och givetvis detonerade det.
Resterande mängd förbrukades med en tändsticka.
Citera
2007-12-01, 22:16
Medlem
zuckos avatar
3-4 cm stubin? Sjukt kort du borde fan ha en halvmeter minst.
Går den där av i fel tillfälle kan jag lova att han inte kommer kunna skriva nått mera...
Citera
2007-12-01, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyroolle
Självklart ser jag till att mina vänner som eventuelly är med håller sig på avstånd samt att ingen ovetande människa drabbas. Men är det ngn som har ett konkret exempel på ngn olycka som har inträffat med ATCP som inte berott på ren klumpighet?

Det finns ett flertal exempel på allvarliga olyckor med TCAP. Huruvuda dessa olyckor har berott på ren klumpighet är väl en definitionsfråga. Att över huvud hantera ett improviserat primärsprängämne i större mängd än något enstaka gram, eller försöka pressa tändhattar av sådant, skulle jag säga är förbaskat klumpigt, då riskerna med sådana ämnen är väl kända. Med improviserat primärsprängämne avser jag alla primärsprängämnen utom kommersiellt använda sådana, som tillverkats enligt en väl utprovad metod som ger tillräcklig renhet, och lämplig storlek och form på kristallerna.

Även primärsprängämnen av god kommersiell kvalitet är mycket riskabla att hantera, och de som hanterar sådana ämnen professionellt vidtar mycket rigorösa åtgärder både för att minska risken för en vådatändning, och lindra konsekvenserna av en sådan. Primärsprängämnen används inte heller till något annat än sprängkapslar etc., som innehåller maximalt något gram primärsprängämne.

Om du inte är ett troll, som försöker driva med oss mer kunniga på forumet, utan verkligen laddar TCAP i stora papprör och spränger soptunnor med dessa, då är det bara en tidsfråga innan du råkar riktigt illa ut. Om du inte förstår det, då har du så dåilga kunskaper inom explosivämnesområdet att du inte bör experimentera själv över huvud taget. Mitt tips är att du införskaffar lite seriös litteratur inom området, och läser på ordentligt, så att du förstår vad du håller på med. Om du sedan med vett och vilja väljer att utsätta dig för de extrema risker din verksamhet innebär, då är det upp till dig.

Mvh,
Kaj
Citera
2007-12-01, 22:42
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyroolle

Jag ska inte försöka lägga ner mera tid på att hindra dig från att skada dig själv eftersom det finns 3 möjligheter. Antagligen är du EMO och gillar å skada dig och bada i blod, eller så är du CP pelle från knutby som har en allvarlig skada i huvet som gör att han tror han är gud eller så skämtar du bara med seriösa FB are.

Men om du nu är seriös så kan jag väl svara på olyckor som har hänt med TCAP utan klumpighet. Och det är inte fejk efter som det va MIG det hände tack vare såna som du som peppade folk att göra TCAP!

http://www.flashback.org/showthread...295004&page=24

Tack vare att jag i mitt huvud hade lite förstånd så gjorde jag aldrig så stora TCAP bomber som du eftersom du är något av "de 3 altenativen" men att gå med bandage i 2 veckor med en ständigt påminnande känsla av vad jag gjort va nog bra för mig men att förlora livet och traska runt i helvetet kanske passar dig......
Citera
2007-12-01, 23:16
Medlem
Hej jag är ingen CP-pelle från Knutby, jag antar att jag bara är en 17 årig kille med mkt tur, ni har övertalat mej, jag lägger ner, ska hålla mig till svartkrut i forsättningen max flash men antar att ni anser det som gansa farligt med... Aja får väll tacka för övertalningen, det var en kul tid med ATCP, har skänkt mkt glädje. Nej jag har inte drivit med er utan haft fulla papprör med ämnet, en gång var det nära det gick illa, jag gjorde ngt väldigt dumt, tog upp ett helfyllt rör när den inte exploderat efter ett tag kollade och såg att det glödde i stubin hålet, sen sprang jag, det small. Lyckost som jag var gick inte hela satsen av, hälften blev kvar (det va blött). Ibland känns det nästan som det finns en välsingnande övremakt Älskar Acetontricykloperoxid och hade inge planer på att sluta med det eller minska på mängderna, vem vet, ni kanske rädda ett liv, visserligen bara mitt, men för mej och mina föräldrar är det ganska mkt värt. Ha de gött gubbar Tack
Citera
2007-12-01, 23:30
Medlem
#1 Pyrotechnicss avatar
Citat:
jag antar att jag bara är en 17 årig kille

...och där blev du bannad
Citera
2007-12-01, 23:33
Medlem
zuckos avatar
Förståndigt av dig . Inte för att jag var med i diskusionen så mkt men man blir ändå glad av att läsa ditt inlägg. Btw ni andra borde vara fett stollta

Edit: Jag fattar inte varför flashback har 18 gräns? Men om han nu blev bannad så är väll det av underordnat intresse när han faktiskt lyssnade och till och med tackade för eran hjälp i slutändan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in